چگونه با خواسته‌های عجیب مشتریان برخورد کنیم؟(۲)


ترجمه: سمن نورخلج

تغییرات دائمی

  • « گاهی مشتریانی داریم که در تردید به سر می‌برند.می‌خواهند که همه چیز آرام پیش برود اما ناگهان نظرشان عوض می‌شود و متوجه وضعیت می‌شوند.»
  • « بعضی از مشتری‌ها درمورد پروژه‌شان بی‌نهایت تجدید نظر میکنند.این امر بسیار خسته‌کننده است و کار هیچ‌وقت سر موعدش تمام نمی‌شود.»
  • «یکی از مشتری‌ها ما را برای صحبت درمورد کار به نوشیدنی دعوت کرد.بعد از آن‌که تدارکات اولیه را انجام دادیم پرسید «این چیست؟» و چیزی کاملا متفاوت از قبل خواست.انگار با دو آدم متفاوت حرف میزدیم.»
یکی از رایج‌ترین شکایت‌هایی که علیه مشتریان شنیدیم این بود که درخواست‌شان مبهم است یا اغلب در بدترین زمان ناگهان نظرشان عوض می‌شود.
با وضع قوانین محکم در آغاز کار از خودتان برابر مشتریان دمدمی‌مزاج محافظت کنید.در قرارداد قوانین تجدیدنظر را ذکر کنید و مطمئن شوید که مشتری آن‌ را امضا می‌کند.این کار ممکن است عدم توانایی در تصمیم‌گیری مشتری را از بین نبرد ولی از اصلاح‌نمودن‌های بیش از اندازه جلوگیری می‌کند.

بودجه‌ی کم

  • « یک مشتری می‌خواست تنها یک نفر روی یک پروژه‌ی بزرگ کند تا پول‌هایش را ذخیره کند.»
  • « من مدیر پروژه‌ای بودم و ازم خواسته‌شد آن پروژه را مدیریت نکنم چون بودجه‌ی مشتری محدود بود و اعتقاد داشت که مدیر‌ها بی‌خاصیتند.»
  • « از من خواسته‌شد برای منفت عمومی ارائه‌ای دهم»
  • « یک مشتری از ما خواست تا به طور رایگان سرویس‌های طراحی را برایش ارائه دهیم.»
همه می‌خواهند تا جایی که می‌شود پول ذخیره کنند.اما گاهی بعضی از مشتریان زیاده‌روی میکنند.با این وجود زمانی که یک نفر خلاقیت و داناییتان در طراحی را می‌خواهد اما از پرداخت برای آن طفره می‌رود،لبخند نزنید.همان لحظه از پذیرش درخواستشان امتناع کنید.
ترجیحا پیشنهاد‌ها را با سه گزینه‌ی خوب،خوب‌تر و عالی مطرح کنید.گزینه‌ی ابتدایی شامل دو طرح کلی و یک تجدیدنظر است درحالی‌که گزینه‌های پیشرفته سرعت و استفاده از باتجربه‌ترین طراحان را شامل می‌شود.وقتی مشتری‌ قدرت انتخاب داشته‌باشد،احساس قدرت می‌کند و راحت‌تر برای قراردادی منطقی آماده می‌شود.


‌درخواست‌های گیج‌کننده
  • «یک نفر از ما خواست تا ویدیويی درمورد رابطه‌اش با سگش درست کنیم.»
  • «یک مشتری تمام سگ‌هایش را به دفتر ما آورده بود تا بگوید تبلیغی درمورد حیوانات خانگی می‌خواهد»
  • « یک مشتری دیگر اثر هنری خودش را آورد و از ما خواست از آن استفاده کنیم.»
ممکن است بعضی از این درخواست‌های عجیب باعث شود ابروهایتان بالا برود.اما فقط مطمئن شوید انتظاراتشان موقع تحویل کار نهایی غیرواقعی نیست.از آن‌ها بخواهید تا جایی که می‌توانند جزئیات خواسته‌شان را بگویند تا اطمینان یابید درست متوجه شده‌اید.
سر و کار داشتن با مشتریان متفاوت می‌تواند دیوانه‌کننده باشد.اگرچه،باعث می‌شود روی پاهایتان بایستید،کمی شوخ‌طبعی به روزتان اضافه کنید و کمکتان می‌کند تا طراح حرفه‌ای خلاق بهتری شوید،کسی که می‌تواند با شخصیت‌های مختلف کنار بیاید.

پایان
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن