خسروجردی؛ دوسالانه گرافیک امسال بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد


حسین خسروجردی در گفت و گو با  فارس درباره ارزیابی خود از نهمین دوسالانه طراحی گرافیک ایران گفت: در نهمین دوره، شاهد حضور جدی هنرمندان داخلی و خارجی بودیم و مدیریت این دوره نیز بسیار جدی و با حوصله انجام گرفت و به این ترتیب دوسالانه گرافیک امسال بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.
خسروجردی گفت: اگر چه با به تعویق انداختن برگزاری دوسالانه‌ها موافق نیستم ولی از سوی دیگر همین تأخیرها باعث شد که تجربیات بیشتری را برای برگزاری بهتر این دوره به دست آوریم.
وی با تأکید بر ضرورت برگزاری دوسالانه‌ها در موعد مقرر گفت: هنوز تاریخ برگزاری دهمین دوسالانه گرافیک مشخص نیست در حالی که از هم اکنون باید به فکر برگزاری دوسالانه دهم باشیم و طی جلساتی تجربیات برگزار کنندگان این دوره به برگزارکنندگان دوره بعدی منتقل شود.
خسروجردی درباره کیفیت آثار ارائه شده در دوسالانه نهم گرافیک گفت:در این دوره شاهد دو گونه آثار بودیم.برخی بدون توجه به هویت فرهنگ معاصر و تاریخ دیرینه کشورمان کار کرده بودند که هیچ چشم اندازی برای فرهنگ بصری ایران متصور نیستند و برخی با توجه به فرهنگ و تاریخ دیرینه کشور و با تأسی از طراحان گرافیک چند دهه اخیر دست به طراحی زدند و با وسواس و دقت بسیاری نسبت به فرهنگ بصری ایران کار کردند.
وی از حضور نوعی گرافیک فانتزی بی درد و کاملاً غربی در آثار گرافیک ایران ابراز نگرانی کرد وگفت:این آثار بدون توجه به نیاز امروز توده های مختلف مردم کشورمان طراحی می‌شوند که هیچ دغدغه‌ای درخصوص فرهنگ معاصر ایران ندارند. در حالی که محصول گرافیکی تنها ازنظر زیبایی شناسی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.
این هنرمند نقاش و مجسمه ساز به اهمیت ارتباط آثار گرافیکی با مردم اشاره کرد وافزود: باید سطح سلیقه مردم و فرهنگ بصری آنها را ارتقاء‌ دهیم،‌ضمن این که در این گونه آثار با فاصله اندکی از سطح سلیقه مردم باید حرکت کنیم تا به مرور شاهد ارتقاء فرهنگ بصری مردم باشیم.
وی همچنین اضافه کرد: اگر بخواهیم با معیارهای زیبایی‌شناسی امروز اروپا کارکنیم، درچرخه محدودی می‌تواند جذابیت ایجاد کند اما ممکن نیست هیچ نسبتی بین وضع موجود فرهنگ زیبایی شناسی گرافیک ایران با وضع موعود برقرار کند.
خسروجردی در ادامه توضیح داد: نگاه فانتزی به کار گرافیک بسیار ساده است. نباید گرافیک را به سمت نوعی آزادی مطلق در زیبایی بصری هدایت کنیم چرا که ما در شرایطی زندگی می کنیم که سواد بصری در کشور وجود ندارد و باید بسیار روی این قضیه کار شود.
این هنرمند طراح و نقاش همچنین تصریح کرد: نباید نسبت به آثاری که به سطح سلیقه مردم نزدیک می شود تصور واپس‌گرایانه داشت.
ضمن اینکه نباید تصور کنیم هر کار تازه‌ای که از سطح سلیقه مردم جلوتر است آوانگارد است.
وی افزود: هر کار آوانگاردی نمی‌تواند محترم شمرده شود، به خصوص در جامعه‌ای که دچار ضعف بصری است.
خسروجردی همچنین گفت: هر کسی می تواند با تصور کارتازه،‌نگاه بصری صرف به کارش داشته باشد و بدون توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگ بصری کشور اثر آوانگارد بسازد بنابراین باید مراقب باشیم که جوانان را به این سمت هل ندهیم.
وی همچنین معتقد است: گرافیک ایران هم می‌تواند در بستر سالم‌سازی فرهنگ بصری ایران به عنوان جریان پیشتاز قلمداد شود و هم می‌تواند به عنوان جریانی قلمداد شود که به یک فرهنگ و اقتصاد بیمار سرویس دهی می‌کند.
خسروجردی در پایان درباره آثار بخش هم ملی گفت:نشانه‌های فرهنگ ملی خودمان را درست نمی‌شناسیم و دغدغه فرهنگ ملی نداریم، به همین دلیل در بخش ملی آثار ضعیف‌ترند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن