فرزاد ادیبی؛ داوران دوسالانه گرافیک به مفهوم و محتوا توجه نکردند


فرزاد ادیبی درگفت وگو با فارس درباره ارزیابی خود از نهمین دوسالانه گرافیک گفت: با توجه به اینکه این دوسالانه چند سالی متوقف شده بود، نسبت به دوره گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شده بود ولی آن گونه که انتظار داشتم با آثار نو و نابی روبرو نشدم.
وی که درترکیب انتخاب آثار این دوسالانه حضور داشت در ادامه گفت: در بخش بین‌الملل این دوسالانه هم پوسترها بد نبود ولی نوعی نگاه فرمالیستی بر نگاه مفهوم‌گرایانه غالب شده بود که انتظار می‌رفت هیئت انتخاب آثار و داوران، توجه ویژه‌ای به محتوا و مفاهیم می‌کردند.
ادیبی در ادامه با اشاره به حضور ادبیات در هنر ایران گفت: آن چه کشور ما را به سمت گرافیک بومی سوق می‌دهد، توجه به مفاهیم و استعاراتی است که در فرهنگ ما نهفته است ولی توجه به این نوع نگاه نه تنها در میان هیئت انتخاب آثار و داوران بلکه در میان قشر فرهیخته طراحان گرافیک نیز کمتر دیده می‌شود.
وی برپایی دوسالانه‌هایی از این دست را فرصتی دانست برای ارزیابی آثار گرافیک که در طول دو سال گذشته خلق شده است و در ادامه گفت:در این گونه دوسالانه‌ها ماحصل تلاش طراحان گرافیک در طول دو سال گذشته در معرض دید و داوری عموم قرار می‌گیرد.
ادیبی به سیاست‌های برگزاری دوسالانه اشاره کرد و گفت: اگر جهت‌گیری دوسالانه به سمت و سویی باشد که بتواند کمکی به ارتقاء سطح نگاه طراحان جوان بکند و طراحان از این نگاه حاکم بر دوسالانه الهام بگیرند می‌توان از این طریق بر سطح کیفی گرافیک کشور تأثیر گذاشت.
این طراح گرافیک در ادامه خواستار افزایش برپایی این گونه نمایشگاه‌ها شد و گفت: برپایی هر چه بیشتر نمایشگاه‌های گرافیک به ارتقاء سطح نگاه و سلیقه مخاطبان و همچنین افزایش توانایی‌های طراحان جوان کمک خواهد کرد.
این عضو هیئت انتخاب آثار نهمین دوسالانه گرافیک درباره ارتباط مردم با گرافیک گفت: مردم با انتشار کتاب، آرم،بسته‌بندی‌های مختلف و... مرتب در ارتباط با گرافیک قرار دارند و برگزاری دوسالانه نگاه مجددی به این آثار است که قبلاً‌ در ارتباط با مردم قرار گرفته‌اند و در دوسالانه به صورت یک جا در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن