چگونه آیکون “Friends” فیس‌بوک را تغییر دادیم


ترجمه: ریحانه دقیقیان

با این‌که تازه به عنوان طراح فیس‌بوک مشغول به کار شده بودم و جسارت و جرأت کمی داشتم ولی در آلبوم سمبل‌های شرکت چیزی را دیدم که ناراحتم کرد. در فایل فوتوشاپ دو تصویر وکتور که سمبل انسان بودند، وجود داشت. آیکون مرد کاملاً متقارن بود (البته به جز قسمتی از موهای سرش) ولی در شانه‌ی آیکون زن یک فرو رفتگی دیده می‌شد.



پس از کمی بررسی متوجه شدم فرو رفتگی دقیقاً مربوط به محلی است که آیکون مرد در جلوی آیکون زن قرار می گیرد، که این در واقع تصویر آیکون قسمت “Friends”محسوب می‌شد. به نظرم عمدی در این نوع طراحی وجود نداشت و در واقع کمی به آن بی‌توجهی شده بود. اما به‌عنوان زنی که شانه‌های محکمی دارد این فرو رفتگی در شانه‌ی آیکون گویی باعث توهین به من شده بود.
اعتراض خود را با همکار طراحم در میان گذاشتم و او پوستری که پشت سرم بود را به من نشان داد. روی آن نوشته بود: «مشکل شما در فیس بوک، مشکل ما هم هست». آیکون زن نیاز به شانه داشت و من آن‌را برایش کشیدم. همین کار آغاز ورود من به دنیای بی انتهای طراحی آیکون شد. 



پس از اصلاح شانه تصمیم گرفتم موهایش را نیز که چیزی بین موهای دارث ویدر (کارکتری در جنگ ستارگان) و کلاه ایمنی بود حذف کرده و موهای بهتری را جایگزین کنم. مدل موی دم اسبی، مدرن و کمی هم جوانانه بود اما این مدل در سایز 32 پیکسل بیشتر شبیه یک جانور کوچک می‌شد تا مدل مو. در تصوری که فقط خطوط مرزی آن پیداست، موی بلند یا حجم زیاد مو (آن هم در سایز کوچک) جواب نمی داد، بنابراین به فرمی ساده و زیبا بسنده کردم.
 


آیکون مرد سابق در مقابل آیکون زن جدید، خشک و قدیمی به نظر می‌رسید، پس فرم موهایش را تلطیف و شیب شانه‌اش را کمی بیشتر کردم. در حالی‌که آیکون مرد را به روز می ساختم، متوجه شدم بسیاری از قسمت‌های فیس بوک از آیکون «یک فرد» استفاده شده است، مانند آیکون «add friend». هم به نظر عادلانه نمی‌آمد و هم منطقی نبود که همه‌ی دوستان یک کاربر را مرد بدانیم، به همین دلیل تصویری برای جاهایی که جنسیت آیکون تناسب چندانی با آن قسمت نداشت طراحی کردم.

 

سپس بر آن شدم تا تغییری در سایز و ترتیب افراد در آیکون «friends» ایجاد کنم. به‌عنوان زنی که در دانشگاهی که مخصوص بانوان بود تحصیل کرده بودم برایم دشوار بود که به پیام این آیکون بی‌توجه بمانم: این زن رسماً در سایه‌ی آیکون مرد قرار داشت و در وضعیتی نبود که بتواند خود را ابراز نماید.
ایده‌ی اولم این بود که دو فیگور خطی از دو انسان با اندازه‌های مساوی و بدون حضور خطی میان آن‌ها که تعیین کند کدام یک جلوتر هستند، طراحی کنم. پس از طرح‌های بی‌شماری که برای این ایده زدم، نتیجه‌ای جز تصویری از یک غول اسرار آمیز دوسر حاصل نشد. در نهایت آیکون زن را کمی کوچکتر کردم و جلوی مرد قرار دادم.
در آیکون «groups» سابق، دو مرد و یک زن وجود داشت که یک مرد بزرگ در مرکز و یک زن در پشت سر آن قرار گرفته بود. این طرح نیز دوباره طراحی شد و باز هم زن را جلوی تصویر قرار دادم.
 
کار با کمک دوستان سرعت گرفت
با تردید فایل‌های جدید سبمل‌ها را سیو کردم. فکر می‌کردم شاید این کار شکستن قوانین محسوب شود یا طراحان دیگر از کار من خشمگین شوند و بپرسند چرا آیکون‌های فیس‌بوک را دست کاری کرده‌ام. بر خلاف تصورم آیکون‌های جدید به طرز معجزه‌آسایی در محصولات جدید شرکت و در بسیاری از سیستم عامل‌ها به نمایش درآمد.
 


بعدها متوجه شدم این‌گونه پروژه‌های خلاق و خودسرانه تنها توسط من در فیس بوک رخ نداده بود. سال گذشته طراحی به نام «جولیانا لیانگ» در تلاش بود تا در آیکون “notification “،کره‌ی زمین را از زوایایی غیر از نیمه‌ی آمریکایی آن به تصویر بکشد و مناطق آسیایی را نیز در تصویر نشان دهند. 

 

اهمیت سمبل‌ها
پس از اتمام این پروژه، حساسیتم نسبت به سمبل‌ها بیش از پیش شد. سعی می‌کنم همه ی سمبل‌ها را زیر سوال ببرم، به‌ویژه آن‌هایی که از همه برایمان آشناتر هستند و به آن‌ها عادت کرده ایم. برای مثال آیا سامسونت بهترین سمبل برای «شغل و کار» است؟ کدام مردم و در کدام منطقه کیف سامسونت دست می‌گیرند و راهی محل کار می‌شوند؟ چه سمبل دیگری برای «کار» می‌توان یافت و این سنمبل چه چیز را برای بیشتر ساکنان کره‌ی زمین یادآور خواهد شد؟



تمام اهدافی که روز اول کاریم آن‌ها را دنبال می‌کردم درست و واقعی بودند. همه‌ی ما می‌خواهیم کمک کنیم تا فیس‌بوک در بهترین حالت خود باقی بماند و فرهنگ عمل کردن به‌جای شکایت کردن را رواج دهیم تا شرکتی را رشد دهیم که در آن ایده‌ها به‌راحتی منتشر شوند؛ و سیستم عاملی بسیازیم که از اصلی‌ترین شاخص‌های آن تا کوچک‌ترین آیکون‌هایش برای استفاده‌ی عموم راحت و مناسب باشد.

نویسنده: کیتلین وینر (Caitlin Winner)

منبع


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن