چهار علامت بارز سفارش‌دهنده‌ای از جهنم!

نویسنده: برایس بلیدن | مترجم: ریحانه دقیقیان

مشتری‌هایی که از جهنم نزول اجلال می‌کنند معمولاً فاقد شاخ و دم و بوی دود هستند. چه تازه فارغ‌التحصیل شده باشید و چه یک مدیر گروه هنری با تجربه‌ای باشید، توصیه می‌شود مراقب مشتری‌هایی که در واقع کابوس‌های بالقوه هستند باشید. ولی از کجا متوجه شویم؟ به این چند علامت توجه نمایید:
انتظارات مبهم و دوپهلو
بله، قبول داریم که مشتری ما را استخدام کرده است چون خود توانایی اتمام همه‌ی پروژه‌اش را ندارد. ولی با این حال، باید هدفی در ذهن و تصویر نسبتاً واضحی از آن چه که می‌خواهد داشته باشد. در غیر این صورت در انتظار پروژه‌ای پر کار، بدون چشم‌انداز و بی‌حاصل باشید.
ناسپاس
گونه‌ای از مشتری‌های بد نیز هستند که احترام، تخفیف و یا وقت‌تان را از شما طلب دارند، گویی موظف هستید بی‌دلیل این‌ها را به او ارائه دهید. اجرای خواسته‌ی آن‌ها این باور را در آن‌ها مستحکم می‌سازد که زندگی افرادی مثل شما با هدف خدمت به آن‌ها ادامه می‌یابد.
رفتار اهانت‌آمیز
بهترین حالت رابطه با مشتری این است که با هم کار کنید، نه برای او. مشتری‌هایی که شما را با خود در یک سطح نمی‌بینند، متوجه رفتار موهن و ناشایست خود نشده و نگاه از بالا به پایین به شما خواهند داشت.بی‌ازرش شمردن کار خوب
درست است که هیچ‌کس تا زمانی که مجبور نباشد، پول خود را خرج نمی‌کند، اما مراقب باشید که مشتری برای پایین آوردن قیمت، ارزش کار شما را زیر سوال نبرد. طراح و سفارش‌دهنده، هر دو می‌بایست به یک اندازه از این رابطه نفع ببرند. مشتری باید احساس کند کار ارزشمندی را تحویل می‌گیرد، و طراح نیز باید احساس ارزشمند بودن از دید مشتری را داشته باشد.

نویسنده: برایس بلیدن
درباره‌ی نویسنده: برایس بلیدن یک هنرمند جامعه‌شناس است که با وبلاگ پر‌طرفدار خود به نام مشتری‌هایی از جهنم به شهرت رسید. وبلاگی که با روایت داستان‌های طنز واقعی از سردمداران طراحی گرافیک و مشتری‌های آن‌ها، خواننده را از خنده به گریه می‌اندازد!
این مطلب پیش‌تر در شماره‌ی 257 مجله‌ی Computer Arts منتشر شده است.

 

زمان انتشار: ۱:۲۴ ۱۳۹۵/۱۰/۲۳

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن