گزارشی ا ز افتتاحیه نهمین دوسالانه طراحی گرافیک در اصفهان



ایمان صفری

عکس: عباس بابایی


مراسم افتتاحیه نهمین دوسالانه طراحی گرافیک در موزه هنرهای معاصر اصفهان و با حضور ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی و طراحان گرافیک اصفهان در حضورجمع کثیری از مشتاقان برگزارگردید. درابتدای این مراسم امرالله فرهادی به روند داوری در دوسالانه نهم اشاره کرد و با تقدیر از زحمات داوران این دوسالانه؛  گزارشی از چگونگی انتخاب آثار برتر در این زمینه ارایه نمود. وی همچنین با قرائت بخشی از بیانیه هیات داوران ، برگزاری این دوسالانه در اصفهان را همزمان با تهران بسیار مفید و مثمرثمردانست و بر ضرورت  برگزاری آن در آینده تاکیدکرد و آنرا موجب تعمیق ارتباطات طراحان گرافیک با یکدیگر دانست.
 در ادامه این مراسم ابراهیم حقیقی با اشاره به وجود ضعف‌های جدی در طراحی گرافیک کنونی ایران اظهارداشت: برگزاری این دوسالانه موجب می شود که بدانیم ضعف های ما در کجاست تا قد خود را بسنجیم و بیهوده در محافل کوچک خود لاف بزرگی نزینم. وی افزود: اصفهان نیزمانند تهران و دیگر شهرهای بزرگ دچار معضل جدی شده و درحال از دست دادن زیبایی‌های خود است و اگرچنین اتفاقی رخ داد؛ وای به حال ما طراحان گرافیک که که تولیدکننده بیلبوردها ی زشت هستیم.
حقیقی بیان داشت: دراین دوسالانه در برخی بخش‌ها جایزه ارایه نشد و در برخی قسمت‌های دیگر نیز بااغماض جایزه تعلق گرفت. وی با بیان اینکه ما در قسمت های فرهنگی مانند طراحی جلد کتاب خوب عمل می کنیم، این پرسش را مطرح نمود که آیا این امر متعلق به ناشران است یا آنکه طراحان ما دوست دارند دراین زمینه‌ها بیشتر واردشده و خودآزمایی کنند؟ وی ادامه داد: شاید این ضعف ها از دانشگاه ما آغاز می شودچرا که واحدی به نام طراحی و بسته بندی و یا آموزش طراحی تبلیغاتی و شهری و بیلبورد نداریم و بیهوده انتظار داریم طراحان ما بیلبوردهای زیبا تولید کنند. وی در ادامه گفت: باید در این زمینه آسیب شناسی پیشه کرد و دانش خود را غنی ساخت تا قد خود را بالاتر ببریم و بتوانیم خود رابا دنیا  بسنجیم و برای طراحی گرافیک ملی و ایرانی تلاش کنیم. این طراح گرافیک اظهار داشت: درهم کردن و ناخواناکردن حروف تحت عنوان تایپوگرافی نه تنها برعهده طراح نیست بلکه تایپوگرافی هم نیست و اصلاً غلطی مصطلح است. چرا که برخی تصور می کنند با پشت و رو کردن حروف و استفاده از آنها در جایی غیرخود،  رفتار تازه و مدرنی مرتکب شده‌اند و نام آن را نیز تایپوگرافی نهاده‌اند، بدون آنکه از سابقه ، دانش وعلل کاربرد آن در جهان آگاه باشند. وی ادامه داد: تجربه داوری من در بینال گذشته و مقایسه آن با این دوسالانه آن است که در دروره قبل همه داوران خارجی شیفته نوشته های ایرانی بودند؛ یعنی همان خطوط نستعلیق درم تنیده و در واقع همان تایپوگرافی. اما این بار داوران نه تنها با دیدن آثارجدید شیفته نشدند بلکه دنبال آن بودند و می‌پرسیدند که این خطوط درهم و برهم چه می گویند و اگر فرم طرح با محتوای آن همخوانی داشت به آن رای می دادند. حقیقی با تاکید بر لزوم اموزش در این زمینه گفت: این وظیفه برعهده این بینال است و من این بینال‌ها را  به عنوان یک آموزشگاه می بینم. این طراح با تقدیراز فعالیت‌های گسترده  طراحان گرافیک اصفهان و شرکت آنان دراین دوسالانه خاطرنشان ساخت: جای خوشحالی است که دوستان اصفهانی با شرکت گسترده خود دراین دوسالانه پیوندی که برقرارشده را حفظ کرده و امیدوارم که آن را مستحکم ترکنند.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن