خانه‌های شناور


مریم پالیزگیر هنرمند بینارشته ای ایرانی، ساکن آتلانتا ،ایالت جورجیا امریکا است که نمایشگاهی از اینستالیشن آرت‌های او با عناوین «خانه‌های شناور و رگ‌های زمین» در ماه مارس و آوریل در مرکز فرهنگی- هنری هارت این شهر به نمایش درآمده است.
تم کارهای اخیر این هنرمند همچون کارهای گذشته وی، در راستای واکنش امروزی به مفاهیم اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی با روایتی از دغدغه‌ها و مفاهیمی چون خانه، زمان، کنش مابین فضاهای شخصی و عمومی، مسئولیت اجتماعی و رابطه مخاطب و نقش او در تکامل یک اثر به عنوان ابژه هنری، تشکیل شده است.


 چیدمان «خانه‌های شناور» روایتی است از خانه‌های معلق مهاجران در فضایی بینابین دو مکان، یا به عبارتی بی‌مکان، با انقطاع و اتصالی همیشگی به هر دو فضا.
رگ‌های زمین داستان دخالت انسان در طبیعت است که با تکامل اجتماعی او همراه بوده و منجر به تغییر وضعیت طبیعی یا تغییر رنگ آب دریاچه‌ها از رنگ طبیعی به رنگ قرمز خون می‌شود. این پروژه با تعامل مخاطب و حضور فیزیکی در اثر تکمیل می‌شود.
هدف هنرمند به چالش کشیدن و آگاهی‌رسانی مخاطب از پیامدهای ناگوار دخل و تصرف‌های انسانی در محیط زیست بوده و تاکید او بر نقش هنر در به تصویر کشیدن تحقیقات علمی دانشمندان و همچنین نقش هنرمند-محقق در هنر معاصر است.
این رویداد با حضور شش هنرمند آمریکایی و مریم پالیزگیر به عنوان تنها هنرمند ایرانی به دعوت مرکز فرهنگی- هنری هارت از هنرمندان حرفه‌ای با نمایشگاه گردانی «نیتن شارت» و به منظور گسترش هنر بین رشته‌ای در فضای هنری شهر آتلانتا به مدت دو ماه برگزار گردید.

 

 

زمان انتشار: ۱۶:۲۹ ۱۳۹۶/۳/۲۱

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن