نازنین تمدن/ مریم پالیزگیر
عکس: شهاب اشتری
کرلانسکی، طراح گرافیک، رییس پیشین ایکوگرادا واز بنیان گذاران موسسه معتبر طراحی "پنتاگرام" است.
او در آغاز بخش اول سخنانش با ارایه نمودارهایی، به تشریح الگوی ساده ی گردش افکار و اعمال و روابط عناصر طراحی در کار خود پرداخت. وی در ادامه به توصیف فعالیت گروه طراحان پنتاگرام پرداخت؛ این گروه 5 نفره شامل 3 طراح گرافیک، یک آرشیتکت و یک طراح صنعتی در سال 1972 با نام "پنتاگرام دیزاین" شروع به کار کرد، افکار و به تبع آن طراحی ها، هوشمندانه و خلاق بود و طنز به عنوان یکی از ابعاد خلاقیت در آن حضور داشت. او در ادامه تعدادی از طراحی های آن دوره را به نمایش گذاشت.
کرلانسکی تحقیق و پژوهش را یکی از راه حل های صحیح و لازم طراحی دانست. او معنی لغتنامه ای طراحی را تلاشی در جهت ساختن در تمام ابعاد با گستردگی در طول زمان، که شنیده، دیده و لمس می شود و در سطح انبوه تولید و توزیع شود، توصیف کرد که با رعایت تمام این عناصر، کار نهایی درست و خلاقانه خواهد بود.
در بخش دوم وی به تاثیر محل زندگی بر کار اشاره کرد و گفت که در آفریقای جنوبی، سرزمین تضادهای طبیعی، به دنیا آمده و زیبایی طبیعی و آداب و رسوم گوناگون این کشور، کار طراحی و نگرش وی را متاثر ساخته است. او در 16 سالگی به موسیقی پرداخته، به هنرمندانی چون ماتیس، وازارلی و روتکو علاقه مند بوده و بعد از آن به طراحی گرافیک گرایش پیدا کرده است. در22 سالگی به انگلیس رفته و آموخته که دقیق و موشکافانه برخورد کند. او گفت برای جزییات اهمیت فراوانی قایل است و به جمع آوری اشیاء حتی به ظاهر بی اهمیت علاقه مند است و اعتقاد دارد که آنها شاید زمانی برای ایجاد فکر و یا تکامل روند طراحی موثر باشند.
در بخش سوم تعدادی از آثارش را که پیش از ظهور کامپیوتر طراحی کرده بود، نشان داد. توضیح این که هرکدام از این کارها را با چه دشواری، با استفاده از چه ترفندها و با به کارگیری چندین متخصص ساخته شده بود برای طراحان جوانی که بعد از ظهور کامپیوتر به جمع طراحان پیوسته اند، بسیار قابل توجه بود.
در بخش آخر مروین کرلانسکی به اهمیت تعهد اجتماعی طراحان پرداخت و مسوولیت طراح در زمینه های فرهنگ اجتماعی، صلح، محیط زیست، مصرف گرایی و ... را یادآور شد.
|
|