محمد خزایی؛ فرهنگ ایرانی در آثار دوسالانه پوستر و گرافیک دیده نمی‌شود


دکتر محمد خزایی، استاد دانشگاه، مسوول بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری و طراح گرافیک، سطح کار دوسالانه گرافیک و پوستر تهران را قابل قبول ارزیابی می‌کند ولی براساس تجربه حضور در هیات انتخاب‌ها و داوری‌های جشنواره‌های مختلف معتقد است آثار ایرانی شاخصه‌های فرهنگ داخلی را ندارند.او در گفت‌وگو با «تهران امروز» ارزیابی خود را از برگزاری دوسالانه بیان کرده است.

سطح آثار و برگزاری دوسالانه گرافیک را چطور ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به کارهایی که در بخش‌های مختلف این نمایشگاه دیدم، معتقدم کارهای خوب و قابل قبولی انتخاب شده‌اند و به طور کلی آثار حاضر در نمایشگاه از سطحی مطلوبی برخوردار است.
به واسطه وجود دو بخش ملی و بین‌الملل امکان مقایسه میان آثار ایرانی و خارجی فراهم می‌شود. حاصل این مقایسه از نگاه شما چگونه خواهد بود؟
وقتی به صورت دقیق به آثار ایرانی نگاه کنیم در می‌یابیم که به لحاظ کیفی و تکنیکی چیزی کمتر از آثار خارجی ندارند اما انتظار می‌رود فضا و حال و هوای آثار ایرانی نسبت به کارهای خارجی متفاوت باشد.

منظورتان از این تفاوت چیست؟

معتقدم گرافیک ایرانی باید تفاوت‌هایی با گرافیک خارجی داشته باشد که این تفاوت باید حاصل فرهنگ‌های متفاوت کشورها باشد. در صورتی که رویکرد ایرانی در آثار گرافیک وجود داشته باشد آنگاه می‌توان آن را اثری قابل قبول محسوب کرد. یک اثر گرافیک ایرانی باید به گونه‌ای باشد که در هر کجای دنیا شناسنامه ایرانی خود را همراه داشته باشد اما کمتر اثری با این ویژگی در نمایشگاه دوسالانه گرافیک دیدم.

این را ناشی از نوع نگاه هیات انتخاب می‌دانید یا حاصل کار طراح گرافیک‌ه
ا؟

البته ممکن است کارهایی به دست هیات انتخاب رسیده باشد که ویژگی موردنظر را در خود داشته باشد اما به طور کلی آنچه به نمایش گذاشته شده چندان در بر دارنده فرهنگ ایرانی نیست. ممکن است بخشی از این مساله به نوع نگاه هیات انتخاب مربوط باشد اما تاثیر فضای غالب در آثار گرافیکی را نمی‌توان نادیده گرفت.

غیر از این مساله، بسیاری انتقاداتی را به سطح کیفی آثار وارد می‌دانند، شما هم نگاهی اینچنین دارید؟

با آنکه به وجود اشکالاتی در حال و هوای آثار اشاره کردم اما معتقدم این روزها هنر گرافیک ایران از سطح بالایی برخوردار است و تکنیک آثار به گونه‌ای است که نمی‌توان آنها را در سطحی پایین‌تر از آثار خارجی دانست.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن