مثل یک هنرمند دزدی کنید

نویسنده: لئونا هینتون | مترجم: ریحانه دقیقیان

به تازگی به نقل قولی از آستین کلوئین برخوردم که می‌گفت:
«زمانی که کسی شما را نصیحت می‌کند، در حقیقت مخاطب او، «خودش در زمان گذشته» است»
با خواندن این جمله، فکر کردم یک حرفه را هم می‌توان همین گونه تجربه کرد. شما تمام تلاش خود را می‌کنید، موفق می‌شوید یا نمی‌شوید، و آن چه که به دست می‌آورید تجربه‌ای است عملی، از تلاش‌ها و اشتباهاتی که انجام داده‌اید. و تنها پس از عبور از خط پایان است که می‌توانید اشتباهات مسیر طی شده را ببینید.

خوشبختانه با بهره‌گیری از توصیه‌های افراد با تجربه می‌توانیم از برخورد با برخی مشکلات پیشگیری نماییم. آن‌ها پیش از ما این کارها را انجام داده و موفق شده‌اند. چرا راهنمایی‌هایشان را دنبال نکنیم؟ آن‌ها با کمال میل تجربیاتی که از فراز و نشیب‌های کار به‌دست آورده‌اند را در اختیار جوانان تازه کار می‌گذارند تا آن‌ها را از انجام اشتباهاتی که خود روزی مرتکب شده‌اند، بازدارند.
طراحی، حرفه‌ی شگفت‌انگیز و زیبایی است. طراحان نبوغ خاصی در خلق آثار خلاقانه و خارق‌العاده دارند و خلاقیت و قدرت در روح‌شان موج می زند. آن‌ها خالق‌اند! سخت کار می‌کنند و گفتنی‌های زیادی برای مبتدیان این حرفه دارند.
من با پنج طراح از کشورهای مختلف مصاحبه کرده‌ام. هر یک از آن‌ها توصیه‌های خود را در سه دسته ارائه داده‌اند: توصیه‌های حرفه‌ای، منابع الهام‌بخش و فوت کوزه‌گری. ببینیم طرحان کشورهای دیگر در مورد شغل‌شان چه طور فکر می‌کنند، تا ما هم از آن‌ها ایده بگیریم!

جیزل مانزانو رامیرز ، طراح گرافیک

توصیه‌های حرفه‌ای: طراحی، بخشی از وجود شماست. سخت کار کنید، کمال‌گرا باشید و اجازه دهید ایده‌ها در شما جاری شوند. اگر احساس می‌کنید اثرتان هویت و رضایت‌بخشی لازم را ندارد، جایی از عملکردتان اشکال دارد. همیشه به خود اعتماد کنید. اگر اثر شما حالتان را خوب نکند، هیچ چیز دیگر نمی‌تواند این تاثیر را روی شما بگذارد.

منابع الهام‌بخش: من از هنر روان‌گردان، تصاویر سه‌بعدی مشجر، هنر دیجیتال، کتاب‌های پاپ آپ، عکس‌های سیاه و سفید، مینیمالیسم‌های پیچیده، تصاویر موهوم، رنگ‌های جیغ، موزیک الکترونیک، موزیک تریپ‌هاپ، جاز، موزیک راک روان‌گردان، توهم بصری، اشکال منحنی و ترکیب‌بندی‌های هندسی، الهام بسیار می‌گیرم.
این افراد نیز همیشه برایم الهام‌بخش بوده‌اند:
لری کارلسون | جتر گرین | اندی گیلمور | پاتریک میلر | پاتریک مکنیل | برنو بایتنکورت | اوکودا سان میگل | الساندرو پوتاسو | کریستین گومی | رندی مورا | ماریانو باتای و همچنین: اندی وارهول | فریدا کالو | سُل لوئت | ویکتور وازارلی | زها حدید
فوت کوزه‌گری: در طراحی، سخت‌ترین منتقد آثار خود باشید.

دن پوتاپُو ، طراح وب

توصیه‌های حرفه‌ای: در رشد مهارت‌های حرفه‌ای خود عجله نکنید. بهتر است بر اثر تمرین و تکرار پیشرفت نموده و قدم به قدم جلو بروید. ممکن است به دلیل این که جایی در مسیر رشد، آموختن نکته‌ای را از قلم انداخته‌اید، در کارتان شکست بخورید. برای جلوگیری از این اتفاق، هدف خود را به طور دقیق مشخص نموده و مرتب یادداشت‌برداری کنید. این مهم‌ترین کلید موفقیت است. در شرکت در کلاس‌های طراحی و همایش‌ها و ورک‌شاپ‌ها زیاده‌روی نکنید. تنها زمانی در این رویدادها شرکت کنید که مطمئن هستید ارزش صرف وقت و انرژی شما را دارند. همچنین توصیه می‌کنم فعالیت دیگری که به طراحی مربوط نیست را دنبال نمایید.

منابع الهام بخش: مجله‌ها، به خصوص مجله‌های گلاسه برای من بسیار الهام‌بخش هستند. مجله‌ی GQ یکی از مجله‌های مورد علاقه‌ی من است. در مجله‌هاست که می‌توانم عناوین جالب توجه، فونت‌های فوق‌العاده و رنگ‌های جذاب را بیابم. تمام ایده‌هایی که در آن‌ها یافت می‌شود، در خلق آثارم تاثیر‌گذار هستند.
فوت کوزه‌گری: قواعد را دنبال کنید، ولی شیوه‌های قدیمی (که جواب‌گو هستند) را نیز فراموش نکنید. فرمول استاندارد من همیشه این است: 20 درصد قواعد ، 80 درصد کلاسیک. روش‌ها  و قواعد می‌آیند و می‌روند، این سبک‌ها هستند که می‌مانند.

کایل رابرتسون ، طراح گرافیک و طراح دیجیتال

توصیه‌های حرفه‌ای: لازم است خود را برای هر چیزی آماده کنید. این که فقط در رشته‌ی مورد نظرتان اطلاعات داشته باشید کافی نیست. لازم است اطلاعات خود را درباره‌ی صنعت طراحی، رشته‌های مختلف هنری و دیجیتالی، گسترش دهید. شخصاً دوست دارم در کنار کار با افترافکت، انیمیشن و فیلم هم تماشا کنم. سرگرمی خوبی است. همچنین ساز می‌نوازم، که در مواقع خستگی از طراحی زیاد، انرژی قابل توجهی از آن می‌گیرم.

منابع الهام‌بخش: اطلاعات خود را در زمینه‌ی پیشرفت‌های طراحی از طریق اینترنت به‌روز می‌کنم و از نمایشگاه‌ها و گالری‌ها نیز دیدن می‌کنم. وب‌سایت‌هایی مانند Behance و Creative Bloq نیز برای طراحان مفید بوده و پر از اطلاعات جدید و تجربیات ارزش‌مند هستند. همچنین طراحان و استودیوهای معروف را در توییتر دنبال می‌کنم. به نظرم از میان استودیوهای طراحی، کارهای Pentagram و Wolff Olins واقعاً حیرت‌انگیز و الهام‌بخش هستند.
فوت کوزه‌گری: معمولاً از خانواده‌ی فونت‌هایی استفاده می‌کنم که ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کنم. نکته‌ی مهم دیگری که به عنوان یک طراح آموخته‌ام این است که همیشه برای فضای سفید ارزش قائل باشم. بسیاری از طراحان از شیوه‌ی کم گوی و گزیده گوی  را در آثار موفق‌شان استفاده کرده‌اند.

ناتالیا لایتون ، مدیر هنری

توصیه‌های حرفه‌ای: خودآموزی هنری، برای طراحان بسیار ضروری است. یک رشته‌ی مرتبط با طراحی را بیاموزید (مانند نقاشی، عکاسی یا خوشنویسی) و مهارت‌های خود را افزایش دهید. این بهترین راه برای رشد قوه ی تخیل و خلاقیت شماست.

منابع الهام‌بخش: Behance یک شبکه‌ی اجتماعی خلاقانه است که می‌توانید در آن آثار خود را به اشتراک بگذارید. در این فضا با آثار فوق‌العاده ی بسیاری برخورد می‌کنم و می‌توانم با سایر هنرمندان معاشرت نمایم. از آثار موجود در Behance بازدید نمایید، آن‌ها را آنالیز کنید، آثار مورد علاقه‌تان را انتخاب نموده و شکل تازه‌ای به آن‌ها ببخشید. درست است که شما از ابزار و ایده‌ی که قبلاً وجود داشته استفاده می‌کنید، اما این تفسیر یک اثر به شیوه‌ی خودتان محسوب می‌شود. من برای طراحی وبسایت Unplag.com از همین منبع الهام استفاده کردم. تِم مارین باعث شد تا از رنگ‌های سفید، آبی و سبز در طراحی خود استفاده نمایم.
فوت کوزه‌گری: یک طراحی ساده، با رنگ قرمز و جزئیات درشت طراحی، همیشه شیک خواهد شد.

ماتئو باراکو ، مدیر‌هنری و تصویرگر

توصیه‌های حرفه‌ای: مطالعه کردن یک پروسه‌ی بسیار مهم است. برای یک طراح، فرهنگ، اساس کار به شمار می‌آید. هر آن چه که می‌آموزید برای یک طراح واقعی شدن، به شما کمک خواهد کرد. باید رویا داشتن را نیز بیاموزید.

منابع الهام‌بخش: مردم برایم الهام‌بخش هستند. همچنین بررسی ویژگی‌های فردی خودم. دوست دارم احساسات و افکار خود را به زبان تصویرسازی ترجمه نمایم. کلمات، افکار و اصوات ما را احاطه کرده‌اند و در این میان آن چه که مرا بیش از هر چیز به وجد می‌آورد، ناشناخته‌ها هستند.
فوت کوزه‌گری: برای زندگی در دنیاهای موازی، آن‌ها را خلق کنید.

 

زمان انتشار: ۱۱:۲۵ ۱۳۹۵/۱۱/۲۳

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن