شیگو فوکودا


آیرین غریب پور
agh@rangmagazine.com

شیگو فوکودا(۱) به عنوان مجسمه ساز،طراح گرافیک  شهرت یافته است.
وی در زمینه مجسمه سازی به ایده های ناب و منحصر به فردی دست یافته است که از آن جمله می توان به اثر « ناهار با کلاه ایمنی!» (۲) اشاره کرد که توسط مجموعه ای کارد،قاشق و چنگال کار شده است.
نکته قابل توجه در این اثر،بازی خارق العاده با فرم،نور و سایه است که باعث شده مجموعه کارد،چنگال و قاشق در برخورد با نور به شکل موتور سیکلت دیده شوند! فوکودا در فوریه سال ۱۹۳۲ در توکیو در خانواده ای متولد شد که به ساخت اسباب بازی شهرت داشتند.بعد از جنگ جهانی دوم،فوکودا جذب هنر و گرافیک مینیمال کشور سؤییس شد و در سال ۱۹۵۶ از دانشگاه هنرهای زیبا و موسیقی ملی توکیو(۳) فارغ التحصیل شد.
از مجموعه آثار بازرگانی شیگو فوکودا میتوان به «پوستر نمایشگاه جهانی در شهر اوساکا» (سال ۱۹۷۰)، « پوستر عفو عمومی بین المللی» که طرح یک مشت  گره کرده در وسط پوستر و استفاده از حرف s در کلمه Amnesty به معنی عفو عمومی به حالت سیم خاردار(سال ۱۹۸۰) و «پیروزی ۱۹۴۵» که برنده جایزه اول از مسابقه بین المللی پوستر ورشو در سال ۱۹۷۵ شد، اشاره کرد. علاقه ی فوکودا به گرافیک مینیمال سؤییس در تمامی آثار وی به خصوص پوستر هایش قابل مشاهده است.
پوستری که فوکودا برای روز جهانی زمین طراحی کرده است،تبری است که به شکل هوشمندانه ای بر عکس طراحی شده و در انتهای آن جوانه ی ظریفی دیده می شود.این نوع بازی خلاقانه با فرم و مفهوم در دیگر آثار شیگو فوکودا نیز قابل مشاهده است. فوکودا در سال ۱۹۸۷ به عنوان  مهمترین و کامل ترین طراح گرافیک کشور ژاپن توسط مجمع کارگردانان هنری واقع در شهر نیویورک برگزیده شد.
شیگو فوکودا در ژانویه ۲۰۰۹ بر اثر خونریزی داخلی در گذشت.
در پوستر پیج(۴) به مناسبت درگذشت این طراح گرافیک تاثیر گذار جهان،مجموعه ای از آثار کار شده توسط طراحان گرافیک دوستدار فوکودا گردآوری شده است.






Shiego Fukuda -1
Lunch With a Helmet On -2
Tokyo National University of Fine Arts and Music -3
Poster Page -4

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن