دالوند؛ برگزاری دوسالانه گرافیک تشریفاتی است


احمدرضا دالوند در گفت‌ وگو با فارس درباره ارزیابی خود از نهمین دوسالانه گرافیک ایران گفت: برگزاری دوسالانه گرافیک،‌ضرورتی ندارد زیرا هنوز گرافیک ما در مقاطع خردتر و کوچکتر ضعف‌هایی دارد و برگزاری دوسالانه بزرگ گرافیک در این اوضاع، یک امر تشریفاتی و زائد است.
وی با بیان این که برپایی دوسالانه یک امر تشریفاتی است که آثار تنها از نظر زیبایی‌شناسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد افزود: در حالی که هنوز بستر و بازار کار مناسبی برای هنر کاربردی گرافیک در کشور نداریم و بازار سیاه برای آن ایجاد شده است، دوسالانه‌ بزرگی برای ارزیابی آنها از نظر زیبایی‌شناسی برگزار کرده‌ایم.
دالوند ادامه داد:گرافیک ما در مبانی آموزش،بازار کار و شاخه‌های اصلی آن دچار ضعف‌های اساسی است و درک درستی از آن وجود ندارد.
این طراح گرافیک در ادامه با اشاره به فونت‌های فارسی موجود گفت: کل نشر کشور ما وابسته به چهار فونت است که ریشه آن به دوران ماقبل کامپیوتر بازمی‌گردد.
وی در ادامه با انتقاد از برپایی نمایشگاه‌های تایپوگرافی گفت: ما تنها چهار فونت فارسی داریم ولی نهادی مثل فرهنگستان هنر نمایشگاه تایپوگرافی برگزار می‌کند که در آن حتی یک اثر تایپوگرافی نیز دیده نمی‌شود.
دالوند در ادامه گفت: وقتی مبنای گرافیک ما طراحانه و نقاشانه نیست و هر کس با داشتن کامپیوتر احساس می‌کند می‌تواند طراح گرافیک باشد، برگزاری دوسالانه امر زائدی است.
این طراح، درباره طراحی فونت در کشور تصریح کرد:عرب‌ها فونت خودشان را به کمپانی ویندوز دادند و از آنها خواستند این فونت را برایشان طراحی کنند ولی ما فونت‌ عرب‌ها را از روی یک نرم‌افزار مصری برداشتیم و با زرنگار آن را ساختیم و طراحی غلطی ارائه کردیم.
وی افزود:هنوز هم بهترین فونت ما «تیتر» است که 35 سال پیش «کیهان» نام داشت و طراحانی در روزنامه کیهان آن را طراحی کردند وامروز با گذشت این همه سال، هنوز کسی نتوانسته است فونتی به زیبایی «تیتر» طراحی کند.
این طراح ادامه داد:رسانه‌های ما از هیچ طراحی نخواستند تا برایشان فونتی مخصوص به خودشان طراحی کنند در حالی که در اروپا هر ساله 500 فونت به خط لاتین اضافه می‌شود.
دالوند ادامه داد:در ایران 160 سال از تاریخ انتشار روزنامه می‌گذرد ولی تنها چند فونت نسخ، لوتوس و تیتر را داریم و درطول 30 سال گذشته تنها یک فونت با عنوان «ترافیک» برای سازمان راهنمایی ورانندگی طراحی شده است که روی پلاک خودروها استفاده می‌شود.
دالوند به قداست کلمه در تمام آیین‌ها اشاره کرد وگفت: دراروپا فونت‌ها معنی دارند. یعنی یک فونت تنها برای مطالب فلسفی، فونت دیگر تنها برای مفاهیم اقتصادی و فونتی با نام «هلوتیکا» که نام فرشته‌ای است تنها برای مفاهیم فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که استفاده نابجا از این فونت‌ها با واکنش شدیدی مواجه می‌شود.
دالوند طراحی گرافیک ایران را فاقد هویت دانست و افزود: گرافیک ما یک هنر دریوزه است به گونه‌ای که اگر برق برود، گرافیک معاصر ما تعطیل خواهد شد زیرا کسی قادر نیست طراحی کند. در حالی که کشورهای پیشرفته این میزان کامپیوتری که ما در ایران در اختیار داریم روی میز کارشان ندارند و با دست طراحی می‌کنند.
احمدرضا دالوند طراح و منتقد هنرهای تجسمی در خاتمه به وضعیت آموزش گرافیک در کشور اشاره کرد و گفت: درکشور ما بر اساس نیازسنجی هنرجو تربیت نمی‌شود و هرساله جمعیت بسیاری از این هنرجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند که البته آموزش درستی هم ندیده‌اند و بازار کاری هم برایشان وجود ندارد و این درحالی است که کشورهای پیشرفته در زمینه گرافیک تعداد محدودی مدرسه و دانشکده گرافیک دارند که بر اساس نیاز کشورشان، هنرجو تربیت می‌کنند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن