گزارش سخنرانی وانگ ژو، طراح گرافیک چینی



نازنین تمدن/ مریم پالیزگیر

عکس: شهاب اشتری


وانگ ‍ژو  ضمن تشکر از دعوت وی  بینال برای و  همچنین تشکر از مسعود سپهر برای ترجمه مقاله اش ، صحبتهای خود را  با عنوان حقیقت و مجازی ( Virtuality & Practicality )  آغاز نمود.

وی با طرح این مسئله که این عناوین جزء مسایل روحی است و صرفا  صحبت کردن در مورد آنها سخت می باشد با طرح مثالهایی و نشان دادن تصاویری به توضیح مسائل فوق پرداخت .
به گفته وی طراحی چیزی مابین مجازی و عملی بودن است . عملی بودن در واقعیت زندگی جاریست و طراحی ایده آلهایی دارد که در روزمره بیان می شود ولی در پروژه های مجازی می توان درباره مفاهیم صحبت کرد.
وی در مورد پروژه  Herz blut (خون قلب ) به عنوان یک پروژه صرفا تجربی با شرکت 20 طراح ، توضیحاتی بیان نمود.این پروژه  با موضوع المپیک ، با نگاه های متفاوت طراحان گرافیک مناطق مختلف جهان با هدف چاپ کتابی با همین عنوان صورت گرفته که تا کنون این  کتاب به چاپ نرسیده است.
هدف وانگ ژو در این پروژه  بیان روح بازیهای المپیک می باشد . او با فکر کردن در مورد پوستر به صورت سنتی وتکامل آن سعی در ارائه و نمایش آن در دیگر رسانه ها دارد. او خواستار پوستری است که در وقایع شرکت کند و روح المپیک را به فضای عمومی برساند همچون آتش که در مراسم افتتاحیه این کار را می کندبه طور مثال یکی از ایده های او طراحی پوسترهایی ساده با نشان المپیک است که پس از نصب و دیده شدن برای اولین بار به صورت لوله جدا شده و از یک سمت آتش زده می شوند سپس هرکدام مجددا باز شده و به صورت تصادفی طرحهای مختلفی در اثر سوختن در آنها ایجاد  می شود که این ایده فکرهای زیادی را به خود مشغول خواهد ساخت.
در بخشهای پایانی سخنان وی،  بیل بورد ها و  ایجاد برداشتی سریع و به یاد ماندنی از تبلیغاتی با این  ابعاد وسیع و خلق نمونه های تصویری در معابر شهری و خیابانها که دریافتهای ذهنی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد مورد بررسی قرار گرفت.وی همچنین به اضافه کردن و تفکر در مورد عنصر پنجم ( بعد صدا) برای پروژه های پیشنهادی آتی خود در بازیهای سال 2010 اشاره نمود . این تفکر حاصل نگاه او به ارائه یک پوستر فراتر از دو بعد معمول و رایج می باشد.
در مجموع در این سخنرانی به ارائه و بررسی کارهای طراحان متفاوت و تفاوت نگاه آنان به یک موضوع مشترک پرداخته شد. 


   
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن