چهره‌هایی که همراهمان بودند (بخش نخست)


مجله الکترونیکی رنگ با حمایت «نوشت افزار آرت‌لاین / Artline» در ابتدای سال جاری همزمان با روز جهانی گرافیک اقدام به برگزاری رویدادی با عنوان «تبریک‌های ماندگار» کرد، که در آن کارت‌های تبریک روز جهانی گرافیک با طراحی بهراد جوانبخت و با امضای چهره‌هایی از جامعه پزشکان، معماران، ورزشکاران، موسیقی‌دانان، هنرمندان تاتر و سینما، نویسندگان، مورخان، صنعتگران و بازرگانان مطرح کشور به دست 2000 طراح گرافیک درسراسر کشور رسید.

مجله رنگ اکنون قصد دارد ضمن سپاس از تمام کسانی که پس از دریافت کارت مراتب لطف خود را ابراز داشتند و همچنین افرادی که مهربانانه در این پروژه حضور یافتند و اقدام به امضای کارت‌ها کردند؛ پس از گذشت نزدیک به 6 ماه از انجام پروژه به جهت یاددآوری آن رویداد به معرفی کامل‌تر و جامع‌تری از افراد مطرح و تاثیرگذار آن پروژه بپردازد.
 


پس در ادامه با ما باشید:


عبدالحسین آذرنگ
متولد آذر ماه سال ۱۳۲۵ در کرمانشاه. فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی از دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان؛ در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران؛ گذراندن درس‌هایی از دوره دکتری در خارج کشور و ایران؛ گذراندن دوره‌هایی در زمینه نویسندگی و نشر در امریکا.
عبدالحسین آذرنگ نویسنده، مترجم، ویراستار، آموزش‌گر و مشاور در برخی از دانشنامه‌ها در حوزه کتاب و نشر است. از فعالیت پژوهشی و علمی او عبارتند از:
ویراست‌یار و ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۵
عضو هیات علمی در موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱
مشاور در مرکز اسناد فرهنگی آسیا ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸
مدیر بخش ویرایش و مشاور علمی عضو علمی دانشنامه جهان اسلام
مدیر بخش کتاب‌شناسی عضو دفتر پژوهش‌های فرهنگی
مشاور در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در سازمان برنامه و بودجه، شورای آموزش فنی و حرفه‌ای، شهرداری تهران، شرکت‌های سرب و روی و فولاد ایران.
مدیر بخش‌های مفاهیم جدید و ادبیات جهان عضو علمی دانشنامه ایران

 
ناصر آذر‌شب
وی متولد ۵۳ تهران؛ موسس گروه نرم افزاری مریم و موسسه فرهنگی هنری دیجیتال می باشد.
وی که دارای
لیسانس مهندسی نرم افزار است در سالیان گذشته ضمن توجه ویژه به طراحی حروف تلاش‌های قابل تقدیری در حوزه خرید فونت از طراحان گرافیک و ارائه آن به مخاطبان کرده است.
وی همچنین با تولید مجموعه قلم برتر ایرادات بسیار زیاد فونت‌های ارائه شده پیشین را اصلاح و تغییر اساسی در آن‌ها ایجاد کرد.
آذرشب همچنین اولین فروشگاه آنلاین فونت را در ایران راه‌اندازی کرده است.



جواد آسیم
بازرگان. متولد 10 مهر 1327 در تهران. 70 سال فعالیت در زمینه تولید و تجارت مارک‌های معروفی از لوازم التحریر را در پیشینه خود و خانواده دارد. ورود بسیاری از مارک‌های معروف و معتبر تحریر به بازار ایران توسط او و پدر انجام پذیرفته شده. پدرِ او، عباس آسیم، به همراه پدر و برادرش، از بنیانگذاران کارخانه بیک در ایران بوده‌اند. جواد آسیم با ادامه فعالیت در تجارت نوشت افزار به تولید مداد روی آورد. مداد سوسمار نشان و مداد شتر نشان استدلر از جمله مدادهای مورد توجه در آن سال‌ها بودند که توسط او تولید می‌شدند.
جواد آسیم 20 سال است در هیات مدیره شرکت‌های تابعه‌اش مشغول فعالیت است و خود را از مسوولیت‌های اجرایی دور کرده است. او در سال‌های اخیر وقت خود را در امور خیریه از جمله عضویت در هیات امنا و آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک و موسسات فرهنگی و مدرسه سازی صرف می کند.

 
علی آسیم
ارثیه 70 سال تجربه تولید و تجارت لوازم التحریر، او را به مدیر جوان موفق، لااقل در این صنف بدل کرده. علی آسیم متولد 29 اردیبهشت 1358، دارای دیپلم برق از هنرستان دکتر چمران و کارشناسی الکتروتکنیک از دانشگاه آزاد است. دوره‌های مارکتینگ و تولید را در استدلر آلمان گذرانده و آن را با تجربیات تجارت خانوادگی درآمیخته، که نتیجه آن جایگاه مستحکم او در صنف لوازم التحریر شده است.
علی آسیم در حال حاضر عضو هیات مدیره گروه شرکت‌های آسیم است؛ و همچنین مدیرعامل شرکت پیام نویسا، نماینده آرت لاین ژاپن و مونامی کره در ایران است.
از مهمترین تاثیرات او در بازار لوازم التحریر، ایجاد فرهنگ عرضه محصولات با طریقی متفاوت و تبدیل خرازی‌ها به بوتیک تحریر و لوازم التحریر فروشی مدرن است.


مهرداد آقامیری
مهرداد آقامیری کارشناس خبره در ساخت شکلات‌های دست ساز (artisan chocolate) است. متولد سال 1348 و علاقمند به معماری. پس از ازدواج در سال 1382، همراه با همسر خود، خانم سحر حسین نظری و در پی تشویق و راهنمایی یکی از دوستان خود که کارشناس مواد غذایی و مقیم سوئد می‌باشد اقدام به تحصیل و فراگیری تکنیک و علوم مربوطه در بلژیک و ایتالیا به مدت 4 سال می‌کنند. علاقه و پشت کار در فراگیری و عشق به تولید یک محصول در بالاترین استانداردهای جهانی باعث بوجود آمدن شکلات ایلیو شده است.

 
آیدین آغداشلو
سال ۱۳۱۹ شمسی در محله آفخرا ی رشت به دنیا آمد. آغداشلو در 19 سالگی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۴۶، از ادامه تحصیل منصرف شد. وی از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ در هنرستان هنرهای زیبای پسران و دانشکده هنرهای تزئینی به تدریس مشغول بود و در طی همین سال‌ها در انجمن ایران و آمریکا در تهران یک نمایشگاه انفرادی نقاشی برگزار کرد. آغداشلو در تأسیس موزه رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ نقش مؤثرى داشت و به سرپرستى آن منصوب شد.
وی یک سال پس از انقلاب اسلامی کار گرافیک را از سر گرفت و از سال ۱۳۵۹ در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد و دانشگاه کرمان تدریس کرد و در ضمن به ایراد بیش از 200 سخنرانی در ایران و خارج از کشور پرداخت.
آغداشلو از سال ۱۳۵۹ نقاشی را در سطح وسیعی آغاز کرد و از آن پس در بیش از 30 نمایشگاه گروهی شرکت کرد. سال ۱۳۶۰ کلاس‌های نقاشی کارگاه آزاد «هنرکده آزاد» توسط آیدین آغداشلو تاسیس شد. وی در زمینه نوشتن و ساخت فیلم مستند درباره هنر ایران نیز فعالیتش را ادامه داد و مجموعه 13 قسمتی با عنوان به سوی سیمرغ را درباره تاریخ نقاشی ایران تا قرن چهاردهم هجری برای صدا و سیما ساخت. او تا سال ۱۳۸۵ چندین کتاب منتشر کرد که از آن جمله می‌توان به تک چهره ها، آقا لطفعلی صورتگر شیرازی و سال‌های آتش و برف اشاره کرد.

 
شهرزاد اسفرجانی
متولد 4 فروردین 1340 است. دانش آموخته گرافیک دانشگاه هنر و از موسسان شرکت تبلیغاتی داروگ است. او برنامه‌ریز و مشاور ارتباطی بسیاری از برندهای مشهور حال حاضر بوده است که از این میان می‌توان از ماکارونی مانا، چای گلستان، چیپس و اسنک چی توز، منسوجات خانگی اطلس پود، حشره کش تارومار، روغن موتور کاسترول ایران، زعفران سحرخیز، کاله و ... نام برد.
او در حال حاضر در حیطه برند مشاوره می دهد.

 
گلی امامی
گلی امامی متولد ۱۳۲۱در تهران است.
نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی.
او اداره کتاب فروشی «زمینه» را برعهده داشت. «زمینه» پاتوقی بود برای همه کسانی که مثل او و همسرش از خیلی از کارهای فرهنگی محروم شده بودند.
گلی امامی در ایالات متحده آمریکا به دانشگاه رفته است. همسر او کریم امامی، مترجم و ویراستار شهیر ایرانی بود که درگذشته است.
از آثار او می‌توان به:
ترجمه «دختری با گوشواره‌های مروارید» اثر تریسی
ترجمه «شوالیه و حباب شیشه‌ای» اثر سیلویا پلات
ترجمه «هنر سیر و سفر» اثر الن دو باتن
ترجمه «زندگی کوتاه است» اثر یوستین گاردر
ترجمه «پی‌پی جوراب بلنده» اثر آسترید لیندگرن
تالیف «گردابی چنین هایل»
اشاره کرد.


حسن انوری
حسن انوری متولد ۱۳۱۲ در تکاب و استاد زبان و ادبیات فارسی، مؤلف فرهنگ بزرگ سخن و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او به عنوان چهره ماندگار در رشته ادبیات معرفی شده‌است.
وی دارای دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه تبریز می‌باشد.


محمدابراهیم باستانی پاریزی
نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران
محمد ابراهیم باستانی پاریزی در 3 دی‌ماه ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.
پس از پایان تحصیلات ابتدایی در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.
اولین کتاب باستانی پاریزی پیغمبر دزدان نام دارد که شرح نامه‌های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شده است. این کتاب تاکنون به چاپ شانزدهم رسیده است. وی تاکنون بیش از شصت عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کرده است. کتاب‌های باستانی پاریزی برخی شامل مجموعه برگزیده‌ای از مقالات وی هستند که به صورت کتاب جمع‌آوری شده اند و برخی از ابتدا به عنوان کتاب نوشته شده‌اند.

 
تیمسار فرج الله براتپور
از خلبانان نیروی هوایی ارتش ایران، دارای درجه سرتیپ دوم خلبان و شرکت‌کننده در جنگ ایران و عراق می‌باشد. از او به عنوان یکی از اسطوره‌های جنگ ایران و عراق تجلیل شده است. او در سال ۱۳۶۰ فرمانده دسته‌های پروازی عملیات اچ3 را برعهده داشت. طی این عملیات 6 فروند فانتوم و 2 فروند اف14 نیروی هوایی ارتش ایران با حمایت دو فروند هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ، در تاریخ ۱۵ فروردین۱۳۶۰ پایگاه هوایی الولید را در غربی‌ترین نقطه عراق در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن را منهدم ساختند. تلفات و خسارات ایران در این حمله صفر بود!
تیمسار سرتیپ براتپور در سال 1324 در شهر کنگاور در استان کرمانشاه بدنیا آمد. او بعد از اخذ دیپلم به دانشکده خلبانی رفت و در مهر سال 1347 پس از گذراندن تحصیلات در ایران و آمریکا به درجه ستوان دومی نایل آمد. او مهر سال1357 هم برای آموزش‌های مدیریتی و دوره نگهداری به امریکا رفت و دو ماه مانده به انقلاب به کشور برگشت. او در سال 1362 به دانشکده فرماندهی ستاد رفت. از سمت های او:
معاون لجستیکی پایگاه شکاری بوشهر
معاون لجستیکی پایگاه شکاری همدان
معاونت عملیاتی پایگاه شکاری همدان
جانشین پایگاه ششم شکاری بوشهر
فرمانده پایگاه شکاری همدان
فرمانده منطقه هوایی شیراز
رئیس اداره بازرسی نیروی هوایی
وی هم‌اکنون در تهران زندگی می‌کند.

 
محمودرضا بهمن پور
متولد 1342 است. او مدیریت چاپ و نشر نظر را برعهده دارد.
نشر تظر که با مدیریت او اداره می‌شود یکی از بزرگترین و مهم‌ترین ناشرین حوزه هنر می‌باشد.
 

احمد پورفلاح
متولد1324در کرج است. فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی.
مدیرعامل شرکت بزرگ تأسیساتی سکو ایران است علاوه بر این مسئولیت‌هایی چون:
مدیر‌عامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت سکوایران (از1361 تاکنون)
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران
رئیس کمیسیون فضای کسب و کار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران
عضو بخش خصوصی در شورای گفتگو
عضو شورای مرکزی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل (ICC)
عضو هیأت امناء و مشاور عالی هیأت مدیره مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
عضو هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران
عضو هیأت مدیره شرکت سکوپاکستان
عضو هیأت مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای مشورتی وزارت صنعت، معدن و تجارت
را نیز داراست.

محمد حسین تسبیحى
مصحح، شاعر و نسخه شناس و متولد 1308 است. وى در شعر، رها تخلص می‌کند. او سال‌ها در شهرهاى مختلف هند و پاکستان به تحقیق درباره ادبیات و زبان فارسى، کتابشناسى و فهرست‌نویسى نسخه‌هاى خطى مشغول بوده است. وى هم اکنون به فهرست‌نویسى کتاب‌هاى چاپ سنگى در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامى اشتغال دارد.
آثار بسیاری از او منتشر شده است که برخی عبارتند از:
اقبال‌نامه، انیس‌نامه، پاکستان‌نامه، تصحیح تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، حافظ روح سخنور، خلیج فارس نامه، سعدى‌نامه، فارسى‌نامه، فردوسى نامه، تنظیم و تصحیح گنجینه لطایف: شامل زبده‌ترین لطیفه‌ها و بدیهه گویى‌هاى ادبى، تاریخى، سیاسى و اجتماعى


رامبد جوان
رامبد جوان کارگردان و بازیگر بنام ایرانی در اول دی ماه سال ۱۳۵۰ از خانواده ای سنتی در تهران با اصالت آذربایجانی زاده شد. روند شروع به کار هنری او به ترتیب در تآتر، تلویزیون و سینما بوده است. او در یازده فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است. وی در یک قسمت از مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «همسران» نقش کوتاهی داشت و همین باعث حضور پررنگ وی در مجموعه تلویزیونی «خانه سبز» در نقش فرید صباحی شد. نقش‌هایی که جوان در سینما و تلویزیون ایفا می‌کند بیشتر جنبه طنز دارد.
رامبد جوان در جشنواره ۳۱ فجر سیمرغ بهترین بازیگر مکمل نقش مرد از فیلم گناهکاران را دریافت کرد.
وی همچنین رکورد فروش فیلم را در سال 91 با ساخت فیلم «ورود آقایان ممنوع» شکست.

 
نگار جواهریان
نگار جواهریان متولد ۲۲ دی ۱۳۶۱ در تهران است. بازیگر سینما و تلویزیون. او در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم »طلا و مس« شد. وی در چهاردهمین جشن خانه سینما نیز برای فیلم طلا و مس تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول را دریافت کرد.


هادی حیدری
کاریکاتوریست. در روز ۷ دی ۱۳۵۶ در خیابان خورشید حوالی میدان ژاله تهران در خانواده‌ای علمی و فرهنگی به دنیا آمد. پدرش دکتر غلامرضا حیدری استاد دانشگاه و نماینده مردم تفرش و آشتیان در دوره های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی است.
تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در دبستان معرفت چهارراه آبسردار و مدرسه راهنمایی مدرس در خیابان فخرآباد گذراند.
سال ۱۳۷۵ در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد و همزمان در دو رشته ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و نقاشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد قبول شد. او با رتبه قبولی ۱۱ در رشته دوم در دانشکده هنر و معماری تحصیل را ادامه داد و با پایان دوره کار‌شناسی نقاشی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
 وی جوایز بسیاری را از جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن خود کرده است و بی‌شک یکی از مطرح‌ترین کارتونیست‌های مطبوعاتی کشور محسوب می‌شود.

 
علی جهانشاهی
در سال 1344 در تهران متولد و در سال 1372 از دانشکده هنرهای زیبای تهران در رشته طراحی صنعتی فارغ التحصیل شده است. وی فعالیت هنری‌اش را در زمینه کاریکاتور از سال 1365 با گروه کاسنی آغاز کرد. و از اعضای موسس مجله «کیهان کاریکاتور» بود.
در چند جشنواره داخلی و خارجی موفق به کسب جایزه شد که از مهمترین آنها می توان به:
برگزیده دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران 1993
برگزیده دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران 1996
برگزیده نمایشگاه سالانه کاریکاتور آموریستیکا ایتالیا 1995
برگزیده نمایشگاه سالانه کاریکاتور یومیوری شیمبون ژاپن 1995
برگزیده نمایشگاه سالانه کاریکاتور ملا نصرالدین ترکیه 1996
برگزیده نمایشگاه دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران 1999

 
فاطمه دانشور
فاطمه دانشور متولد ۱۳۵۶ و مدیر عامل و سهام‌دار شرکت سیاحان سپهر آسیا؛ که بخشی از درآمد آن را به امور خیریه اختصاص داده و اقدام به تاسیس موسسه نیکو‌کاری می‌نماید تا تحت لوای آن بتواند به صورت سازمان دهی شده و پیوسته فعالیت‌های خود را انجام دهد.
با توجه به دانش آکادمیک او در علم مدیریت، از ابتدای تاسیس موسسه به شروع پژوهش و تحقیق درباره افراد نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه نمود و با رویکردی نوین به مساله نیکوکاری پرداخت. نتیجه این تحقیقات منجر به تمرکز فعالیت‌ها بر «خانواده های بدسرپرست» (به ویژه زنان و کودکان)، «کودکان کار» و «نوجوانان بازمانده از تحصیل» شد.
موسسه مهرآفرین به قصد تغییر مسیر زندگی کودکان کار «از خیابان به زندان» به مسیر «از خیابان تا دانشگاه» و «اصلاح فرهنگ خانواده‌های نیازمند» این گروه از آسیب دیدگان را به عنوان گروه هدف خود انتخاب نمود.
وی در حال حاضر عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌باشد.


علی دایی
علی دایی در سال ۱۳۴۸ در شهرستان اردبیل و در محله خیرال متولد شد. در سال ۱۳۶۶ در رشته مهندسی عمران دانشگاه شریف پذیرفته شد. در سال ۱۳۶۷ دوباره در کنکور شرکت کرد و این بار بدون آن که گزینش گریبان‌گیرش شود در رشته متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد.
علی دائی علاوه بر فوتبال، در تجارت نیز موفق بوده‌است و گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضو اتاق بازرگانی تهران است.
علی دایی سفیر یونیسف، بازیکن سابق باشگاه‌های تاکسیرانی تهران، بانک تجارت، پرسپولیس، السد قطر، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ، هرتابرلین، الشباب امارات، صبا باتری، سایپا البرز و سرمربی کنونی تیم پرسپولیس تهران است. وی ۱۰۹ گل ملی در کارنامه خود دارد و با فاصله زیادی بهترین گلزن بازی‌های ملی در تاریخ فوتبال جهان است. دایی سابقه عضویت در کمیته فوتبال فیفا را دارد. همچنین وی دارنده نشان بین‌المللی صلح از موسسه بین‌المللی صلح می‌باشد.


آروند دشت آرای
این هنرمند؛ کارگردان تآتر و سرپرست گروه نمایشی «ویرگول» است.
وی در این حوزه نمایش‌های «تن تن و راز قصر مونداس» ، «سیفون» ، «باغبان مرگ» ، «کمی بالاتر» و... را به روی صحنه برده است.



سید مهدی رحمتی
سید مهدی رحمتی متولد ۱۴ بهمن ۱۳۶۱ در تهران و دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران است. وی اکنون عضو تیم باشگاهی استقلال تهران است. او همچنین سابقه سنگربانی در تیم‌های فجر سپاسی شیراز، سپاهان اصفهان، استقلال تهران و مس کرمان را داشته است.


دکتر رضا رضوی
متولد 29 آبان 1320 در تجریش. علاقه دوران بچگی او به عموی کم بینا‌اش، انگیزه پزشک شدن را در او تقویت کرد و علاقه او به زبان آلمانی انگیزه‌اش را برای سفر او به سوییس برای تحصیل پزشکی فراهم کرد. آرزوی او به خدمتگزاری و نیاز ایران آن زمان به پزشک متخصص او را ترغیب کرد تا به تخصص‌های زیر دست یابد:
دکترای غدد استخوانی 9 ژوئن 1969
متخصص جراحی عمومی (اندام شکمی)
متخصص ارتوپدی
متخصص زنان و زایمان
متخصص گوش و حلق و بینی
متخصص ارولوژی
و از سمت های او:
عضو جامعه ارتوپدی سوییس FMH
قائم مقام و معاون جراحی بیمارستان glarus در سوییس.
قائم مقام و معاون بخش جراحی عمومی و ارتوپدی بیمارستان Einsiedeln در سوییس.
معاون بخش ارتوپدی بیمارستان دانشگاهی balgrist در سوییس.
او در تهران و زوریخ زندگی می کند.

 
هما روستا
هما روستا در تاریخ ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران متولد شد. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت نمود. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آن را نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.
در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود. از جمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشارپناه و ناصر آقایی نام برد.
پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.
هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم به یاد ماندنی «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن