گزارش شماره سوم حاشیه نهمین دوسالانه گرافیک ایران


شهاب تندر
عکس: شهاب اشتری/ آریا کسایی



نیاز به گفتن ندارد، روز شلوغی بود! شلوغ و گرم پرسر و صدا.
در میان جمعیت انبوه امروز به راحتی نویسندگان و مسولان رنگ قابل شناسایی بودند! حتا اتومبیل حمل و نقل رنگی ها هم در این روزها با تغییر ریخت خود به کمک بینال تهران آمده است!
کنفرانس مطبوعاتی داوران و برگزار کنندگان به خاطر تاخیر و در نهایت نیامدن آقای ایمانی با تاخیر  آغاز شد و بنابراین مراسم افتتاحیه نیز دیرتر از ساعت مقرر شروع شد ، قبل از اینکه درهای گالری صبا به روی علاقه مندان باز شود آقایان: فرهادی، احصایی ، صادقی و شیوا به سخنرانی کوتاهی پرداختند، گفتن نکات این سخنرانی بماند برای بعد اما در فاصله کمی از گالری صبا ساختمانی مشغول نماسازی بود که کارگران ساختمان نامرده مشغول کار بودند و صداهای عجیبی تولید میکردند ، همینطور ممکن بود ابزار و وسایل آنها روی سر جمعیت جلوس کند که خوشبختانه اتفاق خاصی نیفتاد و بالاخره درها برای ورود باز شد .
داخل گالری های مجموعه صبا گرما کولاک میکرد، همینطور جمعیت فراوان  و این موضوع وقتی آزار دهنده میشد که عده ای در این جمعیت تصمیم میگرفتند دقایقی برای چاق سلامتی با یکدیگر در میانه راه توقف کنند و ترافیک را از حالت روان به حالت نیمه قفل در آوردند، عده ای هم با در آغوش گرفتن یکدیگر راه را در پاره ای از موارد مسدود میکردند. بعد از اختراع و ساخت دوربین های دیجیتال هر فرد در ارتباط با رشته اش از این وسیله استفاده های مخصوص به خود را کرد، در صنف هنرمندان ایرانی در لوکیشن نمایشگاه ها از این وسیله برای عکاسی از آثار شرکت کنندگان استفاده میشود. که این عکاسی و مکث کردن این گروه در مقابل آثار خود به شلوغی نمایشگاه دامن میزد ، به این عده از بازدیدکنندگان نوید این را میدهم که تا آخر بینال کتاب ها و سی-دی های حاوی این آثار منتشر میشود و میتوانند از دوربین استفاده بهتری کنند!
متاسفانه در شروع نهمین بینال شاهد حرکت هایی بودیم که بی احترامی به طراحان و بازدیدکنندگان به حساب می آید. تعدادی از پوسترها بدون هیچ توضیحی  توسط مسئولان مجموعه صبا از روی دیوارها پایین آمده بودند و جای خالی آنها نشان دهنده این نکته بود که در آن محل چیزی نصب شده بوده است !
در بخش طراحی وب و مالتی مدیا هم دو اثر سانسور شده بودند!یکی از آثار با کاغذ همرنگ زمینه و دیگری با کاغذی که اصلآ به زمینه ربطی نداشت پوشانده شده بودند. چسب مورد استفاده البته از قدرت بالایی برخوردار نبود و کاغذ پوشش دهنده این آثار در طول زمان شل شده بود!

مشکلاتی هویتی در تشخیص کارها وجود داشت: شیوه چسباندن اسامی در کنار آثار یکی از جالب ترین نکات در بخش روی جلد ها بود. که برخی آثار ناخودآگاه به طراحان دیگر میتوانست نسبت داده شود! در بخش صد پوستر فرانسوی، اسامی طراحان فراموش شده بود! در بخش پوستر بین الملل هم نام کشورها.
نبود آب آشامیدنی در محیط گالری ها حداقل در روز افتتاحیه یکی از نکته های منفی این مراسم بود که بازدید کنندگان را مجبور به جستجو برای آب آشامیدنی میکرد و عده هم که حوصله جستجو نداشتند به ساندوچی روبه رو موسسه صبا مراجعه میکردند و به خرید انواع و اقسام نوشیدنی های گاز دار و بدون گاز به صورت گرم و سرد دست میزدند!
از همه اینها که بگذریم، موسیقی متن(!) نمایشگاه هم در نوع خودش همچون بارانی بر سر عاشقان گرافیک ایران می بارید.



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن