امراله فرهادی؛ برای حفظ آبرو، دوسالانه دهم را به موقع برگزار کنیم


امرالله فرهادی دبیر نهمین دوسالانه گرافیک ایران در گفت وگو با فارس درباره ارزیابی خود از برپایی این دوره از دوسالانه گفت:مهمترین مسأله ما در برگزاری دوسالانه نهم گرافیک، زمان اندکی بود که برای برگزاری دوسالانه نهم در اختیار داشتیم.

برای حفظ اعتبار کشورمان، دوسالانه دهم را به موقع برگزار کنیم
فرهادی خواستار برپایی دوسالانه به صورت منظم و درموعد مقرر شد و افزود: ما به عنوان انجمن طراحان گرافیک بسیار علاقه‌مندیم که دوسالانه دهم بدون هیچ تأخیری و در موعد مقرر خود برگزار شود چرا که اعتبار یک دوسالانه به همین برگزاری منظم و به موقع آن است و همه جهانیان به این قضیه توجه دارند.
وی تأکید کرد:‌ بیایید متعهد و موظف باشیم و برای حفظ آبرو و اعتبار کشورمان و احترام به جامعه طراحان گرافیک ایران و جهان،‌دوسالانه را در زمان مشخص خود برگزار کنیم.
فرهادی همچنین گفت:البته متولی این دوسالانه‌ها،‌ مرکز هنرهای تجسمی و معاونت هنری وزارت ارشاد است که امیدواریم به این قضیه توجه شود.

دوسالانه نهم بسیار سخت بود
دبیر نهمین دوسالانه گرافیک ایران و نهمین دوسالانه پوستر برگزاری این دوره را بسیار سخت توصیف کرد وگفت: مهمترین مسأله ما در این دوره زمان بود که باید طی مدت کوتاهی، تمامی برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دادیم و همین کار را برایمان سخت کرده بود. به طوری که طی مدت 6 ماه که شورای برنامه‌ریزی کار خود را آغاز کرد، چهار ماه کار اجرایی داشتیم و در این فرصت کم به تعطیلات نوروز هم برخوردیم.

برای برگزاری دوسالانه دهم،‌یک سال زمان لازم است
فرهادی در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد دبیر دوره بعدی دوسالانه گرافیک باشد چه خواهد کرد گفت:به فاصله دوماه از پایان برگزاری دوسالانه نهم، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای دوره بعدی انجام خواهم داد. چون حداقل یک سال زمان لازم است تا بتوانیم به تمام کارهایمان سروسامان دهیم و اعلان فراخوان هم باید 8 ماه پیش از برگزاری دوسالانه صورت بگیرد تا به این ترتیب تمامی مشکلات ناشی از کمبود وقت در این دوره از دوسالانه را نداشته باشیم.

استقبال طراحان گرافیک داخلی و خارجی دور از انتظار بود
فرهادی گفت:با وجود مشکلات بسیاری که در زمان برگزاری دوسالانه داشتیم،‌استقبال طراحان داخلی و خارجی دور از انتظار ما بود. به خصوص در عرصه بین‌المللی با وجود تأخیرها و چندین بار به تعویق افتادن دوسالانه، تصور نمی‌کردیم که اعتنایی به این دوسالانه داشته باشند ولی با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، با طراحان گرافیک صاحب‌نام جهان ارتباط برقرار کردیم و درنهایت آثار بسیاری از 43 کشور جهان به ایران سرازیر شد.
وی افزود: در بخش ملی هم آثار بسیاری ارسال شد که البته بیشتر آثار با بی‌دقتی ارسال شده بود،گرچه ما هم در فراخوان اشکالاتی داشتیم.

در بخش تبلیغات،آگهی و بسته‌بندی ضعف جدی داریم
فرهادی درباره آثاری که در بخش ملی به نمایش درآمده است گفت: در بخش‌های تبلیغات،طراحی آگهی شهری و مطبوعاتی و بسته‌بندی ضعف جدی داریم و تعداد آثار به نمایش درآمده در این بخش هم بسیار کم بود و در دو بخش هم به جایزه اصلی دست پیدا نکرد.

نهمین دوسالانه گرافیک، بزرگترین نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی است
فرهادی نهمین دوسالانه گرافیک را بزرگترین نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی به خصوص گرافیک ایران دانست و گفـت: بیش از 1200 اثر گرافیکی بر دیوار نگارخانه‌های مؤسسه فرهنگی هنری صبا قرار دارد که تنها 250 اثر آن در بخش جنبی به نمایش درآمده است.

استقبال دلگرم‌کننده نیست
فرهادی با اشاره به استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان در روزهای افتتاحیه نمایشگاه گفت: با وجود استقبال بسیار جامعه گرافیک و علاقه‌مندان در روزهای افتتاحیه، پس از آن این استقبال رو به کاهش گذاشت و اکنون روند استقبال دلگرم کننده نیست.
وی افزود:این نمایشگاه می‌تواند به عنوان یک ترم دانشگاهی برای دانشجویان و علاقه‌مندان محسوب شود و امکان تحقیق و بررسی روی آثار گرافیک ایران وجهان را به آنها می‌دهد.
وی همچنین ازپوشش خبری ضعیف این دوسالانه در رسانه‌های کشور انتقاد کرد وگفت: بزرگترین رسانه ملی ما صداو سیما نیز به صورت بسیار جزئی به این رویداد پرداخت و این رویداد بزرگ گرافیک در کشور با کم‌توجهی این رسانه روبرو شد به همین دلیل تعداد بازدیدکنندگان این روزها چندان دلنشین نیست.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در فاصله دوسالانه‌ها
فرهادی با اشاره به ضعف جدی در بخش ملی این دوسالانه گفت: ما در دوسالانه هشتم در این اندیشه بودیم که بتوانیم در فاصله هر دوسالانه،‌نمایشگاه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف گرافیک کشور برگزار کنیم که به ارتقاء سطح کیفی این بخش‌ها کمک کنیم که البته به غیر از نمایشگاه طراحی جلد کتاب در سال 82 و نمایشگاه طراحی نشانه که به اعضای انجمن طراحان گرافیک اختصاص داشت،‌ برگزاری نمایشگاه‌های دیگر مقدور نبود.
وی افزود: نمایش و به رقابت گذاشتن آثار در بخش ملی، می‌تواند به تولید بهتر این آثار از نظر کیفی کمک کند و همچنین باید برای رشد کیفی در این بخش، از توجه بیش از حد به پوستر بکاهیم و با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی توجه خود را به بخش‌های ضعیف گرافیک کشور بیشتر کنیم.

برگزاری دوسالانه‌های تخصصی گرافیک
فرهادی با اشاره به اهمیت طراحی گرافیک تبلیغاتی و ضعف گرافیک ما در این بخش گفت: چهار سال پیش گروهی از متخصصان گرافیک، در مدت زمان 6 ماه برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری دوسالانه تخصصی طراحی گرافیک تبلیغاتی کشور انجام دادند که البته به جایی نرسید. ولی اگر بتوانیم دوسالانه‌‌ای تخصصی در زمینه طراحی گرافیک تبلیغاتی داشته باشیم به طور حتم آثار خوبی در این زمینه ساخته خواهد شد و شاهد فقر گرافیک در این بخش‌ها نخواهیم بود.

دوسالانه هشتم، عامل اصلی رشد کیفی پوسترهای دوسالانه نهم بود
این طراح گرافیک درادامه درباره کیفیت آثار در بخش بین‌الملل گفت:آثار به طور کلی نسبت به دوره قبل از کیفیت بهتری برخوردار بود و در بخش بین‌الملل، پوسترهای ایرانی پویاتر،خلاقانه‌تر و با اندیشه بهتری کار شده بود که به اعتقاد من دوسالانه هشتم گرافیک، یکی ازعوامل اصلی این تأثیرگذاری در طراحی پوستر کشور بود.

فضایی برای نمایش و نصب پوستر در شهرها نداریم
فرهادی گفت: هیچ فضای مناسبی برای نمایش ونصب پوستر در شهرهای ایران وجود ندارد.
وی از مسئولان و متولیان این امر خواست فضای مناسبی را برای نمایش و نصب پوستر در سطح شهرها ایجاد کنند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن