خلق یک نشانه ماندگار


نویسنده: Min Ming Lo  | مترجم: سید‌مهران زارع


نشانه شرکت شما زیربنای برند تجاری‌تان است؛ ممکن است اولین رویارویی شما با مشتریان از این طریق باشد. نشانه مؤثر می‌تواند واکنش مناسب و احساس خوشایندی در مخاطب ایجاد کند. بعد از یک سال طراحی نشانه برای پروژه‌های مختلف، با مجموعه سوالاتی روبه‌رو شده‌ام که همیشه قبل از ارائه یک نشانه جدید از خودم می‌پرسم.


۱. نشانه چه احساساتی را موجب می‌شود؟
ورای همه دستورالعمل‌های طراحی، نشانه مهم‌ترین معیار انعکاس شخصیت کمپانی است. احساساتی که نشانه ایجاد می‌کند، شاید مختص ارزش‌های کمپانی باشد. برای مثال: نشانه والت‌دیزنی موجب احساس شادی و خوش‌بینی می‌شود. منحنی بودنش و فونت مفرح و خوشایند آن مختص یک کمپانی درگیر ساخت کارتون و تصاویر انیمیشنی برای کودکان است. هر چند یک نشانه مشابه در همین سبک٬ در جایگاه فروش نمی‌تواند مناسب باشد.
سبک نشانه والت‌دیزنی مختص کمپانی است که هدف کلی‌اش سرگرمی و شادی‌ست، اما روش مشابه مناسب یک کمپانی رسمی‌تر در جایگاه فروش نیست.

۲. مفهوم پنهان شده در نشانه به چه معناست؟
روان‌شناسی رنگ‌ها و تایپ‌فیس می‌تواند روی طراحی نشانه‌ها اثرگذار باشد و طراحان می‌بایست درک مناسبی از این تاثیر داشته باشند. برای مثال: رنگ سبز، آسایش را تداعی می‌کند و معمولاً انعکاس‌دهنده تکامل است. رنگ قرمز شاید از طرفی نمایش‌گر خطرُ حرارت و وسوسه باشد. به‌همین نحو برای فونت‌های «گاراموند»، «هِلوِتیکا» و «کُمیک سَنز» احساسات متفاوتی را ایجاد می‌کنند. فونت‌های زاویه‌دار مانند «گاراموند» حس احترام و اصالت را تداعی می‌کند؛ از این‌رو برای محیط‌های کمال‌گرایی که اعتماد مخاطب را نیاز دارند، مثل دانشگاه‌ها و رسانه‌های خبری، کاملا مناسب است.
فونت‌های زاویه‌دار مانند هِلوِتیکا، ساده و مدرن هستند و برای فن‌آوری‌های نوین و کسب و کارهای جدید بسیار مناسبند. فونت‌های نوشتاری غیر رسمی مانند «کُمیک سَنز» اختمالا برای کمپانی‌های تولید کننده وسایل سرگرمی و اسباب‌بازی کودکان بهترین باشند. درک درست از روا‌ن‌شناسی رنگ‌ها، تایپ‌فیس و فرم مهم‌ترین بخش‌های خلق یک نشانه ماندگار و بزرگ هستند.
پشت سر هر نشانه بزرگ یک داستان پنهان است. یک نشانه قابل قبول، نام تجاری شما را با یک فرم عامیانه عرضه نمی‌کند، چرا که انتخاب نشانه‌‌های آماده و فرم‌های پیش‌ پا افتاده ایده بسیار ضعیف و ناپخته‌ای است. یک نشانه موفق، نشانه‌ای با داستانی معنا‌دار است. یک طراح‌گرافیک خوب قبل از ایده‌پردازی برای نشانه و هر اقدام اولیه، فرهنگ جاری در کمپانی، چند و چون محصولات و تصوری کامل از تجارت مورد نظر را بررسی می‌کند. در پایان نشانه باید انعکاس‌دهنده فلسفه و ارزش‌های درون‌سازمانی و بیرون‌سازمانی کمپانی باشد.
علامت پیکان در نشانه «آمازون»، مؤید این مطلب است که آمازون فروشنده «ای» تا «زد» یعنی «از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد» است و همین پیکان تداعی‌کننده لبخند چهره خریداران هنگام خرید محصول از آمازون می‌باشد. برای امتحان هر نشانه٬ قبل از این‌که سریعا از آن عبور کنید اجازه دهید برای لحظاتی کنار شما بنشیند تا درک درست‌تری از آن به‌دست آورید.




 ۳. آیا این نشانه یارای ایستادگی در آزمون زمان را دارد؟
نشانه در ۲، ۱۰ و ۲۰سالگی چگونه به نظر می‌رسد؟ طراحان می‌بایست از افتادن در روند گرایش‌ها و مدهای زودگذر برای طراحی نشانه بپرهیزند. مثل استفاده از فونت‌های خیلی نازک و سایه‌ها، که یارای ایستادگی در برابر گذر زمان را ندارند و زود از چشم می‌افتند. سادگی خیلی بهتر از پیچیدگی است. یک نشانه ساده می‌تواند 20 سال متمادی بدون مشاهده تاریخ خلق آن همچنان برای مخاطبان ماندگار بماند.
بهترین راه آزمایش نشانه این است که به آن اجازه دهید کنار شما باشد بدون این‌که شما از آن عبور کنید. تعدادی از نشانه‌ها همراه شما رشد می‌کنند – هر قدر شما بیشتر به آن می‌نگرید، بیش از پیش آن‌را می‌پسندید. ولی بعضی نشانه ‌ها شروع به ایجاد احساس تهوع در شما می‌کنند، هر چقدر بیشتر روی آن متمرکز می‌شوید، حس تنفرتان نسبت به آن بیشتر می‌شود. اگر بعد از دو هفته همراهی نشانه، در شما احساس کسالت ایجاد کرد، این نشانه بدون شک قوی و به اندازه کافی جاودان نیست.
طرح کلی و شکل ساده نشانه کمپانی «اَپل»، اجازه می‌دهد که در آزمون زمان خوب دوام بیاورد. اولین نمونه نشانه قطعا نمی‌توانست مناسب حال حاضر باشد.


۴. آیا این نشانه منحصر‌به‌فرد است؟ آیا فورا قابل شناسایی است؟
یک نشانه بزرگ متمایز، به‌یاد ماندنی و قابل شناخت است. حتی اگر شما آن‌را یک بار دیده باشید، بعد از یک دوره زمانی قادرید که چگونگی فرم نشانه را به یاد بیاورید. بهترین راه برای آزمایش این کار نشان دادن نشانه به اطرافیانتان، سپس پنهان کردن آن و خواستن توضیح و توصیف نشانه مورد نظر از همان افراد در زمان دیگر است. یک جفت چشم تیزبین می‌تواند بیشترین تاثیر را در کشف اجزای به‌یاد‌ماندنی نشانه داشته باشد. به علاوه اگر نشانه شما افراد یا شرکت‌های دیگر را به یادتان بیاورد، موفق و متمایز نیست.
 
نشانه‌های «پَث» و «پَینتِرِست» بسیار شبیه هم‌دیگر هستند.



۵. نشانه در طرح سیاه و سفید چگونه به نظر می‌رسد؟
شروع هر طراحی من همیشه با یک نشانه سیاه و سفید است. طراحی با این محدودیت رنگی شما را مجبور می‌کند که مطمئن شوید، نشانه صرفاً با شکل و خطوط دورش قابل شناخت است نه با رنگ. یک نشانه قوی، به یاد ماندنی باید با خطوط و فرمش قابل شناخت باشد نه با رنگش.
منفعتی که یک نشانه تک رنگ به ارمغان می‌آورد، در استفاده ساده برند روی رسانه‌هاُ وسایل گوناگون و همچنین پس‌زمینه و بافت‌های مختلف است.
اگر هویت رنگ زرد  را از نماد «نشنال جئوگرافیک» بگیریم، تشخیص خیلی سخت می‌شود.




۶. آیا نشانه در ابعاد کوچک هنوز متمایز و واضح است؟
راه دیگری برای این‌که مطمئن شوید نشانه‌تان ساده و قابل تشخیص است، کوچک کردن آن است. یک نشانه مستحکم و قدرتمند حتی در اندازه کوچک، باید با یک نگاه قابل تشخیص باشد. همچنین این راه آزمایش خوبی‌ست برای این‌که مطمئن شوید نشانه شما به‌وسیله طراحی تزئینات غیره ضروری، پیچیده و مبهم نشده است.
این‌جا شما می‌بینید که نشانه‌های «نایک»، «مَک دونالد»، «تویتر»، «دابلیو دابلیو اِف» هنوز در سایز کوچک‌شان متمایز و قابل تشخیص هستند. اما نشانه‌های «جی اَی» و «استار باکس» خیلی درهم و برهم شده‌اند و در سایز کوچک  کمتر قابل شناخت و تشخیص‌اند .


این‌ها قواعد سخت و سریعی نیستند، اما دستورالعمل‌های خوبی برای خلق نشانه‌های تاثیر گذارترند. هنوز هم ممکن است برای خلق یک نشانه قوی، طرح پیچیده‌تری خلق کنید؛ اما بستگی به درک کامل از تجارت مورد نظر دارد. بنابراین در آینده ممکن است جاگاه خود را در به‌عنوان یک طراح نشانه، بهتر پیدا کنید و قبل از طراحی یک نشانه جدید سوالات فوق را یک بار مرور کنید؛ شاید راه‌کارهای مناسبی برای رسیدن شما به یک طراحی نشانه قدرت‌مند و تاثیرگذار باشند.




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن