تولدی که در سکوت اتفاق افتاد


چهارم شهریور ماه شمع‌های تولد 75 سالگی پدر گرافیک ایران بدون مراسم ویژه‌یی روشن شد.
دبیر انجمن طراحان گرافیک درباره‌ی برنامه‌های این مجموعه برای سالروز تولد «مرتضی ممیز» گفت: این روزها انجمن طراحان گرافیک تا حدودی آرام‌تر و پرمداراتر نسبت به گذشته حرکت می‌کند و هیات مدیره در این مسیر بیشتر به دنبال امور جاری و کارهای بنیادی است.
او اضافه کرد: انجمن این روزها برنامه‌های اجرایی خود را به رویدادهایی همچون «سرو نقره‌ای» که یک اتفاق درون انجمنی است و همچنین به روز کردن سایت انجمن که خود حرکت زمان‌بری است، خلاصه کرده است و مقدار زیادی از انرژی و سیاست‌گذاری خود را بر حمایت از فعالیت‌های صنفی گذاشته است.
کلهرنیا خاطر نشان کرد: امسال نیز به رسم این چند ساله در مراسم‌هایی خصوصی‌تر بر سر مزار ایشان حاضر و بار دیگر در سالروز تولد پدر گرافیک ایران با او تجدید دیار کردیم و در عین حال ترجیح داده‌ایم که برنامه‌های مربوط به ایشان را به بنیاد ممیز واگذار کنیم.

با وجود آنکه در سال‌های گذشته انجمن طراحان گرافیک ایران همزمان با سالروز تولد زنده یاد ممیز برنامه‌هایی ترتیب می‌داد، اما امسال و دو سال گذشته موفق به برپایی برنامه‌ای در این روز نشدند.
این در حالی است که بنیاد ممیز برپایی هر ساله مزمان با سالروز درگذشت این هنرمند نمایشگاه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کند.
بر اساس این گزارش،«مرتضی ممیز» روز چهارم شهریور ماه سال 1315 در تهران به دنیا آمد و شش سالی می‌شود که در روستای «کردان» از توابع کرج آرام گرفته است.
ممیز فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی از مدرسه‌ی عالی هنرهای تزیینی پاریس بود. او مدیر هنری و طراح گرافیک نشریاتی چون ایران آباد، کتاب هفته، کیهان هفته، فرهنگ کاوش نگین، فرهنگ و زندگی، رودکی، فصل‌نامه خاورمیانه، گفت‌وگو و پیام امروز بوده و مسؤولیت طراحی صحنه و لباس 14 تئاتر و دو فیلم سینمایی را به‌عهده داشت. بسیاری از پوسترهای رویدادها و بیلبوردهای فیلم‌های سینمایی مطرح را او طراحی کرده است.
چهل‌وپنج سال تلاش بی‌وقفه در عرصه‌ی گرافیک معاصر ایران، ایجاد تشکل حرفه‌یی طراحان گرافیک، خلق فضاهای جدید طراحی، مدیریت هنری و گرافیکی بسیاری از نشریات معتبر ایران، طراحی صحنه و مطرح ساختن گرافیک ایران در صحنه‌های بین‌المللی و بالاخره تدریس و... از ممیز چهره‌ای منحصربه‌فرد و فراتر از مرزهای ایران ساخت.
ممیز کارگردان و طراح سه فیلم کوتاه نیز بود و طراحی و نقاشی، طراحی روی جلد، طراحی اعلان و نشانه‌ها، حرف‌های تجربه و سایر مقاله‌ها، ازجمله تالیفاتش به‌شمار می‌رود.
جایزه‌ی و نشان رتبه‌ی نخست دانشگاه هنرهای زیبا، دیپلم بینال پوستر ورشو، جایزه طراح شاعر از فستیوال فیلم کن، دیپلم برای فیلم یک نقطه سبز از فستیوال مسکو، فیلم برگزیده‌ی جشنواره سینمایی بیروت و جایزه ممتاز نمایشگاه طراحی امروز از نشان درجه‌ی یک دولتی ،جمله افتخارهایی است که در کارنامه‌ی این چهره‌ی ماندگار هنر ایران ثبت شده است.
او سرانجام به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان پروستات و عوارض ناشی از آن پنجم آذرماه 84 در بیمارستان آبان درگذشت.


منبع
: ایسنا
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن