سرمایه‌گذاری روی یک دوسالانه بزرگ گرافیک اقتصادی‌تر است


قباد شیوا در گفت وگو با فارس درباره دوسالانه جهان اسلام گفت: در شرایط امروز، کشور ما احتیاج به دو بی‌ینال پوستر و گرافیک ندارد و اگر به صورت یکپارچه روی یک دوسالانه بزرگ و جامع سرمایه‌گذاری شود از نظر اقتصادی و تبلیغی بسیار بهتر خواهد بود.
شیوا با اشاره به دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام گفت: تعریف دقیق این دوسالانه مشخص نیست. طبق گفته مسئولین، دوسالانه پوسترجهان اسلام حوزه جغرافیایی جهان اسلام را در برمی‌گیرد.یعنی یا طراح آن مسلمان است و یا پوسترها، موضوعات اسلامی را در بر می‌گیرد. ولی هم در دوسالانه اول و هم دردوسالانه دوم پوستر جهان اسلام،برخی از پوسترها در زمینه‌های دیگری غیر از مسائل اسلامی طراحی شده بود که به نظر می‌رسد این دوسالانه بیشتر، طراحان گرافیک حوزه جهان اسلام را دربر می‌گیرد که در آثارشان موضوعات مختلفی از جمله تجارت، فرهنگ و... را به تصویرکشیده‌اند.
شیوا که عضو انتخاب آثار نهمین دوسالانه گرافیک ایران است در ادامه افزود: در انتخاب آثار نهمین دوسالانه گرافیک ایران،شاهد آثاری بودیم که پیش از این به دوسالانه پوستر جهان اسلام هم فرستاده شده بود و این یکی از مشکلات وجود دو بی‌ینال گرافیک در کشور است.
وی همچنین گفت: می‌توان در یک بی‌ینال بزرگ گرافیک،بخشی را به آثار هنرمندان حوزه جهان اسلام اختصاص داد که در این صورت ضمن محدودیت انتخاب آثار، بهترین‌ها به نمایشگاه راه خواهند یافت.
قباد شیوا، با تاکید بر تأثیر ابعاد پوسترها در انتخاب آنها، درباره انتخاب آثار داخلی و خارجی دوسالانه گرافیک ایران گفت: برخی آثار هنرمندان کشورمان، از طراحی‌های بسیار خوب برخوردار بود ولی در ابعاد بسیار کوچک و با کیفیت نامطلوب ارائه شده بود و در مقابل، آثار هنرمندان کشورهای خارجی،در ابعاد بسیار بزرگ ارسال شده بود که این مسئله در انتخاب آثار بسیار مؤثر است.
این طراح گرافیک ایرانی، سه عنصر سفارش‌دهنده آگاه، طراح آگاه و مخاطب آگاه را عامل پیشرفت و تعالی گرافیک هر کشوری دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از طراحان گرافیک کشور ما به کار طراحان غربی توجه دارند. درحالی که آنچه درکشورهای غربی به آن پرداخته می‌شود ممکن است در فرهنگ ایرانی جایگاهی نداشته باشد. به طور مثال اگر بحث مینی‌مالیست در آلمان رواج می‌یابد،طراحان ایرانی پوسترهای مینی‌مالیستی بی نام و نشان بسیاری پدید می‌آورند که مخاطب ایرانی آنها با آن بیگانه است مگر آن که از سوی سفارش‌دهنده آگاه و طراح آگاه برای به وجود آمدن نوعی گرافیک مدرن ایرانی تلاش شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن