سخنرانی قباد شیوا و منوچهر عبدالله زاده درباره آثار صادق بریرانی



علی سجادیه
عکس: عباس بابایی/ عباس پوستین دوز


قباد شیوا به همراه منوچهر عبدالله زاده  در سومین روز برگزاری نهمین دوسالانه طراحی گرافیک در اصفهان باحضور در موزه هنرهای معاصر به بررسی آثارصادق بریرانی پرداختند. شیوا با اشاره به سیر زندگی هنری این نقاش و طراح‌گرافیک که انسانی صادق و به دورتظاهری است که هیچ‌وقت برای اشتهار قلم نزده  و هنرمندی است همواره در حال جستجو؛ ایشان سالها در وزارت فرهنگ قدیم و در یک محیط کاملاً اداری کار می‌کرد در آن شرایط زمینه ای برای آوانگاردیسم وجود نداشت، اما تمام کارهای خوب ایشان، متعلق به آن دوره است که پوسترهای تالار وحدت را کار می کردند.
ایشان به عنوان یک نقاش پیشرو، متأسفانه هیچ وقت شهره نشد چون روحیه عارف و ساکت و درون‌گرایی دارد.
از خاصیت کارهای آقای بریرانی یکی آن است که سرشار از رنگ هستند و رنگ‌ها در آنهابسیار قوی است و این یکی از ویژگی‌های یک ایرانی است. دیگر آنکه بعضی کارها نیز دارای انتزاع هستند اصولاً تجرید مال ماست و انتزاع از شرق به ویژه ایران ریشه‌گرفته است.
منوچهرعبدالله زاده، نیز با اشاره به سیرزندگی استاد بریرانی ایشان را طراح گرافیک، نقاش ومتخصص در چاپ ‌دانستند و با تقسیم آثار  بریرانی به سه بخش طراحی پوستر، نقاشی و چاپ فلز افزود: آثارهرکدام از این سه بخش دریک راستا حرکت‌می‌کنند اما در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که نهایت بلوغ فکری و ذهنی ایشان در آن جلوه‌گراست و در عین حال دارای نوگرایی است به دلیل مخالفت برخی اساتید با نوگرایی، ایشان و برخی دانشجویان دیگر مجبوربودند کارهای مدرن خود را در بین خود بررسی‌کنند و نیز حضور سهراب سپهری در کنار آقای بریرانی در آن دوران تأثیر زیادی بر کارهای ایشان گذاشت استادبریرانی در سفر اروپا با شناخت مکاتب غربی مانند مکتب لهستان، به نوعی نگرش دست ‌یافته که در آثار بعدی خود قصددارد آن را به کارگیرد؛ بریرانی در برخی پوسترهای خود آنگونه که پیداست به دنبال یک نگاه فرهنگی است


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن