هفته گرافیک در گفتگو با اونیش‌ امین‌الهی


 گفتگو: زهره صدری‌نژاد


هفته گرافیک ۹۴ در هفته گذشته برگزار شد. امسال برای اولین‌بار به صورت جدی به بخش دیجیتال و غیر‌چاپی گرافیک توجه شد و «موشن‌گرافیک» و آثاری در این زمینه در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. یکی از نکاتی که در روز افتتاحیه به چشم آمد، استقبال زیاد و حضور پرتعداد طراحان‌گرافیک جوان در این برنامه بود. افتتاح و آغاز به کار رسمی «موزه گرافیک ایران»، نمایشگاه عکس‌های بیژن صیفوری و حضور دو طراح‌گرافیک بین‌المللی و سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی آنها، برنامه‌های دیگر این هفته بودند.
رنگ در گفت‌و‌گوی کوتاهی با اونیش امین‌الهی به بررسی این هفته پرداخته است.





چطور شد که تصمیم گرفتید موشن‌گرافیک بخش اصلی هفته گرافیک باشد؟
موشن‌گرافیک نسبت به  بقیه بخش‌های گرافیک به نوعی تازه‌تر است. با توجه به شرایط دنیای امروز، گرافیک مرتب در حال گسترش است و به‌روز می‌شود و ما هنوز نسبت به بقیه دنیا کمی عقب هستیم. از طرف دیگر این بخش‌ها و زمینه‌های جدید برای جوان‌های زیادی که حتی عضو انجمن نیستند و زیر ۲۵ سال سن دارند، جا افتاده است. آن‌ها خیلی حرفه‌ای مشغول کارند و چه بسا بعضی از کارها در حد بین‌المللی باشد.
با توجه به این شرایط، قرار شد نگاه جدیدتر به گرافیک داشته باشیم و اتفاق‌های روز دنیا را که جای آن‌ها در گرافیک ما خالی است، در نظر بگیریم. سال‌های گذشته، بیشتر به بخش فرهنگی گرافیک توجه می‌شد خصوصا که نگاه انجمن و نمایشگاه‌ها عموما نگاه فرهنگی است و به کسانی که در بخش تبلیغاتی کار می‌کنند توجه نمی‌شد و آن‌را به عنوان یک کار بازاری در نظر می‌گرفتند.
گرافیک یک مفهوم کلی است، هم می‌تواند تجاری باشد، هم فرهنگی، موشن و... . از آن‌جا که ما می‌خواسیم این نوع نگاه از بین برود و نمایشگاه هم به‌روز باشد، موشن را انتخاب کردیم که خیلی وقت‌ها رویکرد تجاری هم دارد.


هیات داوران با توجه به چه مشخصات و معیارهایی انتخاب شدند؟

معمولا در جشنواره‌ها این موضوع پیشنهاد دبیر است، آقای مهدیان تعدادی از اساتید و فعالان این بخش را پیشنهاد کردند و این افراد از بین آن‌ها انتخاب شدند. معیار اصلی این بود که حتما داورانی از گروه‌های مختلف سنی داشته باشیم. سلایق مختلف و زمینه کاری متفاوت هم وجود داشته باشد، از انیماتور تا کسی که موشن‌گرافیک کار می‌کند... و البته نگاه هنری هم حتما لحاظ شود.
 نکته دیگر این بود که خیلی از شرکت کننده‌ها عضو انجمن نیستند و مستقل کار می‌کنند. ما هم این هدف را داشتیم که جدای از توجه به اعضای انجمن، کسانی که عضو نیستند با اتفاقات داخل انجمن آشنا شوند، خصوصا جوان‌ها و کسانی که زیر ۲۵ سال هستند. می‌خواستیم آن‌ها متوجه شوند گرافیک ایران یک انجمن دارد و بدانند اگر در آینده بخواهند کار کنند، می‌توانند در زیر مجموعه این انجمن فعال شوند.

چرا بخش موشن‌گرافیک غیر رقابتی برگزار شد؟

در این بخش موضوع مشخصی را در نظر نگرفته بودیم و اگر می‌خواستیم برایش موضوع تعیین کینم طبیعتا تعداد کارهایی که می‌رسید کمتر از حد مورد نظر نمایشگاه بود. وقتی موضوع کارهای ارسالی برای جشنواره باز باشد، انتخاب و داوری کردن آن‌ها با همدیگر سخت می‌شود؛ در واقع نمی‌توان موضوعات مختلف را که حتی به هم ربط ندارند داوری کرد. بنابراین قرار شد کارهایی که در سطح مورد نظر داوران قرار می‌گیرند، انتخاب شوند ولی داوری نشوند.

فکر می‌کنید استقبال از برنامه‌های این هفته چطور بود؟

استقبال رضایت‌بخش بود، خصوصا که خانه هنرمندان به خاطر فضای خاص آن و علاقه خیلی از این بچه‌ها برای دور هم بودن و گپ زدن، محیط مناسبی بود تا کارها هم دیده شوند.
امسال هفته پر شورتر، تعداد برنامه‌ها و افتتاحیه‌ها زیاد بود و چون در مکان‌های مختلف برگزار می‌شد، کار کمی سخت‌تر بود ولی خوشبختانه هر کسی را می‌دیدم ابراز رضایت می‌کرد که امیدوارم همین‌طور باشد. در مجموع فکر می‌کنم خیلی بهتر از سال‌های قبل برگزار شد.

به نظر شما تاثیر این کمیت و تعداد زیاد طراحان گرافیک، روی گرافیک ایرن چه خواهد بود؟
 در هر رشته‌ای وقتی تعداد دانشجوها و فارغ‌التحصیلان بیشتر می‌شود طبیعتا این نگرانی برای آینده شغلی پیش می‌آید، از پزشکان گرفته تا ما که کار هنری انجام می‌دهیم. در سال‌های گذشته تعداد افراد فعال در رشته گرافیک خیلی زیاد شده و حتی دانشگاه‌های جدیدی هم باز شده است؛ اما در نهایت نکته مهم این است که هر‌کس با علاقه کار کند به جایی که بخواهد می‌رسد و طبیعتا بقیه از این قافله جا می‌مانند یا مجبورند در رده‌های پایین‌تر گرافیک کار کنند یا شغلشان را عوض کنند.
عده‌ای از شلوغی مراسم افتتاحیه در خانه هنرمندان گلایه داشتند و می‌گفتند ما می‌خواستیم به خوبی از برنامه استفاده کنیم. لازم است درباره این کمیت و رویکرد انجمن توضیح کوتاهی بدهم و این‌که معیار انتخاب اعضا چیست؟ موضوع این است که انجمن طراحان گرافیک، یک انجمن صنفی است و نه یک انجمن هنری. در انجمن صنفی هر کسی که در این رشته مشغول باشد و کار ارائه دهد، می‌تواند عضو شود و معیار انتخاب همان چیزی است که در اساسنامه نوشته شده و روی سایت هم قرار دارد، کار گرافیک انجام دهد و سه نفر از اعضا او را تایید کنند.
این موضوع درمورد خیلی از انجمن‌ها و ان‌جی‌او ها صدق می‌کند و هر چه تعداد اعضا بیشتر باشد، انجمن معتبرتر است. در واقع هر چه تعداد اعضای حرفه‌ای بیشتر باشد، انجمن خیلی قدرتمندتر عمل می‌کند و می‌تواند کارهای خیلی بزرگ‌تر و مهم‌تری  در سطح ملی انجام دهد. ما هم سعی می‌کنیم در دنیا مطرح باشیم و ارتباط و فرستادن کار، جوری پیش می‌رود که طراحان معتبر بین‌المللی ما را می‌شناسند و نتیجه را هم تا به حال دیده‌ایم که نمونه‌اش حضور دو مهمان معتبر بین‌المللی بود.

به نظر می‌رسید مهمانان این هفته به نوعی دو رویکرد متفاوت داشتند، رودی باور بییشتر در بخش فرهنگی گرافیک فعال است و گرایش کن کاتو به گرافیک تجاری است، این موضوع در انتخاب آن‌ها اثر داشت؟

همان‌طور که در کارهایشان دیده می‌شد هر دو، در هر دو بخش کار کرده‌اند و کار می‌کنند ولی برای ما مهم بود کسانی را دعوت کنیم که از نظر طراحی گرافیک در عرصه بین‌الملل شناخته شده و وزنه معتبری باشند و هر دوی آن‌ها این ویژگی را داشتند. می‌خواستیم مهمانان این هفته کسانی باشند که کارهای قدرتمندی انجام داده باشند. بیشتر بچه‌هایی که الان کار می‌کنند و کارهایشان را در اینترنت و فضاهای دیگر منتشر می‌کنند، گمان می‌کنند گرافیک ناب فقط کار فرهنگی است، در حالی که در کار این دو نفر دیدیم که بخش تجاری هم فوق‌العاده، جذاب، و مفید است و با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد. من فکر می‌کنم هر دوی آن‌ها در هر دو حوزه به بهترین شکل کار می‌کنند.

هم‌زمانی افتتاحیه نمایشگاه عکس‌های بیژن صیفوری و هفته گرافیک چطور پیش آمد؟

ایشان از قبل موضوع را با ما مطرح کرده بودند. در سال‌های گذشته انجمن برای بینال‌ها و برنامه‌های دیگر مهمان‌های خارجی دعوت کرده بود که آقای صیفوری به عنوان لیدر یا طراح گرافیک همراهشان بود و در آن سفرها عکاسی هم کرده بودند و می‌خواستند آن‌ها را به نمایش بگذارند. خودشان پیشنهاد دادند این افتتاحیه در هفته گرافیک باشد. چون اکثر آن مهمان‌ها به دلیل هفته یا بینال گرافیک به ایران آمده بودند، این افتتاحیه هم در برنامه‌های هفته گرافیک قرار گرفت.

در موزه گرافیک و در نمایشگاه درآغاز کلمه بود، از بعضی طراحان گرافیک چند اثر دیده می‌شد و بعضی فقط یک اثر داشتند، دلیل این اختلاف تعداد چه بود و برنامه‌های آتی موزه چیست؟

آقای «جدی» برای این نمایشگاه و افتتاحیه درگیر بودند و عملا انتخاب آثار توسط خودشان بود. امکان دارد بعضی کمتر و بعضی بیشتر و بعضی مثل خود من هیچ اثری نداشته باشند، ولی سعی شد کارهای شاخص کسانی که در این عرصه کار کرده‌اند انتخاب شود.
در مورد نمایشگاه‌های آینده موزه، با توجه به این‌که در حال حاضر این مرکز مدیری دارد و قرار است برای هر فصل یا ماه برنامه‌ریزی کند، و چون هنوز برنامه را نگرفته‌ایم حداقل من نمی‌دانم در ذهن او چه می‌گذرد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن