گزارش سخنرانی ورنر یکر طراح گرافیک سویسی



نازنین تمدن/ مریم پالیزگیر


ورنر یکر در ابتدا از خاطرات و مسافرت به ایران در سالهای دور گفت و اینکه در جوانی به تبریز شیرازو اصفهان سفر کرده و چون دوربین نداشته برای ثبت خاطرات و دیده هایش طراحی میکرده است.

همچنین وی محل تولد خود را روستایی کوچک عنوان کرد و اینکه به دانشگاه بی علاقه بوده و پدر وی او را در 15 سالگی به مدرسه هنرهای زیبا میفرستد تا یکر کوچک به امر مورد علاقه اش- طراحی- بپردازد.
وی در همان زمان مبادرت به طراحی و تصویرسازی هایی برای مجلات و روزنامه ها کرد و خود اضافه میکند بدون دستمزد صدها طراحی برای موضوعات مختلف انجام داده است ویادآوری نمود که همیشه دیگران نتیجه و کار تمام شده را میبینند اما درگیری ها و مناسبتهای ذهنی طراح در روند طراحی تا پایان کارو احساس طراح بسیار مهم است .
با گذشت زمان او به طراحی و همکاری با مجلات مد و عکاسی  مبادرت کرد وهمیشه دوست داشت پوستر طراحی کند اما زیاد با دنیای گرافیک آشنا نبود.
در ادامه یکر به روند زمانی طراحی پوستر هایش اشاره کرد که شامل موضوعات گوناگون سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی میشد. وی روی پوسترهای سیاه و سفید خود تاکید ورزید و اشاره کرد که این پوسترها نوعی متفاوت بودن را در آن زمان برای وی به ارمغان آورده و دلیل سیاه و سفید بودن آنها را ایجاد نوعی تضاد با رنگهای زیاد در کشورش عنوان کرد.
یکر بعد از چند سال دوباره به دانشکده برمیگردد و اینبار برای آموزش به طراحان جوان و همکاری با دوستان و هم نسلان خود که برخی از آنان به طراحان قابلی تبدیل شده اند.
این طراح گرافیک همچنین تصاویری از نمایشگاه دیدنی و سیار خود را که در شهر میلان ایتالیا برپا شده بود و در آن به سبب کمبود جا پوسترها و آثار وی به صورت افقی و با چیدمان منحصر به فرد بر روی پله ها به نمایش درآمده بود را به حاضرین نشان داد.
او پوسترهای بسیاری برای فستیوالهای مختلف طراحی کرده و همچنین با بانک ملی سویس درزمینه طراحی اسکناس همکاری داشته است. علاوه برپوستر، وی طراحی های برای بروشوردر زمینه های مختلف انجام داده است.در روند طراحی های وی رسیدن به نوعی سادگی و انسجام به چشم میخورد.وی با شوق فراوان میگوید: جالب نیست؟!هر چه بیشتر پیش میرود، ساده ترمیشود.

عکس: شهاب اشتری

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن