ما کوتو سیتو



نوشین رستمی
nr@rangmagazine.com


ماکاتو سیتو
ماکاتو سیتو مسیر جالبی را در راه گرافیک پیش گرفت . او کارش را در دنیای  هنر و طراحی با هدف نقاش شدن آغاز نمود . وی در اثنا ی تحصیلاتش به عکسی از لابراتوار تحقیقاتی "باهوس" برخورد نمود که به شدت بر تخییلات او تاثیر گذاشت و در نتیجه تصمیم گرفت تا طراحی  و دیزاین بیاموزد. سیتو متوجه شد که امروزه دیزاین درشهر های بزرگ و صنعتی  از همه جا زنده تر است  پس  تصمیم گرفت تا به مرکز دیزاین ژاپن در توکیو برود، ولی  قبول نشدو به آنجا راه نیافت.وی  در حالی که در بخش تبلیغات اداره ی روابط عمومی سوپر مارکت  کار می کرد، خودش آغاز به تدریس نیز نمود . ازابتدا ماکاتو سیتو خود را از دنیای دیزاین بسیار جدا احساس می کرد.
در عین حال وی  دریافت که نباید عقاید خود را فدای محبوبیت و ثروت نماید. سر انجام ، او توانست  کازوماسا ناگی را قانع کند تا به او اجازه ی ورود به مرکز دیزاین ژاپن را بدهد. در آنجا بود که او با بهترین مشتری خود یعنی مدیر Alpha Cubic آشنا شد. او همواره با خود در این نبرد بود  که در عین ادامه ی حیات در این حیطه، به  مصرف گرایی دچار نشود.

ما کوتو سیتو در زمینه های متنوعی به عنوان طراح گرافیک، کارگردان هنری تبلیغات ،کارگردان خلاق فیلم و سینماو تولید کننده و طراح محصولات نو فعالیت می کند. ظهور اولیه ی او در اوایل دهه ی ۱۹۸۰ بسیار مورد استقبال قرار گرفت. وی موفق به کسب جوایز بی شماری شد که از این میان میتوان موارد زیر را نام برد.
جایزه ی نفر اول و دوم و جایزه ی مخصوص( دو بار) در دو سالانه ی بین المللی پوستر ورشو ،  جایزه ی نفر اول( پنج بار) و نفر دوم در نمایشگاه بین المللی باشگاه کارگردانان هنری در نیویورک ، جایزه ی ممتاز در دوسالانه بین المللی پوستر لاتی ، جایزه ی نفر دوم و سوم در دوسالانه ی بین المللی پوستر موسکو ، جایزه ی نفر اول ( سه بار متوالی) و نفر دوم (سه بار) در سه سالانه ی پوستر تویاما، جایزه ی ممتاز باشگاه کرگردانان هنری توکیو (۱۹۹۵) ، جایزه ی طراحی خوب (Good Design Award)  از کتابخانه ی شیکاگو  (۱۹۹۵،۱۹۹۸،۱۹۹۹)، و جوایز ممتاز دیگری در نمایشگاههای برجسته ی فرانسه و کلوریدا . او و آثارش در  مجله ی تایمز و بیش از پنجاه نشریه ی دیگر جهانی مطرح هستند.
پوستر های وی  در کلکسیون های  دائمی موزه ی هنرهای مدرن در نیویورک و سانفرانسیسکو،موزه ی ویکتوریا و آلبرت در لندن و ۲۰ موزه ی دیگر در شیکاگو ، هلند ،آلمان ، لهستان ،سویس و توکیو قرار دارند.
او در آپریل ۱۹۹۶ در موزه ی هنرهای مدرن سانفرانسیسکو سخنرانی ای با عنوان  « ماکوتو سیتو :دیدگاه طراحی مدرن » ایراد کرد .او همچنین سخنرانی های مکرری  در مؤسسات داخلی و بین المللی در امریکا، فرانسه ، هلند ، لهستان ، استرالیاو هنگ کنگ کرده است. در اکتبر ۱۹۹۹ وی در کنفرانس AGI  (زوریخ، سویس) آثار خود را ارائه داد.در نوامبر ۱۹۹۹  او نمایشگاهی از آثارش برگزار نمود و در گالری هانتینگتون ، کالج هنری ماساچوست (بوستون، امریکا) سخنرانی کرد.

تا کنون پر افتخار ترین دستاورد شما در طراحی چه بوده است؟
توانایی حذف مرزهای متداول  بین طراحی گرافیک ، تبلیغات و هنر

۳ تا ۵  طراحی را که بیش از همه تحسین میکنید، نام ببرید؟

ریموند لویی ، لویس کهن و اشتنبرگ  برادرز

کار شما تا چه میزان تحت تأثیر فن آوری است ؟

به انگشتان من اجازه می دهد تا به فضاهایی دست یابم که زمانی فراتر از دسترسم بودند.

کدام بخش از کار شما طاقت فرسا تر است؟

دستیابی به کیفیت هنری یکتا

علایق خارج از کارتان چیست؟
هنرهای معاصر ، معماری ، هنر فضا و طراحی محصول

تا به حال هیچ سفارش دهنده ای را رد کرده اید؟ چرا؟

بله، چندین نفر را رد کردم، چون نگرش و اهداف آنها با مقاصد من  همسان نبود.

سفارش دهنده های شما اغلب چه سؤالاتی می پرسند؟

آنها خیلی به ندرت سؤال میپرسند.

چه فلسفه ی خلاقانه ای را به مخاطب خود( دانشجو، حرفه ای و سفارش دهنده)منتقل می کنید؟

از آنها می خواهم تا هم اکنون آنچه را که تا به حال قادر به انجامش نبودند و  می خواهند ببیند را بیان کنند.

جایزه  بردن چقدر برای شمااهمییت دارد؟
من معتقدم که جوایز مثل علائم راهنمایی جاده میمانند و نشان میدهند که آیا شخص در حال حاضر با سرعت مناسبی به پیش میرود.

کدام یک از مهارت های خود را می خواهید به حد کمال برسانید؟

من به مهارت های تکنیکی علاقه مند نیستم. خوشیختانه فکر خلاق نیازی به نو شدن ندارد، ولی من می خواهم که همیشه افکارم تازه باشند.

در طی ۵ تا ۱۰ سال آینده دوست دارید کجا باشید؟

من معتقدم که محدودیت های منطق انسان را نمی توان مانند ۲=۱+۱ حساب کرد .چون میتواند ۱۰۰۰=۱+۱ باشد. من می خواهم که اهدافم را  بیشتر از ارتباطات احساسی به دست بیاورم و نه از ارتباطات منطقی. 



برگرفته از: Graphis Poster Annual 2003
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن