چه زمانی برای طراحی مجدد یک برند مناسب‌تر است؟

نویسنده: جیکوب کاس و دایانا بیر | مترجم: ریحانه دقیقیان

طراحی یک برند، فراتر از طراحی لوگو و تعریف یک پالت رنگ برای آن است. برندینگ برابر است با احساس و ارتباط مردم با طراحی شما، و در واقع سابقه‌ی شما در دنیای واقعی و مجازی را شکل می‌دهد.

اگر سود شرکت شما راکد مانده است یا به آرامی رو به کاهش می‌باشد، بدیهی است که جایی از کار اشکال دارد. یکی از این مشکلات ممکن است طراحی برند شما باشد، که راه‌حل آن طراحی مجدد برند است.

بی‌پروا به تجدید طراحی برند پرداختن اما عاقلانه نیست. پیش از هر چیز تحقیق مختصری در اینترنت انجام دهید. ابتدا چند متخصص حرفه‌ای در این زمینه بیابید و نظرات آن‌ها را در این مورد مطالعه نمایید. سپس نگاه دقیق‌تری به رقبای خود بیاندازید. آیا آن‌ها به‌روز‌تر هستند؟ آیا محصولات و خدمات جدیدی را ارائه می‌دهند؟ آیا برند خود را تغییر داده‌اند؟

چند سوال از خودتان بپرسید:

آیا مخاطبین خود را جذب می‌کنید؟
اکنون مخاطب مورد نظر شما چه قشر و یا گروهی است؟ آیا مخاطب مورد هدف شما در طول زمان تغییر کرده است؟ برای مثال زمانی که شرکت شما به تازگی راه‌اندازی شده بود، محصولات کم‌کیفیت یا خدمات محدودی را ارائه می‌دادید. به مرور زمان محصولات و خدمات شما گسترده‌تر شد، اما آن چه که از «برند» شما در اذهان مانده است، همان ارائه‌ی اولیه‌ی شماست. در نتیجه شما همچنان در حال جذب نوع مخاطب اولیه‌ی خود هستید، نه مخاطب جدیدی که اکنون مورد نظر شماست. می‌بایست «تصویر» خود را تغییر دهید.

آیا لوگوی شما به‌روز است؟
همزمان با محصولات و خدمات محدود در آغاز کارتان، لوگویی طراحی کرده بودید که به خوبی نیاز شما را پاسخ می‌گفت. آیا این لوگو هنوز هم جواب گوی کار شما هست؟ ممکن است اجرا، فونت یا رنگ آن قدیمی شده باشد. در این صورت پیامی که از طریق این تصویر به مخاطب خود می‌دهید، این است شما قدیمی و از مد افتاده هستید و محصولات یا خدمات شما کهنه و از رده خارج هستند. این امر می‌تواند اعتماد مخاطب را نیز خدشه‌دار نماید. شما نمی‌توانید مخاطب مورد هدف خود را با یک لوگوی فرسوده جذب نمایید. بنابراین بخشی از تجدید برند شما شامل ارائه‌ی طرحی نو و به‌روز برای نشان دادن «شما»ی جدید خواهد بود. می‌توانید تغییر و تجدید طراحی چند برند در طول زمان را در تصویر زیر مشاهده کنید.

آیا برند شما، آن چه که اکنون هستید را بازنمایی می‌کند؟
یک برند خوب، پیام مشخصی را به مشتری‌ها، مشتری‌های بالقوه و بازدیدکنندگان صرف، انتقال می‌دهد. اگر کیفیت محصولات و خدمات شما تغییر کرده است، اگر تولیدات جدیدتان دیگر نظر مشتری‌های اولیه‌ی‌تان را جلب نمی‌کند، اکنون زمان تغییر برای شماست. مشتری‌های سابق ممکن است مایل به بازگشت به سمت شما نباشند و این در حالی است که مشتری‌های بالقوه‌ی جدیدی دارید که از تغییرات شما بی‌اطلاع هستند.

آیا به‌روز رسانی‌های شما از هم گسسته و جفت و جور نشده است؟
آیا اکنون که محتوا، طراحی و سایر عوامل برند خود را بر روی وب‌سایت به‌روز نموده‌اید، برند شما دچار از هم گسیختگی شده است؟ آیا بعضی از صفحات و المان‌ها را به‌روز‌رسانی کرده‌اید و برخی را به حالت سابق نگه داشته‌اید؟ اگر چنین است، شما انسجام کار خود را از دست داده‌اید، انسجامی که اساس اعتماد مشتری به شماست.

آیا برند شما به نظر معمولی می‌آید؟
آیا برند شما مانند یک فرد عادی در یک جمعیت کلان به نظر می‌رسد؟ حتی اگر خدمات و محصولات پیشنهادی شما منحصر به فرد و جدید هم باشد، با این همه سرو صدایی که برند‌های دیگر می‌کنند، شما نیز مثل همیشه، مانند رقبای خود و در رده‌ی آن‌ها دیده می‌شوید، نه بهتر از آن‌ها. بخشی از تجدید برند شامل ایجاد تغییر در طراحی، استراتژی‌های بازاریابی و نوع حضور شما در رسانه‌های اجتماعی است. همه‌ی این‌ها وظیفه‌ی به نمایش گذاشتن چهره‌ی منحصر به فرد برند شما را بر عهده دارند.

اگر پس از پرسیدن این سوالات، احساس کردید برند شما دیگر معرف شرکت شما نیست، و کیفیت و عملکرد کارتان آنقدر پیشرفت کرده است که حالا تفاوت بسیاری با نقطه‌ی شروع خود دارید، وقت آن است که دست به کار تغییرات شوید.

تجدید طراحی برندهای موفق و ناموفق

در ادامه مثال‌هایی از تجدید طراحی برند شرکت‌های بزرگ را که یکی موفق و دیگری ناموفق عمل کرده است، خواهیم خواند. با این که این شرکت‌ها به مراتب بزرگ‌تر و گسترده‌تر از کسب و کار شما هستند، اما می‌توانید درس‌های خوبی از تجربیات آن‌ها فرا بگیرید.

نوشیدنی روبان آبی پبست
این نوشیدنی بیشتر مورد استفاده‌ی مردها قرار می‌گیرد. نوشیدنی روبان آبی پبست در ویسکانسین  رشد و توسعه یافت، و به دلیل قیمت پایین آن، در میان دانشجویان نیز طرفداران بسیار داشت. به مرور زمان تولید‌کنندگان بزرگ‌تری وارد بازار شدند و سود و کسب و کار پبست رو به زوال رفت و تبدیل شد به یک محصول محلی با فروشی راکد. البته هنوز هم در بازار فعال بود، اما تولید‌کننده متوجه شد که با این روال، بازار این محصول در امریکا راکد خواهند ماند. چطور تغییر برند دهیم؟ به کشوری دیگر می‌فروشیم. چین بیشترین آمار طرفداران این نوشیدنی در جهان را دارد، و بازار خوبی برای یک شرکت کوچک تولید کننده‌ی نوشیدنی به نظر می‌رسید.

تصویر سمت چپ مربوط به بسته‌بندی برند پبست در ایالات متحده است، و تصویر سمت راست بسته‌بندی همین برند در چین را نشان می‌دهد.

«نوشیدنی پبست 1844» (که نام جدید محصول پس از ورود به چین است) با قیمت 44 دلار در چین به فروش می‌رسد و خریداران به شدت ازآن استقبال می‌کنند. البته علاوه بر تصویر، در مواد خوراکی تشکیل دهنده‌ی آن نیز تغییراتی داده شد. با این حال باید به پبست دست مریزاد گفت که توانست بازار فروش جدیدی بیابد، تصمیم هوشمندانه‌ای برای ایجاد تغییر متناسب با مخاطب جدیدش بگیرد و عمل تجدید برند را به بهترین نحو به انجام برساند.

کلبه‌ی رادیو
کلبه‌ی رادیو که اکنون از میان رفته است، زمانی اسطوره‌ی فروش وسایل الکترونیک به حساب می‌آمد. هر باتری که تصور کنید در آن یافت می‌شد و محصولات فوق‌العاده‌ای برای تفریحات الکترونیک داشت. با گذر زمان و تغییرات حاصل از آن، کلبه‌ی رادیو سعی کرد پا‌بر‌جا بماند. برای مدتی فروش تلفن و حتی کامپیوتر را به خدمات خود افزود. و در ایام کریسمس بازی‌های الکترونیک جذابی برای کودکان تولید می‌کردند. تا این که با حضور فروشگاه‌های بیگ باکس، دیگر امکان رقابت با آن‌ها وجود نداشت. بنابراین کلبه‌ی رادیو شروع به تجدید برند نمود، و این کار را با تغییر نام شرکت آغاز کرد. نام شرکت کوتاه شد و به کلبه تغییر یافت. این در حالی است که این عبارت در فرهنگ امریکایی بیشتر تصویر یک مکان تفریحی در کنار ساحل را به ذهن می‌آورد، نه آن تصویری که کلبه‌ی رادیو مد‌نظر داشت. مشکل کلبه‌ی رادیو این بود که پس از تغییر برند دیگر نه جایگاهی در میان فروشندگان وسایل الکترونیک داشت و نه راه پس و پیش. فروشگاه‌های آن کوچک‌تر شد و چیزهای می‌فروخت که اکنون در فروشگاه‌های بزرگ‌تر و بهتر نیز یافت می‌شوند.

نمی‌دانیم چه چیزی می‌توانست کلبه‌ی رادیو را نجات دهد. تنها می‌دانیم که مشکل از اسم آن نبود.

آیا شما نیز به تجدید برند نیاز دارید؟
اگر در فکر تجدید برند هستید، احتمالاً به آن نیاز دارید. اگر این کار را بادقت و  دید باز انجام دهید و آگاه باشید از این که هدف شما چیست، مخاطب ایده‌آل شما اکنون کدام دسته است و چگونه می‌توانید با ایجاد تغییر هویت کنونی خود (شامل محتوا، لوگو و سایر المان‌های طراحی برند) را به نمایش بگذارید، می‌توانید به انجام این کار امیدوار بوده و آینده‌ای روشن را برای خود رقم بزنید.

 

زمان انتشار: ۱۳:۲ ۱۳۹۵/۱۲/۲۱

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن