نویسنده: جیکوب کاس | ترجمه: ریحانه دقیقیان
جیکوب کاس، یک طرح گرافیک مستقل و فعال در زمینه های طراحی هویت سازمانی، لوگو، طراحی وب، چاپ و برند است که بیشتر وقت خود را صرف طراحی و ارتقاء بازاریابی (علم فروش) در زمینه هایی مثل لوگوها، وبسایت ها، سربرگ ها، کارت ویزیت ها، بسته بندی و غیره می کند.
هنر مینیمال برای مدتی بسیار رایج شده بود، و امروزه جایگزین مناسبی برای وبسایتها، پوسترها، تبلیغات و لوگوهای شلوغ و به هم ریخته شده است. برای کسانی که به تازگی با این شیوه از هنر آشنا شدهاند باید توضیح بدهم که در واقع شیوهی کار مینیمالیسم بیشتر شامل حذف عناصر اضافی و چیدمان صحیح سایر عناصر باقی مانده است. نتیجه کار، یک طراحی آرام و قوی است که در نهایت سادگی پیام خود را منتقل میکند. مینیمالیسم را در تمام رشتههای هنری از معماری و طراحی لباس گرفته تا طراحی لوگو، میتوان یافت. برای اینکه در یک طراحی مینیمالیست به نتیجهی مطلوبی دست پیدا کنید، چه طراحی مورد نظر به کوچکی لوگو باشد و چه به بزرگی بیلبرد، باید اطمینان حاصل شود که همهی عناصر در جای درست خود استفاده شدهاند. رنگ، لیاوت، فضای سفید، گرافیک و تایپوگرافی همگی نقش مهمی را در یک اثر مینیمال ایفا میکنند. در ادامه قواعد کلی عناصر یاد شده و ارتباط آنها با مینیمالیسم را بررسی میکنیم.انتخاب رنگهای مینیمالدر طراحی مینیمال رنگهای انتخاب شده و تعداد آنها نقش به سزایی در اثر دارند. مشکی، خاکستری و سفید قویترین رنگهای موجود هستند و تأثیر گذاری یک المان تکرنگ را چندین برابر میکنند.استفاده از تمامی رنگها قابل قبول است مشروط بر این که به صورت مناسب از آنها استفاده شود. با این وجود رنگهایی که کنتراست بسیار بالایی نسبت به یکدیگر دارند، بیشتر در کنار هم استفاده میشوند. به همین دلیل اغلب طراحان رنگهای (اصلی) تیره و روشن را در کنار هم در آثار مینیمال استفاده میکنند.لیاوت تاثیرگذار مینیمالیستیلیاوت یک اثر مینیمال کار بسیار دشواری است به خصوص این که وجود تمام المانهایی که با آنها کار میکنید، در اثر ضروری میباشد. لیاوت محتوای وب سایتها و پوسترها باید به گونهای باشد که مخاطب بتواند به راحتی و بدون تلاش بسیار آن چه میخواهد را بیابد. به عبارت دیگر چینش صفحه باید معقول باشد. فضای سفیدفضای منفی قادر است اعتبار و قدرت بسیاری به دادههای کمی که در میان خود دارد ببخشد. هر چه فضای خالی بزرگتر باشد قدرت بیشتری به عناصر تصویر میبخشد. فضای منفی همچنین تعیین کنندهی نظم و چینش المانهای درون تصویر و تعادل میان آنها است. گرافیکاستفاده از تصاویر به صورت مینیمال بسیار تعیین کننده است. طراحان از گرافیک جهت تأثیرگذاری بالا استفاده میکنند و وقتی که آنها را در اثر مینیمال به کار میگیرند قادرند بهتر از یک نوشته پیام مورد نظر را منتقل کنند. گرافیک در این گونه آثار باید بسیار محتاطانه و زیرکانه استفاده شود و با موضوع مورد نظر مرتبط باشد. تایپوگرافیتایپوگرافی در مینیمالیسم باید با همان دقتی به کار گرفته شود که سایر عناصر استفاده میشوند. در بسیاری از طراحیها از جمله مینیمالیسم بیش از دو یا سه نوع فونت در یک اثر استفاده نمیشود. اکثر طراحان یک فونت برای تیتر استفاده میکنند، یک فونت برای متن و در صورت امکان یک فونت هم برای قسمت جستجو در وبسایت یا متون ویژه یا سوتیترها استفاده میکنند. معمولاً استفاده از بیش از سه فونت باعث ایجاد به هم ریختگی در اثر شده و درک آن را مشکل میسازد. مینیمالیسم در وب سایتهادر ده سال اخیر طراحی مینیمال در وبسایتها بسیار رایج شده است. متاسفانه برخی از طراحان منظور از هنر مینیمال را اشتباه متوجه شدهاند و صفحات وب را بیش از حد خالی میگذارند که به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست. در ابتدای جنبش مینیمالیسم طراحان برجستهای توانستند وبسایتهای بسیار زیبایی طراحی کنند که نه تنها چشمنواز بودند بلکه جستجو در آنها بسیار آسان بود. با این وجود طراحی مینیمال به لحاظ کاربردی و موضوعی برای همهی وبسایتها مناسب نیست، ولی وبسایتهایی که برایشان مناسب است باید بیشترین بهره را از این نوع طراحی ببرند. مینیمالیسم در رسانهکمپینهای تبلیغاتی، بستهبندی و بروشور همگی به نوعی از طراحی مینیمالیسم استفاده میکنند. اما بیشترین استفاده از آن در پوسترها و لوگوها دیده میشود. بسیاری از طراحان تصمیم گرفتند از این سادگی در همه چیز، از پوستر فیلمها و گروههای موسیقی گرفته تا پوسترهای تبلیغاتی، استفاده کنند. دلیل تأثیرگذاری آثار آنها این است که انتقال پیام تصاویرشان به صورت قوی، شفاف و بسیار سریع انجام میپذیرد. اگر طراحی مینیمال به صورت درست صورت بگیرد هر المان در تصویر انتقال دهندهی یک پیام خواهد بود. در نتیجه پوستری حاصل میشود که نه تنها به لحاظ کاربردی بلکه به لحاظ زیبایی شناسی نیز بسیار قوی خواهد بود. مینیمالیسم در لوگواز آن جایی که رسالت لوگو ماندگاری در ذهن و ارتباط با شرکت آن است، مینیمالیسم در لوگو بسیار حائز اهمیت است. لوگوهای مینیمال به این دلیل که به راحتی در ذهن میماند، معمولاً معروف ترین طراحیهای لوگو محسوب میشوند. کاری که لوگوی مینیمال میکند این است که آنقدر طراحی را ساده نگه میدارد که به راحتی یادآور شرکت مورد نظر شده و اهداف آن باشد.