این یک صدای ضبط شده است



شهاب تندر
عکس: شهاب اشتری


سلسله سخنرانی ها پیرامون تایپوگرافی در دو روز سه شنبه و چهارشنبه در حالی در موزه هنرهای معاصر برپا شد که این برنامه ها هم با تاخیر همراه بود. در روز اول قباد شیوا و فرشید مثقالی به سخنرانی برای حاضران پرداختند . نکته جالب در روز اول حضور پر شور استاد احصایی در این سخنرانی ها بود. بخصوص در سخنرانی قباد شیوا که استاد احصایی که در ردیف جلو نشسته بود شروع به صحبت کرد و بنا به درخواست حاضرین به روی سن رفت و سخنان خود را بیان کرد. طرح سوالاتی بر روی کاغذ و نظرهای شفاهی از نکات مثبت این جلسه بود که شنوندگان با آزادی کامل به بیان نظرات خود در سالن می پرداختند و البته آقای شیوا و احصایی با هم به این سوالات در پاره ای از موارد پاسخ می دادند!
در آن روز بعد از آنکه مصطفی اسد اللهی به اعلام برنامه چهارشنبه پرداخت، قباد شیوا با عذرخواهی از برگزارکنندگان اعلام کرد که در میزگرد چهارشنبه به دلایلی نمی تواند شرکت کند که با تشویق  و درخواست مکرر حاضران در سالن، آقای شیوا بالاخره راضی شدند تا در صورت رهایی از مشکلاتشان در میزگرد شرکت کنند.
سخنران بعد از ظهر فرشید مثقالی بود، که شاید بتوان گفت این سخنرانی حاشیه خاصی نداشت جز به گوش رسیدن صدای تلویزیون اتاق فرمان در ردیف های عقبی و در کل سخنرانی های روز سه شنبه بدون افت و خیز چندانی به پایان رسید.

این یک صدای ضبط شده است: با عرض پوزش به خاطر تاخیر پیش آمده!
روز چهارشنبه نیز کمی برنامه با تاخیر شروع شد، سخنران اول مسعود سپهر بود و سخنران دوم رضا عابدینی. جمعیت فراوانی برای این دو سخنرانی در سالن حضور داشتند که همین امر تنفس در سالن را گه گاهی با مشکل رو به رو می کرد. در سخنرانی مسعود سپهر کلکسیونی از انواع و اقسام زنگ های تلفن همراه به صدا در می آمد و حاضرین بدون توجه به دیگران در سالن به صحبت با تلفن خود مشغول می شدند. شدت این امر به حدی بود که پیش از سخنرانی رضا عابدینی و هنگامی که آقای اسداللهی مشغول جمع بندی مطالب گفته شده بود از حاضرین خواهش کرد که حتمآ گوشی های خود را خاموش کنند. رضا عابدینی برخلاف دیگران بدون اسلایدشو شروع به سخنرانی کرد. بعد از پایان صحبت های عابدینی، محمد احصایی که به جرات باید گفت از فعال ترین شنوندگان این سلسله سخنرانی ها بود بار دیگر شروع به صحبت کرد و بار دیگر از او خواسته شد به روی سن برود و همان جا بود که به نظر اکثر حاضران در سالن باید برای استاد احصایی نیز زمانی را اختصاص می دادند تا او هم به بیان نظرات خود پیرامون تاپوگرافی بپردازد.

و اما بعد از ظهر طوفانی.
میزگردی با حضور مسعود سپهر – فرشید مثقالی و رضا عابدینی که در مدت زمان کوتاهی از شروع برنامه قباد شیوا نیز به این جمع اضافه شد.
گرمای سالن که به هیچ وجه درست نمی شد، حتا با بازکردن دریچه بالای پله ها. وسیله خنک کردن حاضران در سالن نشریه هایی بود که در خارج از سالن به صورت رایگان قابل دسترس بودند. شور انگیز بودن این بحث به حدی بود که در عرض یک ساعت هشت آب معدنی توسط سخنرانان نوشیده شد و مسولان سالن را واداشت که برای سخنرانان پارچ آب و یخ بیاورند که برای جمعیت تشنه و گرمازده بسی مایه حسادت بود!
 تخته سفید (بخوانید وایت برد) که برای استفاده در گوشه ای از سن بی استفاده مانده بود، و این در حالی بود که قبل از شروع برنامه مسولان موزه در حال ثابت نگه داشتن این تخته بودند.
به خاطر جمعیت فراوان در سالن صندلی هایی نیز اضافه بر صندلی های ثابت موزه قرار گرفته بود.
در ابتدای جلسه آقای اسداللهی به شرح مختصر گفته های سخنرانان در دو روز گذشته پرداخت و از همان دقایق اول پایان صحبت های اسد اللهی بود که سیل کاغذ های سوال به سوی او سرازیر شد. گرمای سالن وقتی گرم تر شده بود که حاضران نیز به بحث اضافه می شدند و به کاغذ نویسی اعتراض می کردند. غیر منتظره بودن حرف های این جلسه به حدی بود که این جلسه بیش از حد شور انگیز شد و گه گاهی به نبرد و جنگ و تیر اندازی تبدیل شده بود. استاد احصایی هم مثل همیشه گه گاهی در اواسط بحث نظرات خود را به صورت شفاهی بیان می کردند. جمعیت زیادی نیز مجبور به تماشای این جلسه از طریق تلویزیون در سالن موزه هنرهای معاصر بودند. پرسش های مطرح شده و موضوعات به حدی زیاد بود که پیشنهاد برپایی جلسه ای مجدد با همین موضوع و همین میهمانان در دو هفته بعد مطرح شود. حرف های زده شده در این جلسه در بعضی موارد به حدی حاشیه ای بود که اصلآ به موضوع اصلی که تایپوگرافی بود مربوط نمی شد.
شاید اگر سخنرانان پای حرف های یکدیگر می نشستند بهتر می توانستند این جلسه را به جلو ببرند و شاید تنها رضا عابدینی بود که در تمام سخنرانی های این دو روز حاضر بود و به حرف های دیگران گوش داد. البته استاد احصایی نیز با آنکه سخنران اصلی این برنامه ها نبود ولی او نیز در تمامی سخنرانی ها شرکت و حضور پرشوری از خود نشان می داد.
اگر جلسه ای دیگر و میزگردی دیگر بود ادامه این حاشیه را بعد از آن مطالعه فرمایید!


 دبیر بینال نهم ترجیح داد تا از اتاق فرمان  جلسه را دنبال کند

 حضور یکی از عوامل فرهنگستان زبان فارسی!
  علاقه مندان به تایپوگرافی معاصر ایران و جنجال های آن  این کتاب مال کیه؟ دیگه لازمش ندارم
 لعنتی! بازم عکس میگیری واسه حاشیه؟
 
    فضای داغ  جلسه همه را کلافه کرده بود
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن