ایرما بوم



نوشین رستمی

nr@rangmagazine.com


  ایرما بوم (Irma Boom)
ایرما بوم(1) به سال ۱۹۶۰ در لوخم(۲) هلند متولد شد. وی تحصیلات  آکادمیک اش را در مدرسه ی هنرهای زیبای هلند(۳) به پایان رساند و به سال  ۱۹۸۵ در اداره ی دولتی چاپ و نشر    هلند  به عنوان طراح ، مدت ۵ سال به فعالییت پرداخت.
وی دفتر شخصی اش  - دفتر ایرما بوم -را در  سال ۱۹۹۱ در آمستردام تأسیس نمود. ایرما بوم  شهرتش را بیش از هر چیزی مدیون  دیزاین کتاب هایش است . به گونه ای که  در نقدی از او در مجله ی " چشم "(۴) کتاب هایش را پیش از اینکه کتاب حاوی اطلاعات بدانند ، آن را مجسمه می نامند.
بزرگترین پروژه ی کاری این طراح را می توان کتاب ۲۱۳۶ صفحه ای(۵) SHV دانست. وی ۵ سال از زندگی خود را شبانه روز به این کار اختصاص داد که۳ سال از  آن تنها  صرف تحقیق درباره ی آن شد. او این پروژه را "رویا و کابوس" زندگی حرفه ای خود می داند.
"رویا "از جهت ایدئال  بودن شرایط کارـ از لحاظ مالی و امکان مانور در طراحی - و کابوس به جهت حجم بیش از حد کار. او به واسطه ی این پروژه  تجارب زیادی کسب  نمود و رویکرد  آزادتری در دیزاین به دست آورد. به حدی که  طبق اظهارات  شخص طراح، وی حتی برای سفارش دهندگانی که سایز کتاب را از قبل برای اومشخص می کنند نمی تواند کار کند.
ایرما بوم هم اکنون در دانشگاه "یل"(۶) امریکا و آکادمی وان یک(۷) در ماستریشت(۸) تدریس میکند.
وی در سال ۲۰۰۱ موفق به دریافت جایزه ی گوتنبرگ  برای طراحی کتاب شد.




Irma Boom -1
Lochem -2
Netherlands -3
eyemagazine.com -4
Dutch conglomerate SHV -5
Yale University -6
Van Eyck Academy -7
Maastricht -8
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن