میروسلاو آدامژیک



نوشین رستمی/ علی میر عظیمی


Miroslaw Adamczyk
آدامژیک یکی از طراحان به نام لهستانی، به تاریخ ۱۹۶۴ در  Poznan - یکی از شهرهای بزرگ لهستان که زمانی پایتخت این کشور نیز بوده است- متولد شد.
وی دانش آموخته ی مدرسه ی هنر های زیبای Poznan است و سال ۱۹۹۰ تحصیلات آکادمیک خود را به همراه افتخارات فراوان در مدرسه ی پوستر  Waldemar Swierzy به پایان رسانید.
وی در طی ۱۶ سال گذشته در آکادمی هنرهای زیبای Poznan گرافیک تدریس می کرد و از سال ۱۹۹۹ تدریس تصویر سازی و چاپ را نیز آغاز نمود.  پس از دهه های ۴ و ۵ قرن ۲۰ و جنگ جهانی دوم  و گسترش سوسیالیزم  لهستان  ، پوستر وارد عرصه ی جدیدی شد که آن را دوره ی طلایی پوستر لهستان می دانند. در این دوره پوستر تئاتر از اهمیت زیادی برخوردار بود.
آدامژیک از جمله طراحان مهم این دوره است که پوستر های تئاتر قابل توجهی طراحی نموده. پوستر های وی بسیار هارمونیک و منسجم است. او از صورت انسان و حالت آن در حال جیغ زدن بسیار استفاده می کند .آدامژیک نیز مانند سایر طراحان لهستانی انسان را برای انسان ها و درباره ی انسان ها به تصویر می کشد و بنا بر دلایل مختلف روانشناختی از صورت انسان در موقعییت معاصرش بهره می برد. هدف اصلی او خلق روح انسان با توجه به مسائل تاریخی، روانشناختی و فلسفی است و به همین دلیل ایده های وی به صورت تصاویر واضح، شاعرانه، مختصر و با ترکیب بندی های بسیار ساده می باشد.
آدامژیک ایده هایش را با تمام وجود و در کمال احساسات به تصویر می کشد.آدمهای ساده شده  و دیگر المان های تصویری وی در کنار رنگهای تخت و دورکشی مشکی، او را از سایر طراحان متمایز می کند.وی همچنین وی معتقد است که پیام پوستر مهمترین جنبه ی آن است و تکنیک در خدمت پیام می باشد.
آدامژیک در حال حاضر در Poznan ساکن بود و به کار حرفه ای مشغول است.
از جمله مهمترین جوایز وی می توان به "First Laur"  جایزه ی هنرمند جوان سال ۱۹۹۷ در بینال پوستر لهستان در  (Katowice)
مدال برنز در بینال پوستر لهستان در
1999  (Katowice)
جایزه ی دوم فستیوال پوستر در 2001  (Krakow)
 جایزه ی بزرگ  فستیوال پوستر در  2002 (Krakow)
جایزه ی دوم بینال بین المللی پوستر تئاتر در ۲۰۰۳ (Rzeszow) اشاره کرد.   


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن