مراسم نکوداشت ایرج انواری برگزار می‌شود


مراسم نکوداشت استاد ایرج انواری در هفتاد و دومین سال تولدش به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و جمعی از شاگردانش، روز جمعه ۱۹ دیماه ۱۳۹۳ در سالن استاد جلیل شهناز، خانه‌ی هنرمندان ایران از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برگزار می شود.
ایرج انواری از دانش‌آموختگان دانشکده‌ی هنرهای تزئینی در رشته‌ی چاپ و نگارش (نام آن روز رشته گرافیک) است. او پس از فارغ‌التحصیلی در مدرسه‌ی آردکو پاریس ادامه تحصیل می‌دهد و با گرافیک روز دنیا آشنا می‌شود. پس از بازگشتش به ایران در دانشکده‌ی سابق خود (دانشکده‌ی تزئینی) به  تدریس پرداخته و طرح دروس قدیمی گرافیک را به‌روز می‌کند.
او به تلاش برای هویت‌بخشی به رشته‌ی گرافیک و تفکیک هر چه بیشتر آن از رشته‌ی نقاشی می‌پردازد و دروسی جدید همچون ایلوستراسیون (تصویرسازی) و مبانی را به دروس قبلی این رشته اضافه می کند. انواری آموزش گرافیک را از حالت دلی و غریزیِ صرف خارج نموده و امر پژوهش را برای ایجاد مفهوم در طراحی گرافیک، باب می‌کند.
 ایرج انواری اولین پروژه‌ی تحقیقاتی خود را برای اخذ مدرک لیسانس در رشته‌ی گرافیک با موضوع سفالینه‌های لالجین طرح‌ریزی کرد و به‌صورت گروهی بر روی جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و... این هنر مطالعه کرد تا از طریق اطلاعات به‌دست آمده به طراحی پوستر، بروشور یا هرگونه رسانه‌ی تبلیغاتی دیگر بپردازد.
از دیگر فعالیت‌های مهم و ماندگار او، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی گرافیک در ایران است.
ایرج انواری در سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در دوره‌ی دکتری دوباره به فرانسه بازگشت. او رساله‌ی دکتری خود را با عنوان «برخوردی نشانه‌شناسانه با خط فارسی»، زیر نظر آلژیرداس ژولین گرماس، نشانه‌شناس برجسته‌ی لیتوانیایی نوشت.
 
در این مراسم، علاوه بر نکوداشت و معرفی کامل ایرج انواری، بخشی از آثار او نمایش داده خواهد شد و همچنین فیلم مستندی از زندگیِ این معلم پیشگام و تاثیرگذار بر جریان آموزش گرافیک پخش خواهد شد.
 
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن