«ندانستن» یک پدیده‌ی خارق‌العاده است




ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.




                                                                     
کلادیا آلمیدا (Claudia de Almeida)
مدرس دانشگاه هنر کالیفرنیا و طراح‌گرافیک، اهل برزیل                                
                                                    


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید، با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
من خیلی خوش شانس بودم که توانستم چند هفته پس از فارغ‌التحصیلی در بخش استایل‌مگزین در نیویورک به همراه جنت فولیک، لوئیس استاس، گیل بیکلر و دیوید سبا مشغول به کار شوم. این افراد کارگردان‌های هنری فوق‌العاده‌ای بودند و تیم عکاسی مجله نیز بسیار حرفه‌ای عمل می‌کرد. این کار به‌عنوان اولین شغل من هنوز در قلبم جای دارد و برایم دوست داشتنی است؛ چرا که چیزهایی زیادی در آن آموختم و همکارانم زمان خود را سخاوتمندانه در اختیار من می‌گذاشتند. فکر می‌کنم این شغل تجربه‌ی بسیار تاثیر‌گذاری در حرفه‌ی من بود.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
یک فایل کاری خیلی خوب داشته باشید. وقتی جوان هستید انجام دادن کارهای بزرگ سخت است؛ و چیزی که باید بدانید این است که این کار همیشه و برای همه سخت خواهد بود. برای چند پروژه‌ی کوچک ولی قوی، وقت و همت بگذارید. مطمئن شوید راهکارهایی که ارائه داده‌اید سنجیده هستند و تایپوگرافی شما مناسب کار است. فایل کاری خود را با چنین آثاری پر کنید؛ مودب باشید. تاکید می‌کنم، همیشه مودب باشید.
 


آیا نکته­‌ای هست که آرزو می­‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟

نه لزوماً. فکر می‌کنم «ندانستن» یک پدیده‌ی خارق‌العاده است. در آن سال‌های ابتدای کار که به همه چیز کنجکاو و حساس هستید، تجربیات شما، شما را به کسی که در آینده قرار است باشید، تبدیل می‌کنند. مهم است که خود را وادار نمایید تا محیط‌های جدید را تجربه کنید. اشتباه کردن نیز یک امر ضروری است. سخت کار کنید تا کشف کنید چه چیزهایی جواب می‌دهند و چه چیزهایی جواب نمی‌دهند. هر کسی برای خود مسیر منحصر به‌فردی دارد و حقیقت این است که نمی‌توانید از تجربیات دیگران برای مسیر خود چیزی بیاموزید. باید مسیر شخصی خودتان را داشته باشید. یک تجربه‌ی شخصی خودم که با شما به اشتراک می‌گذارم این است که در جلسات، شوق و تمایل بسیار برای حرف زدن نداشته باشید (من هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنم). گوش دهید. گوش دادن، اهمیت بسیار زیادی دارد. من در نهایت به این نتیجه رسیدم روشی که برای حل مسائل طراحی خود دارم برای عده‌ی زیادی ناملموس بوده است و توضیح دادن آن‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد و به پروژه آسیب بزند. وقتی با مشتری کار می‌کنید، بهترین کار این است که به حرف‌های او گوش دهید و بگویید: «خیلی هم عالی، طرح اولیه‌ی چند ایده را خواهم زد». داشتن طرح اولیه یا یک اتود اجرایی می‌تواند راه بسیار مناسبی برای مطرح کردن ایده‌ی شما باشد.
 
آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می­‌کنید؟

بله! من عاشق لیست هستم و ایده‌هایم را بر روی بُرد نصب می‌کنم. معمولاً حدود ۲۰ ایده‌ی مختلف برای حل مسائل پروژه دارم که لازم است آن‌ها را مدیریت کنم. بردهایی از نمونه‌های مختلف تایپ، پالت‌های رنگ و عکس‌هایی از عکاسان مختلف که می‌خواهم در پروژه از آن‌ها به کار ببرم، تهیه می‌کنم تا افکارم کمی منظم شود و در گردبادی از تجمع ایده‌های پراکنده و مختلف گیر نیفتم.
 
آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن­‌ها معرفی کنید؟
خدای من! من کتاب‌های خیلی زیادی دارم. وقتی که یک طراح جوان بودم، تمام پول خود را صرف خرید کتاب می‌کردم. هر طراحی باید «نمودارهای گرافیکی» اثر والتر هردگ و کتاب دروکورک[۲] اثر کارل مارتنز را داشته باشد. و به‌عنوان یک زن طراح نیز کتاب «آن‌را رشد بده» اثر پائولا شر را معرفی می‌کنم. پائولا شر یک نویسنده‌ی بسیار ماهر با دیدگاهی منحصر به فرد است که در حرفه‌ی خود عملکرد بسیار قوی دارد. همچنین به کتاب مکس هاربر از انتشارات فیدن (Phaidon) بسیار علاقه دارم و فکر می‌کنم طراحان باید هر کتابی نوشته لوئیس فیلی -طراح گرافیک اهل نیوجرسی- را  بخرند.


۱. Yevgeny Yermakov
۲. دورکورک (Drukwerk) لغتی هلندی است به معنای «آثار چاپی».
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن