توضیحات مسئولان بینال در رابطه با طراحی پوستر دوسالانه


پس از درج مطلبی تحت عنوان «قمار با کار حرفه ای» در مجله الکترونیکی رنگ، امراله فرهادی و قباد شیوا در ارتباط با آن مطالبی را عنوان نمودند که عینا منعکس می گردد.

امراله فرهادی در تماس با خبرنگار «رنگ» ضمن اظهار دلگیری از نویسندگان این متن عنوان کرد: این اتفاق یک سفارش نبوده که بخواهیم با مضامین یک سفارش با آن برخورد نماییم و بنابراین انجمن در مقام کارفرما نیز نبوده، که بخواهد رفتارش بر اساس نظامنامه و مرامنامه حرفه ای بررسی شود.
در نامه ای که به 15 طراح مورد نظر ارسال شد و به امضای من نیز بوده (دبیر بینال) کلمه همکار محترم درج گردیده و این بدان معناست که انجمن در درون خانواده خودش تعدادی از همکاران و یا به نوعی فرزندان حرفه ای خودش را انتخاب کرده تا کاری را برای خود این خانواده انجام دهند، بنابراین، نه موضوع مالی در میان بوده است و نه سفارش کاری که انجمن را متهم به تخطی کنیم.
فرهادی افزود: به نظر من این نوع برخورد با چنین کار گروهی که همگی آستین بالا زده اند تا همه چیز درست صورت گیرد غیر حرفه ای و غیر خانوادگی است.
وی در پایان گفت: در آخر سوالی را مطرح می کنم و آن این است که مگراز رئیس و دبیر و اعضای شورای سیاست گذاری و تمامی دست اندر کاران که می خواهند دوسالانه را برگزار نمایند کسی جیره و مواجبی دریافت می کند؟

همچنین قباد شیوا نیز در همین ارتباط  گفت: شورایی وجود دارد که اعضای انجمن هستند و یک شورای کلی نیز تشکیل شده است که حتی بعضی  از اعضای این شورا عضو انجمن هم نیستند.
مسائلی پیش آمد، مثل کمبود وقت و به پیشنهاد خود من تصمیم گرفتیم که به تعدادی از طراحان سفارش طراحی پوستر را بدهیم تا حرفی مبنی بر اینکه باز هم از خودمان انتخاب کردیم پیش نیاید.
برای همین 15 نفر را انتخاب کردیم و به آنها سفارش دادیم که نامه ای هم از سوی دبیر دوسالانه برای این افراد ارسال شد.
یکشنبه گذشته در جلسه ای که برای دیدن پوستر های رسیده بود، بعد از دیدن آثار رسیده، انتقادات مطرح شده نیز منعکس گردید که گفتم به نظر من این کار برای خود انجمن است و با یک سفارش تجاری تفاوت دارد.
اثری که باید در این بین خلق شود، می بایست کامل باشد و از حیثیت گرافیک ایران دفاع کند.
همچنین باید بگویم که من پیش از این حتی به آقای فرهادی تاکید کردم که به تمامی 15 طراح بگویید که روحیه ملی و ایرانی در آثارشان حفظ نمایند.
به نظرم، اگر فلان کمپانی و یا شرکت خاصی بود،  قطعا می بایست بر مبنای نظامنامه و مرامنامه حرفه ای انجمن قرار داد بسته می شد. ولی ما از بچه ها خواستیم هرچه در توانشان است ارائه دهند، چون دوسالانه متعلق به آنها است.
شیوا افزود: در جلسه یکشنبه تصمیم گرفتیم تا تمامی اتود ها به هزینه خود انجمن پلات گرفته شود و به صورت جنبی  در کنار دوسالانه به نمایش گذاشته شود.
قباد شیوا افزود: با توجه به وقت محدود ما نیاز به همت همه اعضاء بوده و هست و من فکر می کنم در پایان بینال هم وقتی می خواهند دستمزد ها را بدهند، قطعا بابت طراحی پوستر هم مبلغی را در نظر خواهند گرفت.
البته با این توضیح که به نظرم اعتبار این پوستر بیش از مسائل مالی آن است.
وی در پایان گفت: سوالی که مطرح می شود این است که در دوسالانه های قبل برای کدامیک از پوستر ها قرار داد بسته شده است؟
البته به نظرم اگر شرایط محیا بود چقدر خوب می شد که این اتفاق صورت می گرفت.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن