فین نایگارد


نوشین رستمی
nr@rangmagazine.com


"فین نایگارد"1 متولد دانمارک( سال ۱۹۵۵)، از اوایل دهه ی ۷۰ کار حرفه ای خود را در زمینه های طراحی گرافیک و تصویرسازی آغاز نمود.
او در طی زندگی حرفه ایش بیش از ۲۵۰ پوستر طراحی نموده و آثار او تا به حال در مهمترین گالری ها، موزه ها، نمایشگاه ها و فستیوال های جهانی  به نمایش در آمده است.
وی از دهه ی ۸۰ به بعد در مهمترین نمایشگاه های بین المللی شرکت نموده و همچنین عضو هیئت داوران  بسیاری از  این مسابقات بین امللی بوده است.
در میان آثار نایگارد شاید پوستر های جاز او بیش از همه  جلب نظر  کنند. در این مجموعه که وی برای فستیوال بین المللی موزیک جاز  آراهوس  در سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ طراحی نمود،  سیمای حقیقی موسیقی جاز   و نوازنده ی آن به تصویر کشیده  شده است.
وی با خلق بداهه ی تصویر در کنار استفاده از ایماج های دقیق و پر جزئیات، مفهوم  این نوع موسیقی را در قالب تصاویری به غایت قدرتمندخلق نموده است. سادگی و توانایی  ساخت  ترکیب های پیچیده  و خلاق از مهمترین خصوصیات آثار اوست.  هدف هر پوستر جلب توجه مخاطب است، برای  فین نایگارد  این ایجاد جذابیت تنها پله ی اول است.
فرمهای ساده و محکم پوستر های او  نگاه مخاطب را جذب کرده و سپس کیفیت آزاد و بافت دار تصویر بیننده وی را وادار به نگاهی نزدیک تر می نماید. در پوسترهای جاز او، مخاطب به سرعت متوجه جو متراکمی از  نورافکن ها بر روی تکنواز  صحنه می شود و پس از نگاهی نزدیک تر  حتی لرزش ساز او هم نمایان است .
نایگارد از این طریق آوایی بصری خلق  و آن را در ذهن مخاطبش حک می نماید. نایگارد در گالری ها و موزه های معروف کشورهایی مانند  روسیه، دانمارک، ژاپن، لهستان و ...بسیاری از  آثارش را به صورت انفرادی به نمایش گذاشته است .و همچنین تعداد زیادی از پوستر هایش در کلکسیون های دائمی موزه های  مهم شهرهایی مانند پاریس، نیویورک، کپن هاگ و .... هم اکنون نگهداری  می شوند.
او و آثارش  تا به حال  در روزنامه ها و مجلات بی شماری مورد  بحث قرار گرفته است  که از جمله مهمترین  این  مجلات می توان به   مجله ی هنر گرافیک ژاپن " ایده" 2، " گرافیس"3، مجله ی پرینت امریکا، Who Is Who in Graphic Design و ... اشاره کرد.
وی عضو AGI ( اتحادیه بین المللی گرافیک) و  MDD (طراحان گرافیک دانمارک)  می باشد و تا کنون   بیش از پانزده  جایزه ی جهانی در زمینه ی طراحی گرافیک را در کارنامه ی خود دارد.




Finn Nygaard -1
Idea, Japan’s leading graphic art magazine -2
Graphis, USA -3
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن