انتخاب فونت مناسب در طراحی سایت



انتخاب یک فونت مناسب در طراحی سایت همیشه به عنوان عنصری کلیدی برای طراحان سایت مطرح بوده است. آن‌ها گاهی مجبور هستند برای انتخاب فونت مناسب طراحی سایت خود را تغییر دهند یا برای هر قسمتی از سایت از یک فونت مناسب استفاده کنند. همین مسئله خود باعث اتلاف وقت می شود و دردسرهای بسیاری را برای طراحان سایت به دنبال دارد. زیرا فونت مناسب عامل بسیاری موثری در ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان یک سایت است.

هر ساله فونت‌های بسیاری توسط طراحان ارائه می شوند که همین فونت‌های جدید کاربرد فونت‌های قدیمی را به مرور کمتر می کنند. در این مقاله قصد داریم به اهمیت انتخاب فونت مناسب درطراحی سایت بپردازیم و به شما توضیح دهیم چگونه می توانید فونت مناسب را در طراحی سایت خود به کار بگیرید. اگر فونتی که درطراحی سایت خود استفاده می کنید، مناسب نباشد مطمئناً میزان رضایت کاربران شما کاهش می یابد و در نتیجه علی رغم محتوای خوبی که تولید می کنید، کاربران سایت شما را ترک می کنند. یکی از عوامل مهمی که در طراحی سایت وجود دارد، سازگاری فونت می باشد.

نکات اصلی در انتخاب فونت
Sans Serif: از بین تمامی فونت های موجود، فونت  Sans Serif هنوز به عنوان پیشفرض و به عنوان اولین انتخاب طراحان سایت شناخته می شود. در حقیقت سانز سریف فونتی تزئینی است که به دلیل ظاهر مناسب و چشم‌نوازی که دارد در بیشتر وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل فاصله‌گذاری‌های مناسب بین حروف و کلمات این فونت، استفاده از آن باعث بالا رفتن سرعت خواندن مطالب می شود.

تنظیم فاصله بین خطوط و کلمات: همانگونه که نوع فونت مهم می باشد، اندازه فاصله بین حروف و کلمات نیز دارای اهمیت می باشد. در تنظیم فاصله ما سه نوع فاصله را باید در نظر داشته باشیم : فاصله بین حروف ، فاصله بین مجموعه‌ای از کاراکترها و فاصله بین خطوط.

اهمیت خوانایی : یکی از نکات مهم به غیر از نوع فونت تعداد کاراکترهای هر خط و خوانا بودن آن ها نیز می باشد. اندازه فونت در خوانایی خیلی اهمیت دارد.اندازه فونت استاندارد ۱۴ پیکسل می باشد البته این اندازه به مکان‌های مختلف و نوع وب‌سایت بستگی دارد. هر چه اندازه فونت استانداردتر باشد و فاصله آنها تنظیم گردد، قابلیت خوانایی آن افزایش پیدا میکند.

هم‌تراز کردن مناسب پاراگراف‌ها : یکی از موارد مهم هم‌تراز کردن متن‌های طولانی، مخصوصا پاراگراف‌ها می باشد.هم‌تراز کردن علاوه براینکه باعث خوانایی میگردد زیبایی صفحه وبسایت شما را حفظ میکند.

ابزار مناسب برای انتخاب و تنظیم فونت
یکی از بهترین ابزارها برای  این کار، Google Font Tool است که توسط بیشتر طراحان وب استفاده می گردد.مزیت فونت گوگل این است که شما به راحتی به تمامی فونت‌ها دسترسی دارید و استفاده از آن‌ها رایگان می باشد البته برای قرار دادن فونت‌های فارسی باید از دستورات خاصی استفاده کنید.


نکاتی که افراد در انتخاب فونت طراحی سایت رعایت نمی کنند
قبل از اجرای هر پروژه سعی کنید بازخوردی مناسب را از کاربران داشته باشید. مخصوصاً اینکه این پروژه برای شرکت یا ارگان خاصی باشد نوع فونت به کار رفته اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. برای گرفتن بازخورد بهتر است که از یک قالب پیشفرض با فونت مورد نظر آماده کنید و نتیجه آن را بررسی کنید.

در نظر داشته باشید که فونت های با میزان چگالی رنگ بالا باعث افزایش سرعت بارگذاری می‌گردند برای همین قبل از انتخاب فونت مراقب این نکتۀ مهم باشید تا  بهترین نتیجه را از طراحی سایت خود دریافت نماید. در نهایت شما می‌توانید با  رعایت این نکات ساده در انتخاب فونت وب‌سایت خود، علاوه بر جذب کاربران بیشتر برای وب‌سایت خود ماندگاری مطالب منتشر شده را در ذهن کاربران افزایش دهید. 


منبع :
http://www.portal.ir/choosing-right-font-in-web-design/

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن