گزارش سخنرانی دانیلا هاوفه و دتلف فیدلر(گروه طراحی سایان ) از آلمان



نازنین تمدن/ مریم پالیزگیر

عکس: شهاب اشتری

همانند روز پیش ، سخنرانی صبح امروز هم به سبب انجام کارهای فنی و تعداد انگشت شمار حاضران در سالن با نیم ساعت تاخیر آغاز شد.
ابتدا دانیلا هاوفه با نشان دادن تصاویری از محل کار گروه سایان یادآوری کرد که منطقه محل کار آنها فضای شهری بسیار وسیعی دارد که سابقن محل اسقترار دیوار برلین بوده و اکنون مردم از هر طبقه اجتماعی در آنجا زندگی میکنند. وی همچنین به معرفی همکاران ثابت و شرحوظایف گروه پرداخت و در بخش هایی نیز دتلف فیدلر وی را همراهی می کرد.
تاکید سایان روی پوستر ها و طراحی های دهه 90 به بعد بود که نمایش آنها با توضیحاتی توسط دو همکار، همراه بود.
اولین نمایش طراحی آنها مربوط به پوستری بر ضد شرکت در جنگ عراق بود. هاوفه اظهار داشت که به دلیل کمبود بودجه، ما از چاپخانه درخواست کردیم که بخاطر موضوع این پوستر، در مدت کم و با هزینه کمتری چاپ شود که با موافقت آنها روبرو شد.
پروژه بعدی سایان، طراحی 16پوستر برای یک گالری صدا بود که سابقن کلیسای قدیمی بود و زمانی که آن را به گالری تبدیل کردند زنگهای قدیمی هنوز در آن موجود بود. باز هم مشکل کمبود بودجه آنها را وادار به طراحی های خاص و بسیار ساده کرده بود که ازطنین و طول موج های ناقوس ها و  اطلاعات مربوط به پروژه  استفاده  کرده بودند و در نهایت آنها را دو رنگ چاپ کردند.
باز هم هاوفه پوسترهای بسیاری را با موضوعات مختلف به نمایش گذاشت و یادآور شد که به دلیل کمبود زمان نمی تواند تعداد بیشتری از طراحی ها را نشان دهد.
گروه سایان در بیشتر طراحی ها بر کمبود بودجه تکیه داشت و این که آن ها همیشه با استفاده از خلاقیت این مشکل را به راه های گوناگون مانند کوچک نمودن یا ساده نمودن طراحی ها، بکارگیری روشهای هوشمندانه و ... حل می نمودند.  
دانیلا هاوفه و همکارش طراحی هایی نیز برای مدرسه باهاوس انجام دادند که در ضمن نمایش آنها به روند طراحی نیز اشاره نمودند.
این طراح آلمانی خاطر نشان کرد که نصب پوستر در فضاهای شهری آلمان با فرانسه تفاوت دارد و پوسترها روی دیوار نصب می شود و مردم گاهی اوقات روی آنها خط خطی می کنند یا حتی آنها با خود می برند.
از دیگر کارهایی که به نمایش درآمد طراحی سایان برای غرفه معماری آلمان در دوسالانه ونیز بود که آن ها با استفاده از کنارهم قراردادن عکس هایی که از فضاهای شهری گرفته شده بود، سطح بسیار وسیعی برای دیدار بازدید کنندگان بوجود آوردند و درقسمتهایی از آن اطلاعات و قوانین مربوط به شهر نوشته شده بود.
وی به طراحی پوسترهایی برای یادبود نیکلا تسلا (فیزیکدان آلمانی) تحت عنوان پروژه تسلا اشاره کرد. آن ها در نهایت نمایش آثارشان را با نمایش ویدیویی که برای بک پروژشکشن یک رقص ساخته بودند، به پایان بردند.
در طول برگزاری سخنرانی سایان، بسیاری از حضار در سالن به علت کمبود صندلی ایستاده بودند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن