Pc یا Mac، کدام یک انتخاب بهتری برای یک طراح گرافیک است؟

نویسنده: امیرحسین ایزدپناه

وقتی صحبت از طراحی و ادیت عکس می‌شود همیشه یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند، انتخاب پلتفرم طراحی  بین PC و MAC می‌باشد. انتخاب بین این دو پلتفرم، در بسیاری از مواقع  بسیار مشکل خواهد بود. زیرا به خاطره ویژگی‌ها و امکانات  متفاوت هر پلتفرم نمی‌توان با قاطعیت تمام انتخابی مناسب داشت.
در این نوشته قصد داریم تا با بررسی برخی ویژگی‌ها بین این دو پلتفرم، شما را در انتخابی  بهتر یاری کنیم. با ما همراه باشید تا مشاهده کنید که در این رویارویی کدوم یک از این دو پیروز میدان خواهد بود.

ویژگی اول (بودجه):
یکی از ویژگی‌های اساسی که برای اکثر کاربران ایرانی نیز مهم است بحث هزینه تمام شده برای هر پلتفرم است. به جرات می‌توان گفت که پلتفرم PC  در این ویژگی برتر از پلتفرم MAC می‌باشد زیرا PC توانایی ارائه پیکره‌بندی‌های مختلف و به طبع آن ارائه رنج قیمتی بسیار مناسب را دارد ولی پلتفرم  MAC تنها محدود به پیکره‌بندی‌ها ارائه شده از سوی سازنده است.

ویژگی دوم (پشتیبانی نرم‌افزاری):
می‌توان گفت تمامی نرم افزارهای موجود در Windows دارای نمونه های مشابه یا نسخه‌های پورت شده برای سیستم عامل مک می‌باشند ولی نرم‌افزار‌های حرفه‌ای که در مک قابل دسترس هستند نمونه مشابه یا نسخۀ پورت شده‌ای برای Windows را ندارند. در این رویارویی واضح است که پلتفرم MAC از پشتیبانی نرم‌افزاری بهتری برخوردار است.

ویژگی سوم (کارایی نرم‌افزار):
 در مقایسه کارایی یک نرم‌افزار در دو پلتفرم MAC و PC، پلتفرم MAC در ارائه خروجی با کیفیت‌تر و روان اجرا‌کردن نرم‌افزار مورد نظر عملکرد بهتری نسبت به نسخۀ پلتفرم PC دارد. هر چند که ممکن از نظرات و عقاید شخصی در این مقایسه کمی تاثیر‌گذار باشد ولی در نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌های وب‌سایت‌های معتبر طراحی، برتری کارایی نسخۀ‌های مبتنی بر پلتفرم MAC به اثبات رسیده است.

ویژگی چهارم (پایداری نرم‌افزاری):
بررسی این ویژگی بسیار دشوار و پیچیده تر از آن است که بشود در یک پاراگراف آن را بیان کرد. اگر تجربۀ کار کردن با هر دو پلتفرم را داشته باشید قطعا ارورها و افت کارایی محسوسی که پلتفرم Windows دارد را تجربه کرده‌اید، ولی پلتفرم MAC که از سیستم عامل اختصاصی خود استفاده می‌کند دارای مشکلات و افت کارایی به مراتب کمتر از رقیب خود می‌باشد.

ویژگی پنجم (سازگاری نرم‌افزاری):
 با بررسی  این ویژگی نمی‌توان پلتفرمی را برتر از دیگری دانست زیرا هر دوی این پلتفرم‌ها دارای سازگاری بالایی با دیوایس‌ها و دستگاه‌های چاپ می‌باشند و درایورهای هر دو آنها دائما در حال به روزرسانی می‌باشند. لازم بذکر است که با ارائه Windows 10  از سوی ماکروسافت ارائه قابلیت‌های جدید به همراه آن، علاوه بر مدرن کردن این پلتفرم، کار کردن با آن را لذت‌بخش‌تر کرده است. ولی متاسفانه باید به این نکته نیز اشاره کرد که بدافزارهایی که برای PC ارائه می‌شوند عملکرد این پلتفرم را تحت شعاع قرار می‌دهد در صورتی که می‌توان اذعان نمود که پلتفرم MAC دارای مشکلات و بد‌افزارهای به مراتب کمتر از رقیب خود است.

ویژگی ششم (آینده‌نگری):
شاید با خود تصور کنید که منظور از آینده‌نگری چیست؟  در اینجا قابلیت ارتقاء و انعطاف‌پذیری پلتفرم مورد نظر است که به جرات می‌توان گفت پلتفرم PC سال‌های سال است که از این لحاظ بر رقیب خود برتری دارد و همانطور که اشاره شد با توجه به بودجه، دست کاربر را در ارتقاء سیستم باز می‌گذارد. لازم بذکر است که روند رشد سرعت و قدرت پلتفرم PC بسیار بیشتر از رقیب  خود است و بطور میانگین هر 2 سال شاهد ارائه معماری جدیدی برای آن هستیم ولی در مورد پلتفرم MAC این بروزرسانی سخت‌افزاری زمان بیشتری را طلب می‌کند.

ما با برشمردن این ویژگی‌ها سعی کردیم تا شما را در امر انتخاب بین این دو پلتفرم یاری کنیم.

 

زمان انتشار: ۱۴:۱۰ ۱۳۹۵/۱۱/۲۳

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن