موس یا دست دیجیتالی شما




شما یک طراح گرافیک حرفه ای هستید؟ پس موس مهمترین ابزار شماست. درست است که است حرف ممکن است در نگاه اول خنده دار به نظر برسد، اما اگر درست دقت کنید متوجه می شوید که گوینده چندان هم بیراه نگفته است. پیش از این مداد، قلم، خودکار، قلم مو و... ابزارهای گرافیک بودند اما حالا که همه، البته تقریبا همه، به سوی دیجیتالی شدن پیش می روند و دنیای گرافیک هم به نوی از سردمداران دیجیتالی شدن است، همه آن ابزارهای قدیمی، خاطره انگیز و دوست داشتنی، جای خود را به یک موس، صفحه کلید و مانیتور داده اند! البته در این میان مهمترین وسیله موس است. موس یا به اصطلاح فرهنگستانی ها موشواره، دست شما در دنیای دیجیتال است. دستی که با آن قلم را بر می دارید، رنگ ها را انتخاب می کنید، طرح ها را ورق می زنید و یا حتی وقت استراحت سوزن گرامافون دیجیتال را با آن بر روی صفحه موسیقی مورد علاقه خود می گذارید! همانطور که می بینید، موس همه کاره دنیای کامپیوتر است. ابزاری که بخش زیادی از افکار شما را به حرکت در می آورد. عجیب است، این ابزارهای به ظاهر ساده چه کارهای بزرگی که نمی توانند انجام دهند!

یک دست خوب انتخاب کنید!

این نه یک پیشنهاد دوستانه، بلکه یک توصیه جدی است. روزی چند ساعت با کامپیوتر کار می کنید؟ اگر یک طراح گرافیک تمام وقت باشید، شاید پاسخ شما "تمام روز" باشد. البته هنوز هم برخی از قدیمی تر ها هستند که دوست دارند گاهی، و بیشتر برای تفنن، دوباره مداد را به دست بگیرند، اما راستش را بخواهید، بقیه آنقدر به این دنیای دیجیتال عادت کرده اند که حتی فکر رها کردن آن برای مدتی کوتاه نیز آزارشان می دهد. پس می بینید؟ چاره ای ندارید، باید یک موس خوب انتخاب کنید! اما موس خوب چیست؟ ابزاری که بیش از هرچیزی دست خود را روی آن می گذارید و شاید برای ساعت ها از آن به عنوان بازوی خود استفاده می کنید، باید بیش از اینها برای شما اهمیت داشته باشد. دست شما نباید بلغزد، نباید زود خسته شود، نباید کم دقت باشد، نباید بیش از اندازه بزرگ و یا کوچک باشد، خلاصه وقتی می خواهید موس بخرید فکر کنید دارید برای خود دست می خرید!

چگونه یک موس بخرم؟
انتخاب یک دست مناسب (منظورم همان موس است!) در میان انبوهی از محصولات موجود در بازار کار دشواری است. بخصوص برای هنرمندان که معمولا علاقه ای برای وارد شدن به مباحث فنی تر ندارند. اما چند نکته مهم در رابطه با انتخاب موس وجود دارد که در صورت رعایت آن ها می توانید به راحتی محصول مناسب خود را پیدا کنید.

چه قدر آش می خواهی؟
از اولین و ساده ترین اصل شروع می کنیم. سوالی که مطمئن هستم بارها در طول روز و نه فقط برای خریدن موس، بلکه برای انجام هرکار دیگری از خود پرسیده اید را با خود تکرار کنید: چقدر پول دارم؟ این اصل مهم ترین و دردناک ترین اصل در زندگی است. با وجود اینکه برای برداشتن هر قدمی باید اول به جیبتان نگاه کنید، نمی دانم چرا خیلی ها این سوال را در انتها از خود می پرسند. یک ضرب المثل خارجی (راستش یادم نیست مال کدام کشور بود!) می گوید: وقتی به رستوران می روی به جیبت نگاه کن نه به شکمت! مطمئن هستم که شما هم مثل من حتما این کار را می کنید. این ضرب المثل درست مثل ضرب المثل: "هرچقدر پول بدهی آش می خوری" خودمان است. پس اول به جیبتان نگاه کنید. خوشبختانه موس ها ابزارهای زیاد گران قیمتی نیستند. به همین خاطر زیاد نگران نباشید، چون می توانید به راحتی با اندکی پس انداز کردن محصولات بسیار خوبی را تهیه کنید. قیمت موس های موجود در بازار از حدود دو هزار تومان شروع شده و تا حدود 150 هزار تومان می رسد. شما گزینه های بسیار متعددی را در پیش روی خود خواهید داشت، به نظر من می توان با حدود 50 تا 70 هزار تومان محصولی را تهیه کرد که حتی پاسخ گوی نیازهای حرفه ای ترین طراح گرافیک های دنیا هم باشد!

حالا که می دانید چقدر پول دارید و اینکه می دانید چقدر می خواهید برای خرید یک موس هزینه کنید، بسیاری از گزینه ها از لیست موارد قابل انتخاب شما حذف می شوند. توصیه می کنم سراغ موس هاس بسیار ارزان قیمت نروید، چون به هیچ وجه پاسخ گوی نیاز شما نخواهند بود. حتی در ابتدا هم سعی کنید حداقل از موس هاس متوسط استفاده کنید.
 
دومین نکته مهم شکل ظاهری موس است. بالاخره شما طراح گرافیک هستید و فرم برایتان بسیار مهم است، هیچ کس دوست ندارد از یک ابزار زشت استفاده کند، مخصوصا شما طراح گرافیک ها! شکل ظاهری خوب جدا از اینکه حس بهتری را در هنگام کار ایجاد خواهد کرد از جهات دیگر هم حائز اهمیت است. حتما می دانید ارگونومی چیست؟ راستش را بخواهید من نتوانستم واژه بهتری را هنگام ترجمه برای آن پیدا کنم. ارگونومی به زبانی ساده، به معنی هماهنگی با بدن انسان است. نتیجه استفاده از محصولاتی که دارای ارگونومی خوبی هستند، راحتی بیشتر هنگام کار و خستگی کمتر است. اگر می خواهید برای مدت طولانی با یک ابزار کار کنید، حتما به این ویژگی در موس ها دقت کنید. وقتی می گوییم یک موس دارای طراحی ارگونومیک است، منظورمان این است که به گونه ای طراحی شده است که با حالت طبیعی دست ما هماهنگ تر است. بسیاری از کاربران را دیده ام که از درد انگشتان و مچ ها پس از مدت طولانی کار شکایت داشته اند. شما هم که حتما مدت طولانی در طول روز دست خود را بر روی موس می گذارید در معرض چنین خطراتی هستید. پس ارگونومی را به عنوان دومین اصل مهم همواره در نظر داشته باشید! بهترین راه برای فهمیدن اینکه یک موس دارای هماهنگی خوبی با دست های شماست، استفاده طولانی مدت از آن است. اگر بتوانید محصول مورد نظر خود را برای آزمایش و بررسی بگیرید بسیار عالی خواهد بود اما فروشندگان نازنین این مرز و بوم حتی حاظر نیستند کالاهی عزیز تر از جان خود را از توی بسته بندی در بیاورند چه برسد به اینکه آن را برای مدتی تست به شما بدهند! می توانید از دوستان خود استفاده کنید و آن ها را در رودربایسی بگذارید. یکی از دوستانتان را موس مورد نظر شما را در زیر دستش دارد پیدا کرده و به بهانه ای موس را برای چند روزی و یا حتی چند ساعتی از او بگیرید. اگر این راه هم جواب نداد مجبور هستید به راه های ساده تری چون جستجو در اینترنت و خواندن نظرات کاربران دیگر در باره آن موس خاص بپردازید. البته در این حالت نتایج چندان دقیق نیستند اما وقتی چاره نباشد، این امکان هم غنیمت است.
به غیر از ارگونومی، استفاده از مواد مختلف در موس ها هم می تواند به راحتی بیشتر شما کمک کند. برای مثال یکی از مشکلاتی که خودم با آن بسیار برخود داشته ام، مشکل عرق کردن دست در هنگام کار و یا لیز خوردن موس از دست هاست. برخی از شرکت ها، از موادی استفاده می کنند که این مشکلات را کمتر می کند. بسیاری از موس های با کیفیت بالا تر را دیده ام که از روکش های خاصی استفاده کرده اند. البته اینکه این روکش های خاص دقیقا چگونه جلوی عرق کردن دست را می گیرند نمی دانم. اما واقعا کار می کنند. برخی دیگر هم از نوارهای لاستیکی در گرداگرد موس استفاده می کنند که این امر باعث می شود موس کمتر در دستان شما لیز بخورد. البته همه این عوامل بستگی به اینکه چگونه موس را در دست می گیرید هم دارد. کاربرانی را دیده ام که دست خود را بر روی موس ولو می کنند. یعنی کف دست خود را کاملا بر روی قسمت پشتی موس می گذارند. اما برخی دیگر هم هستند که با دو انگشت دو سمت موس را می گیرند. نحوه کار با موس و میزان خستگی ارتباط تنگاتنگی با نحوه در دست گرفتن موس هم دارد.
دقت موس از دیگر موارد بسیار مهم در خرید موس است. در حال حاظر دو تکنولوژی عمده در ساخت موس ها مورد استفاده قرار می گیرد. تکنولوژی LED که ارزان قیمت تر و رایج تر است و تکنولوژی لیزر که گران قیمت تر است اما اندک اندک دارد فراگیر می شود. البته قبلا موس های با گوی هم وجود داشتند که دیگر تولید نمی شوند و از بازار محو شده اند. اما اگر نگاهی به ساختمان موس داشته باشیم، شاید بهتر بتوانید تفاوت دو تکنولوژی LED و لیزر را متوجه شویم. موس های نوری دارای یک حسگر تصویری هستند که از سطحی که موس بر روی آن قرار گرفته عکس می گیرند. البته این حسگر تصویری با آنچه در دوربین های دیجیتال می بینید متفاوت است. این حسگر از آن ها بسیار کوچکتر است و معمولا تصاویری که تولید می کند حداکثر از چند ده پیکسل تشکیل شده اند.
 
 حرکت نشانگر با استفاده از تصاویر متعددی که توسط این حسگر تهیه می شود، محاسبه می گردند. اما چگونه، با توجه به این موضوع که حسگر در هر ثانیه چند صد عکس تهیه می کند، می توان با محاسبه تفاوت موجود بین این تصاویر جهت و سرعت حرکت موس را تشخیص داد. این تکنولوژی تشخیص حرکت اصلا چیز جدیدی نیست و سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. اما تفاوت بین موس هاس لیزری و موس هاس نوری LED درست از همینجا شروع می شود. حسگر تصویری مورد استفاده در موس برای تهیه تصاویر مورد نیاز خود نیاز به استفاده از یک منبع نوری دارد. این منبع نوری سطح را روشن کرده و به حسگر اجازه می دهد در نور مناسب تصاویر مورد نیاز خود را تهیه کند. اما نور LED به هیچ وجه یک نور متمرکز نیست و از پراکندگی زیاد رنج می برد.
 
به همین دلیل ممکن است نتواند سطح را به صورت یک نواخت روشن کند. حتی در برخی از سطوح که دارای بازتاب مناسبی نیستند (مانند شیشه یا آینه) نور LED به هیچ وجه قابل استفاده نیست. اما موس هایی که از تکنولوژی لیزر استفاده می کنند دارای این مشکلات نیستند. به دلیل خصوصیت ذاتی لیزر که باریکه ای نور متمرکز با پراکندگی بسیار ناچیز است، می توان سطح را به شکلی کاملا دقیق روشن کرده و بازتاب هایی کامل را پدید آورد. به دلیل استفاده از یک باریکه فوق العاده کوچک می توان منبع تابنده نور لیزر و حسگر را در یک زاویه بهینه (معمولا زاویه 90 درجه) نسبت به هم قرار داده و فقط مساحت بسیار کوچکی از سطح را که مورد نیاز است روشن کرد.
 

اگر از موس هاس لیزری استفاده کرده باشید، دیده اید که نمی توان نوری را زیر آن ها تشخیص داد. این مساله به این دلیل است که برای دیدن این نور چشم شما حتما باید در زاویه ای خاص نسبت به تابنده باریکه لیزر قرار داشته باشد. موس های لیزری در مقایسه با موس های نوری معمولی دارای دقت بسیار بالاتری هستند و بر روی سطوح بسیار متنوعی نیز به درستی کار می کنند. از آنجایی که شما یک طراح گرافیک هستید و دقت در کار شما حرف اول را میزند توصیه می کنم فقط و فقط به موس های لیزری فکر کنید. ممکن است تبلیغات وسوسه کننده متعددی را ببینید که از موس های نوری با دقت بسیار بالا سخن می گویند اما دقت داشته باشید، با توجه به عدم لرزش نشانگر هنگام استفاده از موس های لیزری و ثبات بسیار بالای آن ها، حتی یک موس لیزری ارزان قیمت با دقت 800 نقطه در اینچ (DPI) هم دارای ارجعیت نسبت به موس های نوری با دقت بیش از 2000 نقطه در اینچ هستند.

بی سیم یا باسیم؟
این یک حقیقت است که دنیای ما به سوی بی سیم شدن پیش می رود. پس چرا از یک موس بی سیم استفاده نکنیم؟ موس های بی سیم هر روز بیش از پیش محبوبیت پیدا می کنند. وقتی سیم دست و پا گیر حذف می شود، احساس آزادی اولین چیزی است که به آن دست پیدا می کنید. می توانید موس را در هر فاصله ای و هر جایی که دوست دارید استفاده کنید. حتی می توانید از آن به عنوان یک ابزار کنترل از راه دور هم بهره ببرید. اگر یک بار از موس های بی سیم استفاده کرده باشید، آن وقت متوجه تفاوت های این ابزارها با برادران سیم دارشان می شوید. اما موس های بدون سیم هم مشکلات خودشان را دارند. اولین مشکل به چگونگی ارتباط آن ها با گیرنده مربوط می شوند. بسیاری از انواع موس ها امروز از استاندارد RF (یا فرکانس های رادیویی) و با فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می کند. این فرکانس یک فرکانس ایده آل برای ارتباط بی سیم در فواصل کوتاه با پهنای باند اندک است. یه همین دلیل بسیاری از ابزارها از این محدوده فرکانسی استفاده می کنند. همین مساله می تواند یک مشکل بزرگ محسوب شود. در بسیاری از موارد تداخل های ناخواسته باعث خواهد شد که برخی از ابزارهای شما به درستی کار نکنند. اما این مشکل معمولا به ندرت اتفاق می افتد. موس هایی هم هستند که از اتصال بلوتوث استفاده می کنند، اتصال بلوتوث اتصالی پیشرفته تر است و ممکن است امکانات متعددی را در اختیار شما قرار دهد. اما پیکره بندی آن مشکل تر است و استفاده از آن زیاد گسترده نیست! یکی دیگر از مشکلات موس های بدون سیم، مساله باطری آن هاست.
 
از آن جایی که این موس ها به هیچ کجا وصل نیستد، باید توانشان را از یک جایی تامین کنند. برخی از موس های بدون سیم گران قیمت تر دارای باطری لیتیوم یونی داخلی هستند. باطری های لیتیوم یونی دارای ساختمانی شبیه باطری های موبایل می باشند. این باطری ها بسیار پرتوان بوده و سبک وزن هستند. علاوه بر این می توان آن ها را در اندازه های کوچکتر تولید کرد همین مساله سبب می شود تا اندازه و وزن موس هایی که از این باطری ها استفاده می کنند کوچکتر شود. شارژر این موس ها معمولا در بسته بندی آن ها موجود است. هنگام استفاده از آن ها باید سعی کنید از خالی شدن کامل باطری آن ها جلوگیری کنید چون باطری های لیتیوم یونی اگر تا انتها خالی شوند آسیب می بینند. باطری اینگونه موس ها را نمی توان عوض کرد و طول عمر آن ها محدود به طول عمر باطری های آن است که معمولا بین 5 تا 7 سال خواهد بود.
 
 البته بعید می دانم بعد از 5 سال کار مداوم چیزی از موس سالم مانده باشد که خرابی باطری آن باعث تعویض موس شود! اما بسیاری از موس ها هم هستند که دارای باطری داخلی نیستند. این موس ها بیشتر از باطری های قلمی، باطری های نیم قلمی و یا باطری های کتابی استفاده می کنند. توصیه می کنم در صورت استفاده از چنین موس هایی حتما از باطری های الکلاین به همراه آن ها استفاده کنید. باطری های الکلاین دارای توان بیشتری بوده و مدت بیشتری عمر می کنند. البته گران قیمت تر و سنگین تر هستند اما مزایایشان به معایبشان می چربد. اکثر موس ها بین 3 تا 6 ماه را می توانند با استفاده از یک باطری الکلاین کار کنندو البته بعضی از مدل های آن ها هم هستند که با استفاده از 2 باطری تا یک سال شما را از خرید باطری های اضافه بی نیاز می کنند. با این حساب در طول عمر متوسط 5 ساله موس بین 5 تا 10 بار نیاز به تعویض باطری خواهید داشت که کاملا قابل قبول است.
 
اما اصلی ترین مشکل موس های بدون سیم سرعت پاسخ آن هاست. سرعت پاسخ این موس ها از موس های سیمی پایین تر است. به این دلیل که اطلاعات باید به صورت بیسیم ارسال شوند و همین مساله نیاز به تبدیل اطلاعات به داده های قابل انتقال را مطرح می کند. البته بعید می دانم تفاوت سرعت پاسخ یک یا دو میلی ثانیه ای زیاد برای یک گرافیس مهم باشد. فقط اگر یک گیمر حرفه ای باشید، می توانید این تفاوت را احساس کنید. به همین دلیل است که اکثر موس های حرفه ای مخصوص بازی موس های با سیم هستند و علاقه مندان به بازی ها زیاد از موس های بی سیم استفاده نمی کنند.

 
و اما دیگر موارد
به غیر از مطالب ذکر شده که دقت در آن ها اصلی ترین موارد برای انتخاب و خرید یک موس مناسب می باشد، موارد دیگری نیز هستند که گرچه در عملکرد کلی موس تاثیر چندانی ندارند اما توجه به آن ها می تواند برخی از کارهای شما را راحت کند. یکی از این موارد لغزنده های زیر موس هستند. این لغزنده ها که جنس آن ها عمدتا از پلایستیک است کمک می کنند تا موس راحت تر بر روی سطوح مختلف سر بخورد. موس هایی که دارای کیفیت بالاتری هستند از لغزنده های تفلونی استفاده می کنند. لغزنده های تفلونی، راحتی فوق العاده ای را در هنگام حرکت دادن موس ایجاد می کنند. به غیر از جنس، محل قرار گیری و تعداد و همچنین اندازه این لغزنده ها نیز بسیار مهم است. به طور کلی هرچقدر مساحت این لغزنده ها بیشتر باشد، بهتر است. همچنین این لغزنده ها باید در محل هایی قرار بگیرند که فشار بیشتری بر روی آن ها قرار دارد. مثلا بر روی تکیه گاه های موس و یا نقاطی که فشار دست بیشتر بر روی آن ها قرار دارد.
 
دکمه های اضافی بر روی موس نیز از دیگر نکاتی هستند که باید به آن ها توجه کرد. معمولا تمامی موس ها تعدادی کلید اضافی دارند که می توان عملکردهای مختلفی را به آن ها تخصیص داد. مثلا می توان باز کردن یا بستن یک پنجره و یا حرکت بین پنجره ها را با استفاده از این کلیدها به راحتی انجام داد. برخی از موس ها (بیشتر موس های مخصوص بازی) دارای دکمه هایی هستند که با استفاده از آن ها می توان دقت موس را افزایش و کاهش داد. افزایش و کاهش دقت موس سبب افزایش و کاهش سرعت آن می شود و این مساله می تواند در برخی از اوقات کمک بسیار زیادی به طراح گرافیک هایی که می خواهند سرعت حرکت قلم خود را کم و زیاد کنند نماید.

در نهایت، موس ابزار پر استفاده ای است، اگر از قلم های موسوم به قلم نوری استفاده نمی کنید، باید برای خرید موس بیشترین میزان اهمیت را قائل باشید. استفاده از یک ابزار خوب، علاوه بر افزایش دفت شما می تواند سرعت کار را نیز افزایش داده و از خستگی شما جلوگیری کند. توصیه من این است که از  موس هایی که توسط سازندگان معتبر تولید شده اند استفاده کنید. همیشه گفته ام و یکبار دیگر می گویم که سازندگان بزرگ ممکن است ورشکست شوند اما هرگز با آبروی خود بازی نمی کنند. مطمئن باشید خیلی از اوقات پول بیشتری که می پردازید ارزشش را خواهد داشت. پس دست دیجیتال خود را جدی بگیرید.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن