اسدالهی؛ هویت ایرانی گرافیک یعنی با زبان خودمان صحبت کنیم


مصطفی اسدالهی/ عکس: شهاب اشتری
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی مصطفی اسداللهی معتقد است که هویت ایرانی گرافیک یعنی با توجه به فرهنگ ایرانی و شرایط روز آثارمان را خلق و با زبان خودمان صحبت کنیم.

مصطفی اسدالهی، طراح گرافیک و از اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک در مورد نحوه خلق آثار گرافیکی با توجه به هویت ایرانی  گفت:«هویت در این است که ما با زبان خودمان صحبت کنیم یعنی زبان ویژه فرهنگی که در این منطقه با یک پیشینه‌ای درخشان به ارث برده‌ایم، با شرایط روز تطبیق دهیم و کاری ارائه دهیم که در دنیا از لحاظ بصری، موقعیت تازه‌ای داشته باشیم.»
او ایجاد این هویت را با منوط به درک درست از هنر ایرانی دانست:«باید درک درستی از هنر ایران داشت. در عناصر ظاهری نمی‌توان این هویت را نشان داد. یکی از ویژگی‌ها، عشق و علاقه‌ای است که در هنرمندان ایرانی وجود  دارد  تا آثار درخشانی خلق کنند. ما باید فرهنگمان را جستجو کنیم نه اینکه صرفا از یکسری عناصر که به عنوان مولفه‌های ایرانی شناخته می‌شوند، به صورت ظاهری استفاده کنیم. روح اثر  مهم است.»
این طراح سپس وجود این هویت در آثار ایرانی نهمین دوسالانه گرافیک اندک و کمرنگ بیان کرد:«برخی از کارها این حس را منتقل می‌کنند اما حسی که بتواند هویت ایرانی را نشان دهد، غیرقابل تعریف است. اگر یک اثری حاوی این محتوا باشد، بیننده درک می‌کند که از یک عمق محتوایی خاص برخوردار است. من فکر می‌کنم گروهی از هنرمندان ایرانی به این مهم دست پیدا کرده‌اند اما تعداد آنها معدود است. ما باید این عوامل را با یکسری دلایل علمی بیان کنیم و به یک آسیب شناسی برسیم.»
اسدالهی در ادامه در مورد آثار ارائه‌‌شده در نهمین دوسالانه گرافیک ایران افزود:«اگر با دقت به نمایشگاه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که استعدادهای فوق‌العادی در میان آنها وجود دارد. گرافیک ایران در مجموعه هنرهای تجسمی بسیار فعال و پیشرفته است و موقعیت خوبی دارد. چون گرافیک یک هنر روز است و طراحان باید خود را با شرایط روز تطبیق دهند. به همین دلیل من فکر می‌کنم گرافیک نسبت به رشته‌های دیگر هنرهای تجسمی موقعیت ممتازتری دارد. این نمایشگاه نیز کارنامه استعدادهای موجود هستند .»
او همچنین به مقایسه آثار این دوره با دوره قبل پرداخت:«طراحان ایرانی بهتر کار کردند چون مرتب جستجو می‌کنند تا در مورد گرافیک روز دنیا اطلاعاتی بدست می‌آورند. بسیاری از آنها آثار نمایشگاه‌های معتبر دنیا را می‌بینند ،در نتیجه با کار در سطح بین‌المللی آشنا هستند و به همین لحاظ خود را با شرایط روز تطبیق می‌دهند.در واقع  کارهای ارائه‌شده قابل رقابت با کارهای روز دنیا است.»
اسدالهی در مورد آثار بخش جنبی نمایشگاه با عنوان ترافیک، گفتگو و میرا‌ث‌فرهنگی عنوان کرد:«ایده‌های نو در بخش جنبی زیاد است . خیلی از جوان‌های ما سعی کرده بودند با دیدگاه‌های تازه به این مسائل نگاه کنند. به نظر من درست نگاه‌کردن، بخش مهمی از کار است. در هر سه موضوع کارهای قابل توجهی وجود دارد و  معدود کارهایی هم درجه یک هستند.»
نهمین دوسالانه گرافیک ایران در مجموعه فرهنگی هنری  صبا به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفری درحال برگزاری است.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن