متن بیانیه هیئت داوران بخش ملی نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران


دبیر نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران در رابطه با جایزه ی ویژه ی مرتضی ممیز توضیحاتی ارائه کرد.
امراله فرهادی، در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مجله الکترونیکی "رنگ" گفت: "متاسفانه رسانه ها و نشریات به اشتباه اعلام کردند که در بخش آگهی مطبوعاتی ، هیئت داوران کسی را به عنوان نفر اول معرفی نکرده است که باید تاکید کنم که در این بخش تهمتن امینیان به عنوان نفر اول شناخته شده بود."
"آقای تهمتن امینیان در 3 بخش،  آگهی مطبوعاتی: برای اثر صندلی اداری نیلپر و رهیاب خودرو ،  بخش نشانه: با اثر گروه گرافیک هم رکاب  بخش پوستر: با موضوع ترافیک به عنوان نفر اول شناخته شده بودند که هیئت داوران به این دلیل و به دلیل  حضور موفق وی در بسیاری از بخش های بینال  جایزه ویژه ممیز را به ایشان اهدا کردند."

در ضمن متن بیانیه هیئت داوران نیز که در روز پنجشنبه 31 خرداد  ماه توسط فرشید مثقالی قرائت شده بود  در پی می آید:

بیانیه هیأت داوران برای بخش ملی " نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران "

امسال با اضافه شدن بخش ملی به دوسالانه گرافیک ایران ، امکان نمایش و عرصه رقابت برای همه بخش های تولیدات گرافیک به وجود آمد . با اعتقاد براینکه یک کارت ویزیت می تواند به اهمیت یک پوستر باشد .
در مجموع 5018 اثر از 1162 طراح گرافیک برای شرکت در دوسالانه به دفتر انجمن ارسـال شد . که هیـأت انتخاب 414 اثر را در بخش های مختلف برای نمایش و رقابت انتخاب کرد .
هیأت داوران با در نظر گرفتن معیارهای زیر کارهای به نمایش گذاشته شده را بررسی کرد :
1ـ در نظر گرفتن محتوی که اثر بر مبنای آن به وجود آمده .
2ـ در نظر گرفتن مخاطب و ارتباط با آن
3ـ در نظر گرفتن میزان خلاقیت در عوامل به کار گرفته شده
4ـ میزان جذابیت
می توان گفت که اکثر آثار در تطابق با معیارهای ذکر شده چندان موفق نبودند . لذا با در نظر گرفتن نسبیتی آثار قضاوت شدند .
هیأت داوران برای بدور بودن هرگونه شبهه : کار اعضای شورای برنامه ریزی و سیاستگزاری و دست اندرکاران دوسالانه را خارج از مسابقه و قضاوت قرار داد . که از این بابت از دوستان عزیز معذرت خواهی می کنند .

جوایز به این شرح اند :

در بخش جنبی
در بخش جنبی 3 موضوع به مسابقه گذاشته شده بود : ترافیک ـ میراث فرهنگی و گفتگو که جوایز آن به شرح زیرند :

در بخش ترافیک
در این بخش که بیشترین تعداد آثار انتخاب شده بودند چندین کار قابل توجه به چشم می خورد گو اینکه اغلب کارها در جهت نشان دادن معضل ترافیک بودند و تقریباً هیچ کاری برای تشویق مردم به مراعات قوانین و یا  ارائه راه حلی برای این موضوع نبود . در واقع تمام کارها در توصیف مشکل ترافیک بود نه در نشان دادن راه حلی .
در این بخش آقای فرشاد رستمی به دلیل ارایه فکری ساده و قابل درک و ارتباط با استفاده از شکل های گرافیکی کتاب های آموزش رانندگی که برای همه مردم  آشناست و در استفاده ی بجای ایشان دارای ارزش گرافیکی هم     شده اند برنده جایزه 15/000/000 ریال و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه شدند. این شاید جزء نوادر کارهایی است که عوامل گرافیکی روزمره و مردمی در یک پوستر با دید گرافیکی ممتاز استفاده شده که قابل توجه و تحسین است.

بخش گفتگو

در این بخش خانم سارا شادرخ برای پوستر گفت و گو بدلیل انتخاب یک ایده ی قابل فهم و امیدوار کننده و قابل تأمل و اجرای بسیار ساده آن برنده جایزه  15/000/000ریال و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه شدند.

بخش میراث فرهنگی
در این بخش 3 کار قابل توجه وجود داشت . کار آقای فرید یاحقی و آقای بابک معدندار و آقای داوود مرگان که از میان آنها کار آقای داوود مرگان بدلیل استفاده از ترکیبی از ایده ی میراث فرهنگی هنری گذشته که یک کاسه ی سرامیکی قدیمی است و پر کردن آن با تخمه ی آفتابگردان که یک عادت قومی زنده تخمه شکنی است. تصویری مناسب از یک ملت با گذشته ای غنی و عاداتی قدیمی ولی زنده ارائه می دهند. و جایزه 15/000/000 ریال و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه به ایشان اهدا می شود.

 در بخش نشانه
در بخش نشانه آثار به نمایش در آمده متأسفانه با گرایش شدید فرمالیستی و عدم توجه به محتوی و یا روشنی محتوی آثاری یکنواخت و کسل کننده بودند . هیئت داوران واقعاً به سختی در انتخاب برگزیده روبرو بود . در وحله ی اوّل در این بخش کار آقای تهمتن امینیان برگزیده شد که به دلیل دیگری که بعداً ذکر می شود می شود این جایزه به ایشان تعلق نگرفت .
برای این بخش آقای مهران زمانی برای نشانه هنر بدلیل تطابق فرم با موضوع کار و خلاقیت و متفاوت بودن جا ...    برنده جایزه ی سفر مطالعاتی 3 ماه به فرانسه و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه شدند .

 طراحی جلد
می توانم بگویم که درخشـان ترین بخـش مجموعـه کارهـای ارایه شـده در بخش ملی طراحـی برای روی جلد بود .
مجموعاً کارهای ارائه شده از سطح بالایی برخوردار بودند و نشان از بلوغ طراحان در این حیطه اند .
هیأت داوران در این بخش سید عبدالکریم موسوی را برای روی جلد کتاب طنز 3 بخاطر ایده ای خلاق در نشان دادن  محتوی با تکنیکی خلاقانه که هم تازه و هم مناسب کار بوده و در ارتباط با مخاطب و جب او موفقند جایزه سفر مطالعاتی  3 ماه به فرانسه و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه را به ایشان اعطاء می کند .

طراحی صفحات و صفحه آرایی
در این بخش آقای پدرام حربی برای صفحه آرایی کتاب اسطرلاب به خاطر استفاده مناسب از حروف چینی مدرنی که ریشه در کتاب سازی گذشته ما دارد و با محتوی کتاب نیز نزدیکی لازم را دارا است و به خوانایی متن نیز چندان لطمه نمی زند و راه حل مناسبی که برای کنارهم گذاشتن متن فارسی و انگلیسی در یک کتاب دو زبانه ارایه   کرده اند . برنده جایزه سفر مطالعاتی 3 ماه به فرانسه و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه می شود .

طراحی وب و مالتی مدیا
این بخش نیز اغلب کارها از لحاظ تکنیک و شکل و محتوی  ظاهری مناسب و موفقند . قابل ذکر است که میزان             بکار گیری از انیمیشن در بسیاری از جاها کاربردی نبوده و فقط در حد یک نمایش توان تکنیکی باقی می ماندند و با در نظر گرفتن اینکه اکثریت کاربران از مودم با سرعت معمولی استفاده می کنند ، زمان دان لود این صفحات ممکن است با صبر و حوصله کاربران برابر نباشد .
دراین بخش آقای هومن مرتضوی برای کار مالتی مدیا افکار متحرک بخاطر ایده های جذاب و روش برابر و جذاب برای ارائه ایده ها و توان حرفه ای در ساخت کار ، برنده جایزه سفر مطلعاتی 3 ماه به فرانسه و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه شدند .

طراحی آگهی مطبوعاتی
هیأت داوران دراین بخش به جزء کارهای آقای تهمتن امینیان که شایسته جایزه مربوطه بودند ولی بدلیل دیگری در این گروه قضاوت نشد . نتوانست کاری مناسب در خور جایزه ی در نظر گرفته شده پیدا نکرد . در نتیجه این بخش نیز بدون جایزه باقی ماند .

طراحی آگهی های شهری
در این بخش نیز هیأت داوران کاری که حاوی ایده ای مناسب پیام و دارای ساختاری خلاقانه و درست برای ارایه  ایده باشد پیدا نکرد در نتیجه این بخش نیز بدون جایزه باقی ماند .

طراحی بسته بندی و برچسب کالا
در این بخش چندین کار حرفه ای و ایده ها  و اجراهای مناسب بودند که از میان آنها هیأت داوران به خانم نغمه فلور ذبیحی برای ساک خرید شرکت اشاره به جهت توان در استفاده درست و خلاقانه از مواد ساده برای ساخت یک ساک خرید شیک و طراحی ساده ولی جذاب و مناسب ، جایزه سفر مطالعاتی 3 ماه به کشور فرانسه و دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه اعطاء می شود .

جایزه بزرگ مرتضی ممیز
در هنگام تعیین جایزه ای به نام جایزه مرتضی ممیز از طرف معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بحث براین بود که این جایزه به یک نفر که در امر گرافیک دیزاین تأثیر گذار باشد تعلق بگیرد . و امر نیاز به ماه ها مطالعه و بررسی برای انتخاب کاندیداهای مناسب بود . اما به دلیل کمبود وقت این امر مسکوت گذاشته شد و به دلیل مشخص نبودن تعریفی از آن و گذاشتن مسئولیت قضاوت و تصمیم گیری در مورد آن به هیأت داوران ، هیأت داوران تصمیم گرفت جایزه امسال را به یکی از شرکت کنندگان دوسالانه که مجموعاً کارهای ممتازی در امر گرافیک ارائه داده اهداء کند .
بنا براین تصمیم ، هیأت داوران جایزه مرتضی ممیز به مبلغ 15000 یورو را به آقای تهمتن امینیان برای مجموعه کارهای ایشان در 3 بخش آگهی های مطبوعاتی و بخش نشانه و بخش جنبی پوستر ترافیک اعطاء می کند .
ایشان در واقع برنده اول در بخش آگهی های مطبوعاتی دوسالانه به دلیل ایده های درخشان و اجرای مناسب آنها      ( طراحی آگهی های صندلی اداری نیلپر و ره یاب خودرو ) بودند . و در بخش نشانه برای نشانه  " گروه گرافیک هم رکاب " با ایده ای خلاق برای یک گروه گرافیک دو نفره شایسته جایزه در آن بخش بودند  و  3 پوستر ترافیک ایشان که موضوعی حاد در ترافیک را مطرح می کند و با ایده های مناسب و اجرای روشن و درست که می توانست جایزه ای نیز به خود اختصاص دهد نامزدی مناسب برای این جایزه تشخیص داده شدند .
پیشنهاد می شود جایزه مرتضی ممیز در آینده توسط کمیته ای به مجموعه کارهای یک طراح گرافیک که تأثیری مثبت در گرافیک ما داشته  و یا اشخاص و یا شرکت و یا گروهی که در پیشبرد گرافیک ما مؤثر بوده اند اعطاء شود . این کمیته می تواند در زمان مابین دو بینال کاندیداهای مناسب را تشخیص و جایزه خود را اختصاص دهد .

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن