اگر انجمن نبود ، دوسالا‌نه پا نمی‌گرفت


امراله فرهادی/ عکس: شهاب اشتری
امراله فرهادی روز یکشنبه 30 خرداد ماه در گفتگویی با خبرنگار روزنامه اعتماد ملی به سوالاتی در باره ی دوسالانه پاسخ گفت.
متن این گفتگو بدین شرح است:

فکر می‌کنید دلیل وقفه طولا‌نی‌مدت در برپایی دوسالا‌نه نهم چه بود؟


دلیل اصلی آن به عقیده من تغییر مدیریت‌‌ها بود. این سومین تاریخی است که ما برای این دوسالا‌نه اعلا‌م کرده‌ایم. قبلا‌ یک بار در سال 1384 در زمان مدیریت علیرضا سمیع‌آذر بر موزه قرار گذاشتیم که دوسالا‌نه نهم را برپا کنیم ولی با استعفای او در کار وقفه افتاد. در زمان مدیریت عبدالمجید حسینی‌راد بر موزه هم دوباره قرار و مدارها را گذاشتیم ولی با کنار رفتن او باز در دوسالا‌نه وقفه افتاد. با آمدن حبیب‌ا... صادقی دوباره بحث دوسالا‌نه از سر گرفته شد ولی ما دوباره شاهد دو وقفه بودیم. قرار اول به علت بحث‌هایی که روی اعضای شورا شد به هم خورد تا اینکه نهایتا معاونت هنری مصوب کرد مرکز هنرهای تجسمی و انجمن صنفی طراحان گرافیک به طور مشترک این دوسالا‌نه را برپا کنند.

به نظر می‌رسد بعد از تغییرات اخیر شاهد تقویت جایگاه انجمن بوده‌ایم...

خودتان می‌بینید که متولی دوسالا‌نه‌ها دولت هستند ولی فکر می‌کنم وزارت ارشاد به عنوان سیاستگذار بهتر است مسائل هنری نظیر دوسالا‌نه‌ها را به گروه‌های حرفه‌ای واگذار کند. در حال حاضر هیچکس بهتر از انجمن صنفی طراحان گرافیک نمی‌تواند متولی دوسالا‌نه گرافیک باشد و انجمن هم تمام تلا‌ش خود را به خرج داد تا به بهترین شکل اطلا‌ع‌رسانی کند. اگر انجمن نبود دوسالا‌نه پا نمی‌گرفت. انجمن دوسالا‌نه‌ای به این عظمت را در چهار ماه جمع کرد.

نقش ابراهیم حقیقی رئیس انجمن را در این دوسالا‌نه چطور می‌بینید؟

نقش او فوق‌العاده است. جدا از دوستی 30 ساله‌ام با حقیقی و از همه مهم‌تر 10 سال همکاری و حضور در انجمن صنفی و هیات‌مدیره، فکر می‌کنم ارتباط زیبای او با همه اعضای جامعه گرافیک کمک زیادی به این دوسالا‌نه کرد. من در دوره قبل هم که ابراهیم حقیقی دبیر دوسالا‌نه هشتم بود مسوول ارتباطات او بودم و از نزدیک بر تاثیر حضور او واقف بودم.

گویا تغییری در هیات داوران داده‌اید؟

ما در آخرین جلسه‌‌مان در بهمن‌ماه سال گذشته تصمیم گرفتیم به جای 5 داور در بخش بین‌المللی، 7 داور انتخاب کنیم، این بود که غیر از قباد شیوا، محمد احصایی و ابراهیم حقیقی هم به جمع داوران بین‌المللی اضافه شدند. من به این مساله اشاره کنم که برای اولین بار بعد از 6 سال ما بخش ملی را به این دوسالا‌نه اضافه کردیم.

سال گذشته در مذاکرات اولیه برای برپایی دوسالا‌نه نهم شما به عنوان دبیر دوسالا‌نه انتخاب شدید که البته بعد از مدتی استعفا دادید. دلیل استعفایتان چه بود؟

مهم‌ترین دلیل آن کش و قوس‌ها و تعویق‌های مکرر دوسالا‌نه بود. در کنار آن می‌گفتند انجمن صنفی متولی دوسالا‌نه نباشد، ولی من می‌گفتم به عنوان دبیر این دوسالا‌نه حاضر به کنار گذاشته شدن انجمن نیستم که بعد البته پذیرفتند و کل روند اجرایی دوسالا‌نه به انجمن واگذار شد.

برنامه‌های دوسالا‌نه طی روزهای برپایی آن از چه قرار است؟

از چهارشنبه همین هفته میهمانان و داوران خارجی وارد ایران می‌شوند. غیر از 4 داور بین‌المللی، 6 میهمان مدعو هم داریم که در میان آنها کسانی چون آلن لوکرنک از فرانسه، امیلی کینگ و... به چشم می‌خورند. آنت لنز به عنوان برگزیده دوم دوسالا‌نه هشتم هم میهمان ویژه ما خواهد بود. از جمله سخنرانی‌های دوسالا‌نه می‌توانم به سخنرانی امیلی کینگ درباره آلن فلچر و نیز سخنرانی‌ها و میزگردهایی اشاره کنم که به همت فرشید مثقالی برپا می‌شود. در این سخنرانی‌ها، قباد شیوا، رضا عابدینی و مسعود سپهر در مورد <تایپوگرافی معاصر ایران> صحبت می‌کنند. جوایز برگزیدگان نهایی هنر روز 31 خردادماه اهدا می‌شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن