از بریرانی تجلیل می شود


صادق بریرانی/ عکس: مهناز صحاف
مراسم بزرگداشت این هنرمند نقاش، خوش‌نویس و طراح گرافیک نامی ایران با برپایی نمایشگاهی از آثارش همزمان با آغاز نهمین دوسالانه‌ی گرافیک ایران، برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، قرار است در این نمایشگاه یک‌صد پوستر از آثار بریرانی که متعلق به سال‌های 1349 تا پس از انقلاب اسلامی است با حضور بزرگان طراحی و گرافیک در مجموعه‌ی صبا به‌نمایش گذاشته شوند.

این هنرمند 84 ساله که دوره‌ای از اعضای هیات داوری دوسالانه گرافیک ایران بوده است دوسالانه‌های گرافیک ایران را بهترین حرکتی می‌داند که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. او به خبرنگار ایسنا می‌گوید، در این بی‌نیال‌هاست که پیشرفت هنرمندان طراح گرافیک ایرانی مشخص می‌شود و هنرمندان جوان موفق، شناسایی می‌شوند همچنین اهالی این عرصه می‌توانند تحولاتی را که در گرافیک ایران صورت گرفته است، ملاحظه کنند.

بریرانی که جزو هنرمندان دهه 40 محسوب می‌شود و شخصیت و هویت ایرانی در آثارش به‌شکلی استادانه تبلور یافته، معتقد است پیشرفت‌های زیادی در آثار طراحان گرافیک ایران مشاهده می‌شود که بسیار امیدوارکننده است.

وی تنها تفاوت این دوسالانه‌ی گرافیک ایران را با بی‌نیال‌های معتبر دنیا در شرکت هنرمندان نامی دنیا می‌داند. به‌زعم او در دوسالانه‌های معتبری چون ورشو و برنو افراد مشهوری از کشورهای مطرح در عرصه گرافیک مثل لهستان، فرانسه، انگلیس، ژاپن و... شرکت می‌کنند که باعث ارتقای کیفیت این بی‌ینال‌ها می‌شوند.

بنا بر این گزارش، بریرانی که بارها در بی‌نیال‌های معتبر دنیا شرکت داشته، عضو افتخاری هیات داوران بی‌نیال معتبر برنو بوده و آخرین اثرش را سال 2006 با عنوان "20 " در این دوسالانه شرکت داد.

سال گذشته کتابی با عنوان فرهنگ تصویری معاصر ایران به همت رضا عابدینی و هانس ولبرز به زبان انگلیسی به چاپ رسید که نخستین آثار صادق بریرانی نیز در این کتاب منتشر شد. این کتاب به‌طور همزمان به اروپا و آمریکا توزیع شده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن