گزارش شماره یکم حاشیه نهمین دوسالانه گرافیک ایران



شهاب تندر
عکس: شهاب اشتری



شنبه 26 خرداد ماه اولین روز سلسله سخنرانی های نهمین دوسالانه  طراحی گرافیک معاصر ایران در حالی شروع شد که از دو روز قبل سلسله پیام های کوتاه که خبر این سخنرانی ها را به طراحان گوش زد میکرد به تلفن همراه آنها سرازیر شد؛ و این شوق خبر رسانی در حالی بود که در موزه هنرهای معاصر رد پایی از پوستر اصلی بیال دیده نمی شد.

مطابق معمول برنامه با سی دقیقه تاخیر همراه بود که با این تاخیر هم سالن هنوز پر نشده بود در حالی که همه ما در این مدت فهمیدیم که چه تعداد طراح جوان و مدعی و سینه چاک برای گرافیک داریم ولی نکته جالب حضور نداشتن این جمعیت عظیم در این محفل بود.
در ابتدا امرالله فرهادی ، دبیر بینال با چهره ای خسته که ناشی از تلاش های این مدت او و همکارانش در انجمن صنفی طراحان گرافیک بود ضمن خوش آمد گویی به حاضرین برنامه های روز  و میهمانان و سخنرانان را معرفی و اعلام کرد.
امره سنان در حالی به جایگاه سخنرانی رفت که آنته لنز به دلیل خستگی ناشی از سفر زمان سخنرانی خود را با او تعویض کرد .
مسوولین تدارکات در یک حرکت نمادین به منظور جلوگیری از تبلیغات مجانی برای تولید کنندگان آب معدنی ، لیبل های آنها را از بدنه جدا کرده بودند!
بعد از پایان سخنرانی سنان، در زمان تعیین شده برای استراحت و نفسی تازه کردن ورنر یکر به شدت مشغول آماده سازی کارهایش برای نمایش بود که البته مسوولین موزه هنرهای معاصر نیز او را تنها نگذاشتند .
خبرنگارهای سایت ها و روزنامه ها نیز در این مدت به شدت مشغول نق زدن بودند و از تاریکی سالن در زمان سخنرانی ها گله داشتند و بر این عقیده بودند که هنگام یادداشت برداری از سخنان سخنرانان کور شده اند.
برخی نیز در این مدت به انجام امر شریف مطالعه خبرهای روز جهان پرداختند تا رکورد میانگین زمان مطالعه ایرانی ها را متحول کنند.
و سرانجام ورنر یکر  سخنرانی خود را با شور و هیجان آغاز و به پایان رساند . تنها نکته قابل مطالعه سخنرانی ورنر یکر اشتباه لفظی مترجم در معرفی بینالی که هر 25 سال یک بار بود که خود نکته قابل توجهی بود که این چگونه بینالی است که هر 25 سال یک بار است ، او این اشتباه را سه بار تکرار کرد!
و اما در بعد از ظهر مانند صبح، شروع برنامه با 30 دقیقه تاخیر همراه بود  که مقداری از این تاخیر باز به خاطر آماده سازی فایل های مورد نیاز برای سخنرانی وانگ ژو بود .
وانگ ژو که بیشتر شنونده بود تا گوینده وظیفه سخنرانی خود را به مسعود سپهر واگذار کرد و خود او در پایان از این شیوه سخنرانی احساس رضایت کرد. در این سخنرانی که به نظر می آمد متن سخنرانی توسط فرد دیگری ترجمه شده بود به صورت شفاف کلمه (   A.G.I  ) را چند بار به صورت ( آژی )  تلفظ شد.
آنته لنز سخنران بعدی این روز بود که به فاصله کمتر از 30 دقیقه بعد از پایان سخنرانی اش نمایشگاه آثار او چند روز زودتر از افتتاح بینال گرافیک آغاز به کار کرد.
از آخرین نکات جالب امروز ، سرگردانی موقتی میهمانان خارجی در محیط موسسه صبا بود که گویا منتظر افرادٍ فارسی زبانی بودند که آنها را به سمت مینی بوس هایشان راهنمایی کند!

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن