بیژن صیفوری؛ هماهنگی در اهداف دوسالانه های گرافیک لازم است


به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، بیژن صیفوری معتقد است، نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌های طراحی گرافیک در ایران به صورت پراکنده به فعالیت می‌پردازند و اگر انرژی برپایی این نمایشگاه‌ها متمرکز شوند یا تنوع لازم در آنها ایجاد شود، موفق‌تر خواهند بود.
بیژن صیفوری، طراح گرافیک و استاد دانشگاه، ضمن مثبت ارزیابی‌ کردن برگزاری دوسالانه‌هایی مانند پوستر جهان اسلام، معتقد است یا باید به ویژگی و ضرورت برگزاری هر مسابقه پوستر دست یافت و یا انرژی برپایی این برنامه‌ها را در یک اتفاق بزرگ‌تر و نظام‌مندتر بکار گرفت: «به هر صورت هر حرکتی در زمینه طراحی گرافیک و پوستر در ایران قابل تقدیر است و خود من برای چنین نمایشگاه‌هایی وقت می‌گذارم و در آنها شرکت می‌کنم. ولی با تمرکز انرژی‌ها در برگزاری وقایع، یا با ایجاد تنوع لازم و پرداختن به ویژگی‌هایی که هر دوسالانه را متمایز می‌کند، فضای جذاب‌تری می‌توان ایجاد کرد.»
او با اشاره به دوسالانه پوستر جهان اسلام و نهمین دوسالانه پوستر تهران گفت:«غیر از اینها نمایشگاه‌های دیگری نیز در زمینه پوستر و از سوی نهادهای گوناگون برگزار می‌شود. در سالیان اخیر بسیاری از موسسات دیگر نیز نمایشگاه پوستر برگزار می‌کنند. از اصل ماجرا خوشحالم. اینکه  نمایشگاه پوستر اینقدر متداول شده، خوب است اما همه این فعالیت‌ها می‌توانست در یک حرکت بزرگ ملی در کنار هم قرار گیرد، یا به تنوع هر کدام و فضا سازی برای شخصیت ویژه نمایشگاه‌ها بیشتر توجه کرد تا محدوده تعریف شده‌تری از اهداف هر کدام ارایه شود .»
صیفوری در ادامه افزود:«اما از همه اینها مهم‌تر اینکه ما در ایران خود پوستر را رها کرده‌ایم و به نمایشگاه آن پرداخته‌ایم. واقعیت این است که تا سفارش و طراحی پوستر به صورت واقعی و درجایگاه اصلی و طبیعی‌اش جاری نشود، هر چقدر هم که به این نمایشگاه‌ها و مسابقه ها بپردازیم، حرکت موثری در پوستر ایران انجام نداده‌ایم. بیشتر این متولیان نمایشگاهی در ایران، وظیفه گسترش و نفوذ فرهنگ و طراحی گرافیک در جامعه را نیز بر عهده دارند. من فکر می کنم اصل ماجرا در این میان رها شده است.»
او سپس در مورد این سخن خود افزود:«پرداختن به روند سفارش پوستر و جایگاه ارایه اصلی آن یعنی جامعه و فضای شهری که جایگاه اصلی پوستر است، رها شده تا سفارش و تولید واقعی پوستر و گسترش آن در فضای جامعه را نداشته باشیم، روشن است که خروجی‌های واقعی از آن به صورت نمایشگاه و دوسالانه ممکن نیست.»
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن