ابراهیم حقیقی؛ در بخش ملی دوسالانه گرافیک، دچار ضعف هستیم


ابراهیم حقیقی عضو هیئت داوران بخش بین‌الملل ملی نهمین دوسالانه گرافیک ایران در گفت و گو با  فارس درباره آثار ارائه شده به نهمین دوسالانه گرافیک ایران گفت: برپایی این دوسالانه‌ فرصتی است تا جامعه گرافیک ایران بضاعت خود را بسنجد که چقدر توانسته کار مفید انجام دهد.
حقیقی درباره ارزیابی خود از آثار ارائه شده در بخش بین‌المللی گفت: همان طور که انتظار می‌رفت، طراحان ایرانی در بخش پوستر بسیار موفق عمل کردند، به خصوص که در سال‌های اخیر جوایز بسیار شاخصی را در سطح جشنواره‌های خارجی به خود اختصاص دادند.
رییس انجمن طراحان گرافیک ایران با بیان این که آثار ارائه شده در بخش ملی این دوسالانه دچار ضعف‌های بسیاری است افزود: ضعف گرافیک ما در این بخش، در نمایشگاه کاملاً مشهود است. به طور مثال در بخش تبلیغات و گرافیک محیطی از جمله آگهی تبلیغاتی، بسته‌بندی، بیلبوردها دچار ضعف هستیم و همچنین در بخش صفحه‌آرایی کتاب، مجله و روزنامه نیز این ضعف را شاهدیم.

طراحان جوان درگیر فرم هستند
حقیقی گفت: آن چه در نمایشگاه ارائه شده است نشان می‌دهد که طراحان ما بیشتر درگیر فرم هستند و کمتر به محتوای آثار پرداخته‌اند.
وی درباره دلایل این توجه به فرم از سوی طراحان جوان گفت:یکی از مهمترین دلایل این توجه، تعدد حضور طراحان جوانی است که به این حرفه‌ روی آورده‌اند که با وجود آن که بازار کار خوبی برای این حرفه وجود ندارد، خیل بی‌شماری از جوانان به این رشته گرایش پیدا می‌کنند.
حقیقی ابزار سهل و در دسترس نرم‌افزارهای کامپیوتری را دومین دلیل توجه به فرم دانست و گفت: با وجود این نرم‌افزارها روی کامپیوترهای ارزان قیمت، هر کسی تصور می‌کند با نرم‌افزار فتوشاپ می‌تواند کار گرافیکی انجام دهد و با برپایی هر نمایشگاهی در این زمینه، شانس خود را می‌آزماید و چون آموزش ندیده و یا آموزش صحیح نداشته است، آثار ضعیفی را ارائه می‌کند.

دانش‌آموختگان گرافیک نخبه نیستند
حقیقی با انتقاد از کم‌کاری دانشکده‌های گرافیک در زمینه آموزش گفت: دانشجویان گرافیک ما نخبه نیستند چرا که طرح درس واحد وطراحی شده‌ای نداشته که بتواند در پایان دوران تحصیلش او را به جایی برساند.
این عضو هیئت داوران در بخش بین‌الملل ملی در ادامه از شیوه تدریس استادان ومعلمان گرافیک انتقاد کرد و گفت:معلمان گرافیک ما بر اساس یک طرح درس تدوین شده عمل نمی‌کنند و هر کدام بنا بر دانش و سلیقه خود و گروهش تدریس می‌کند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن