قمار با کار حرفه ای


حدود پانزده روز پیش نامه ای از سوی انجمن طراحان گرافیک برای پانزده نفر از اعضای انجمن ارسال می شود و از ایشان برای طراحی پوسترهای دوسالانه دعوت به عمل می آید. اما آن طور که به نظر می رسد، این امر آن چنان که باید مورد استقبال این طراحان قرار نگرفته است. پس از اعلام انصراف یکی از طراحان از شرکت در این فراخوان در رسانه ها، گویا طراحان بیشتری رسما انصراف خود را از طراحی به دبیرخانه دوسالانه اعلام کرده اند.
اگرچه اکثر این طراحان مسائل شخصی را دلیل انصراف خود دانسته اند، اما نمی توان به آسانی پذیرفت که مسائل شخصی دلیل اصلی رد کردن سفارش طراحی پوستر بزرگترین رویداد گرافیک ایران باشد.

به هر سو، با اندک تاملی در این فراخوان می توان به اشکالات غیرقابل انکار فراوانی برخورد که واکنشی این چنین از سوی فراخوانده شدگان را برای احترام به حقوق حرفه ای خود و رعایت منشور حرفه ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، موجه خواهد نمود. از این رو ارائه ی چند نکته ی کوتاه را در حکم زدن جوال دوزی بربدنه ی گرافیک (که این بار در جایگاه کارفرما ایستاده است) می دانیم که امید است حمل برغرض نشود.

- در نظامنامه حرفه ای طراحان گرافیک ایران، ذیل بند ششم سرفصل پنجم این گونه آمده است:
«انجمن توصیه می کند هیچ عضو پیش از مذاکره و اعلام برآورد هزینه کارش به سفارش دهنده و کسب موافقت کتبی او نسبت به شروع کار اقدام نکند. این کار که طراح بدون دریافت سفارش قطعی به ارائه طرح های اولیه خود به سفارش دهنده بپردازد و به او اجازه دهد تا پس از آن نسبت به سفارش کار به طراح تصمیم بگیرد، کاملا نا موجه است. از نظر انجمن این عمل در واقع قمار کردن با کار حرفه ای محسوب می شود و آن را عملی غیر حرفه ای می داند که زمینه را برای سوء استفاده های بعدی آماده می کند و معمولا به زیان طراح منجر می شود. انجمن ارائه طرح های پیشنهادی اولیه را قبل از مذاکره و رسیدن به توافق مالی با سفارش دهندگان به هیچ وجه به طراحان حرفه ای توصیه نمی کند. این کار نه تنها خود طراح و کار او به مخاطره می اندازد بلکه از نظر انجمن نوعی تفوق جویی و کسب امتیاز غیر حرفه ای بر سایر همکاران تلقی می شود و آثار زیانباری برای کل حرفه در بر دارد.»
در این جا ذکر این نکته لازم است که بنا بر تبصره 4-5 اساسنامه ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پذیرفتن مفاد نظام نامه یکی شرایط عضویت در انجمن است!

به غیر از رعایت نکردن بند 5-6 نظامنامه حرفه ای طراحان گرافیک ایران، با پذیرفتن این فرض که این فراخوان در چارچوب قواعد مسابقات حرفه ای اعلام شده است و نه
قواعد سفارش کار، بازهم اشکالات بسیاری بر این فراخوان وارد است که به اختصار عبارتند از:
- نا مشخص بودن هیئت انتخاب در متن نامه (که طبق بند 6-2 نظامنامه حرفه ای طراحان گرافیک ایران، برگزارکنندگان فراخوان ها صراحتا ملزم و متعهد به معرفی آن هستند)
- نا مشخص بودن کلیه حق و حقوق بدیهی طراحان در متن نامه (به بند 6-2 نظامنامه حرفه ای طراحان گرافیک ایران رجوع کنید)
- ارسال فراخوان فاقد اصول اولیه حرفه ای. مانند: نا مشخص بودن اطلاعات برای درج در پوسترها، فرصت کم برای طراحی، دعوت از پانزده نفر برای طراحی سه پوستر دوسالانه و ...

با توجه به آن چه در بالا آمد باید گفت، توجه این طراحان به شان حرفه خود و تعهدشان در رعایت منشور حرفه ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، اگر ستودنی نباشد دست کم برای همه ی ما قابل تامل و
توجه است.

"رنگ"
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن