امراله فرهادی؛ آثار گرافیکی به انتظار راه‌اندازی موزه، خاک می‌خورند


آثار جمع‌آوری‌شده که روزی قرار بود در موزه گرافیک‌ به نمایش درآیند، به دلیل نبود مکان ، خاک می‌خورند.
انجمن طراحان گرافیک ایران از مدتی قبل آثار مربوط به گرافیک و پیشکسوتان را گردآوری کرده است، اما به دلیل نبود امکانات مالی کافی برای خرید ساختمان، این اشیا هنوز بلاتکلیف مانده‌اند.
امرالله فرهادی، سخنگو و دبیر انجمن طراحان گرافیک ایران در مورد مشکل موزه گرافیک به میراث‌خبر گفت:« از مدت‌ها پیش مشغول به گردآوری آثاری مرتبط با گرافیک ایران بوده‌ایم. ما آرشیو بسیار قوی و غنی گرافیک را از دوران‌های مختلف جمع کرده و سعی می‌کنیم  هر آنچه در حافظه تاریخی این هنر موجود است، به ثبت برسد اما تنها مشکل، نبود مکانی برای نمایش آنها است.»
او سپس در مورد کمک از نهادهای مختلف برای رفع این مشکل توضیح داد:«با بسیاری از نهادهای مختلف به صورت کتبی و شفاهی گفتگو کرده‌ایم که متاسفانه تا به‌حال هیچ نهادی حاضر به کمک نشده است.»
فرهادی آثار گردآوری‌شده را حدود 4 هزار  تخمین زد و به نحوه نگهداری آنها اشاره کرد:«این آثار شامل اسناد و مدارک پیشکسوتان گرافیک ایران است که همگی آنها در یک اتاق نگهداری می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب به این اشیا گاهی عکسبرداری و ترمیم آنها نیز انجام می‌شود.»
مجید بلوچ، مسئول کمیته موزه انجمن نیز در سال 84 در گفتگو با میراث‌خبر در مورد اشیایی که جمع‌آوری شده بود، گفته بود:«محمد بهرامی، سرژه آواکیان، محمد احصایی، صادق بریرانی، قباد شیوا و مرتضی ممیز از جمله افرادی هستند که نمونه‌هایی از آثار خود را در اختیار ما قرار دادند. علاوه بر این مصاحبه‌هایی درباره زندگی، شیوه کار و ویژگی‌های آثارشان با آنها انجام شد که همه آنها در بایگانی انجمن نگهداری می‌شود. در مواردی که هنرمند دوست ندارد اثری از مجموعه شخصی‌اش خارج شود، امکان عکس‌برداری دقیق را برایمان فراهم می‌کند تا در مجموعه آثار گردآوری شده انجمن وجود داشته باشد.»
او همچنین درباره شیوه نگهداری این آثار عنوان کرده بود:«امکان انجام مرمت‌های بنیادین و اساسی برای ما وجود ندارد اما بلافاصله بعد از اهدای آثار، آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به صورت سطحی پاکسازی می‌کنیم تا در صورتیکه مشکلی اساسی برای اثر وجود داشته باشد، تمهیدی بیاندیشیم.»
انجمن طراحان گرافیک ایران ده سال پیش به سرپرستی مرتضی ممیز، پیشکسوت گرافیک ایران راه اندازی شد و سه سال بعد از تاسیس به عضویت سازمان بین المللی انجمن های گرافیک (ICOGRADA) در آمد. تمام فعالیت‌های این انجمن بر اساس مصوبه‌ها و ظوابط سازمان یاد شده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن