محمد احصایی؛ موضوع مهم در گرافیک حفظ اصالت هاست


محمد احصایی، رییس دوسالانه گرافیک تهران، نقاش، طراح گرافیک و خوشنویس به خبرنگار شبستان گفت: فرهنگ و اصالت مانند لهجه و زبان انسان می ماند. پس طبیعی است من که به زبان فارسی صحبت می کنم و چندین سال است که کلمات فارسی برای بیان مقاصدم شرطی شده است. پس اگر بخواهم به طریق دیگری حرفم را بیان کنم طبیعتا فارسی را باید در آن دخالت بدهم.
وی افزود: همین فارسی سازی و همین عطر و بو باید در گرافیک نیز حفظ شود و به مشام برسد.
وی با مشکوک دانستن ورود کلیت گرافیک از اروپا به ایران یادآور شد: در ورود گرافیک به ایران از اروپا شک وجود دارد. گرافیک یک رسانه است و سعی در رساندن یک خبر به دیگران دارد که این سنت در تاریخ ما به وفور دیده می شود.
وی اظهار داشت: ما سنت هایی مانند کتاب سازی، معماری، دیوار نوشته ها و کتاب آرایی را در پیشینه فرهنگی خود می بینیم که به زبان و بیان امروزی همه آنها گرافیک به شمار می آیند البته نوع جدید آن، نظام بندی و بعضی از تعریف های گسترده اش از اروپا آمده است.
رییس دوسالانه گرافیک تهران، گرافیک امروز را یک مقوله مخلوطی دانست: گرافیکی امروز ایران مخلوطی از فرهنگ بومی ایرانی و آنچه که از اروپا و غرب آمده، می باشد، به عنوان مثال بحث مربوط به تایپوگرافی به عنوان یک واژه اروپایی کار با تایپ و حروف است. در این بخش آنجا که بحث سخت افزاری به میان می آید اروپایی ها مبدع هستند ولی تفکر نوشتاری ایرانی است.
وی در ادامه گفت: آنچه که بادست انجام می شود به خصوص بخش اندیشه و خردی که در گرافیک است نه تنها یک چیز بومی و غنی است بلکه از هزاران سال پیش وجود داشته است. این موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه در تمام دنیا از وقتی بشر شروع به نوشتن کرده و ضبط کردن تاریخ نموده، گرافیک به وجود آمده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن