ادیبی؛ گرافیک ما هنوز برای رسیدن به یک جایگاه قابل اتکا، فاصله دارد


فرزاد ادیبی، معتقد است گرافیک ایران درحال رسیدن به استاندارهای جهانی است اما هنوز برای کسب به یک جایگاه قابل اتکا فاصله دارد.
فرزاد ادیبی، طراح طراح گرافیک در مورد وضعیت گرافیک ایران به میراث‌خبر گفت:«من احساس می‌کنم گرافیک ایران مراحل سیر و رشد را در پیش دارد. این پیشرفت نه در دوسالانه گرافیک ایران بلکه در نمایشگاه‌های قبلی هم اتفاق افتاده بود، یعنی ما سال به سال به استانداردهای جهانی گرافیک نزدیک می‌شویم، اگرچه هنوز برای رسیدن به یک جایگاه قابل اتکا فاصله داریم تا به یک گرافیک ایرانی برسیم،ولی کم‌کم این رویداد درحال اتفاق افتادن است.»
این  طراح گرافیک سپس درباره نشانه‌های رشد گرافیک ایران افزود:«این رشد را در مقایسه با کشورهای دیگر می‌توان دید.  کشور های  همسایه، گرافیک پیشرفته و قابل توجهی مانند ایران ندارد. اگر به این رشد و سیر بیشتر توجه کنیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم، زیاد دور نیست که به استانداردهای قابل توجه برسیم مخصوصا در زمینه پوستر و تایپوگرافی. من جهش‌هایی در این زمینه‌ها احساس می‌کنم.»
ادیبی همچنین به هویت ایرانی در آثار گرافیک اشاره کرد:«هویت ایرانی با خط و تایپوگرافی فارسی، موتیوها و نقش‌ مایه‌های ایرانی بدست نمی‌آید. هویت ایرانی با درک و هضم فرهنگ ایرانی و سپس حضور، ظهور و تجلی این فرهنگ در آثار تولیدشده صورت می‌گیرد. نه اینکه بیاییم از خط فارسی استفاده کنیم تا به یک هویت ایرانی برسیم یا اینکه از موتیوهای تخت‌جمشید یا نقاشی قهوه‌خانه‌ای استفاده کنیم و بگوییم به این وسیله گرافیک را ایرانیزه کرده‌ایم.»
این طراح طراح گرافیک در ادامه ایجاد هویت ایرانی در آثار گرافیک اظهار داشت:«ایرانیزه‌کردن بدست نمی‌‌آید مگر آنکه متاثر از فرهنگ ایرانی باشیم. یعنی فرهنگ ایرانی در ما رسوخ کرده باشد و بعد از آن، در هنگام تولید اثر هنری، این فرهنگ چه بخواهیم چه نخواهیم در کار ما وارد می‌شود.»
او در مورد آثاری با هویت ایرانی در نهمین دوسالانه گرافیک عنوان کرد:«در برخی از کارها این هویت وجود دارد و بالعکس. کارهایی که نگاه عمیق و متاثر از فرهنگی ایرانی نه صرفا نشانه‌های تصویری، بلکه شعر، موسیقی و انواع فرهنگ و خرده‌ فرهنگ‌ها است، دارای هویت ایرانی است.»
او اما علاوه بر درک فرهنگ ایرانی، رسیدن به هویت در آثار طراحان کشور را مستلزم یک روح جمعی دانست:«رسیدن به هویت ایرانی، همت جمعی می‌طلبد که بخشی از آن به جامعه و سیاست برمی‌گردد.»
نهمین دوسالانه گرافیک ایران از 30 خرداد به مدت یک ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفری برگزار شده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن