کار رایگان

نویسنده: دام کارتر | مترجم: ریحانه دقیقیان

در سال گذشته از 85 درصد از طراحان درخواست انجام کار رایگان شده است!

نظرسنجی‌های جدید نشان داده‌اند که در مواجه با طراحان فریلنسر (طراحانی که به صورت مستقل کار می‌کنند) ، نگرش تازه‌ای تحت عنوان «حق مالکیت» شرکت‌ها وجود دارد.

چه اشکالی دارد اگر به صورت رایگان کار کنید؟ این سوالی است که خون هر طراح گرافیک مستقلی را به جوش می‌آورد. اما تحقیقات نشان داده است علی‌رغم آن‌چه شما تصور می‌کنید، افرادی هم هستند که مایل‌اند به صورت رایگان کار کنند.

نظرسنجی‌هایی که در پنج سال گذشته از 1009 فریلنسر انگلیسی صورت گرفته است، نشان می‌دهند در سال 2016 از 85 درصد از طراحان گرافیک تقاضای انجام طراحی رایگان شده است، و 9 درصد از آنان با این امر موافقت نموده‌اند.

تنها حرفه‌ای که در آن بیش از طراحان، تقاضای کار رایگان شده بود، حرفه‌ی عکاسی است که از 87 درصد آن‌ها درخواست کار رایگان شده و 16 درصد از عکاسان نیز این درخواست را پذیرفته بودند. در این آمار حرفه‌های دیگری نیز وجود داشتند مانند تصویرگران ( 81 درصد درخواست کار رایگان، 8 درصد موافقت) و برنامه‌نویسان وب (74 درصد تقاضای کار رایگان، 5 درصد موافقت).

 

یک مشکل جدی

میانگین این آمار نشان می‌دهد که در سال 2016 به طور متوسط از 70 درصد از فریلنسرها درخواست کار رایگان شده و 9 درصد از آنان نیز این شرایط را پذیرفته‌اند. 80درصد از این 9 درصد گفته‌اند که جهت کسب تجربه با این شرایط موافقت نموده‌اند. در این آمار تعداد افراد زیر 25 سالی که موافق با انجام کار رایگان بوده‌اند تقریباً دوبرابر افراد بالای  25 سال است.

کار‌کردن مشروط  معمولاً مطابق میل فریلنسرها پیش نمی‌رود، و این نوع کار‌کردن ممکن است تقاضای کار را برای افراد حرفه‌ای و با‌تجربه به‌شدت کاهش دهد.

 

آقای کری کوپر

کری کوپر، روان‌شناس و متخصص کاردرمانی می‌گوید: «به نظر من این یک مشکل جدی است. طبیعی است که فریلنسرها درصدد ایجاد ارتباط با مشتری های بالقوه‌شان باشند، و کار‌کردن مشروط نیز با در باغ سبز نشان‌دادن مشتری‌ها، وسوسه برانگیز باشد. اما معمولاً کار‌کردن مشروط مطابق میل فریلنسرها پیش نمی‌رود، و این نوع کار‌کردن ممکن است تقاضای کار را برای افراد حرفه‌ای، با‌تجربه و نبستاً گران‌تر، به شدت کاهش دهد.

برخی از افراد و شرکت‌ها، به خصوص آن‌هایی که لوکس و پر زرق و برق‌تر هستند، اختلالی به نام احساس مالکیت یا حق مالکیت دارند. تصور آن‌ها بر این است که ذکر نام‌شان در رزومه‌ی یک طراح جوان و با تجربه، برای او حقوق مکفی محسوب می‌شود.»

 

زمان انتشار: ۱۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱/۱۴

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن