گزارش شماره دوم حاشیه نهمین دوسالانه گرافیک ایران



شهاب تندر
عکس: شهاب اشتری

روز دوم سخنرانی های نهمین بینال طراحی گرافیک معاصر ایران در حالی شروع شد که مثل روز اول سخنرانی ساعت 10 صبح راس ساعت 10:40 برگزار شد! امروز خوشبختانه برخلاف روز اول، دیگر شاهد نور فلاش  مزاحم دوربین ها در لحظات سخنرانی نبودیم و گویا حاضران محترم بالاخره به این نتیجه لذت بخش رسیده بودند که عکس هایی که از تصاویر آثار طراحان در زمان سخنرانی تهیه می کنند به هیچ دردشان نمی خورد.
طراحان ایرانی نیز در تنفس بین سخنرانی ها و یا پایان آنها دست به حرکت های نمادینی چون هدیه دادن کتاب خود به طراحان فرنگی می زدند.
در هنگام پخش ویدیو ساخته شده توسط سایان که به دنبال انتقال حس سرگیجه به بیننده بود یکی از اساتید ییشکسوت در یک اظهار نظر تاریخی که گوش های ما و تنی چند از دوستان آن را ثبت کرد، آثار سایان را دانشجویی خواند و بدین ترتیب به دانشجویان عزیز توصیه می کنم که خود را دست کم نگیرند، چون کار آنها می تواند هم تراز کار سایان طبقه بندی شود.
در بعد از ظهر هم که قرار بود امیلی کینگ به سخنرانی بپردازد، نتوانست در تهران حاضر شود و آلن لوکرنک تنها سخنران امروز  بعدازظهر بود.
در اواسط سخنرانی لوکرنک باطری کامپیوتر حاوی فایل های تصویری او به خط پایان نزدیک شد و این در حالی بود که کابل برق به شبکه برقی کشور وصل بود ولی مسولان موزه معاصر فراموش کرده بودند برق آن ناحیه را به حالت فعال نگه  دارند که این مشکل نیز حل شد.
از نکته های جالب سخنرانی آلن لوکرنک، نشان دادن تصاویر آثار طراحان جوان و  نسل تازه نفس طراحان فرانسه بود. لوکرنک با افتخار به معرفی نسل جوانی پرداخت که با زیر پا گذاشتن تمام قوانین موجود به خلق تصاویر جدیدی دست زده بودند. برای شنیدن این گفته ها درباره نسل جدید، طبق معمول جای پیشکسوتان خودی در ردیف اول خالی بود!

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن