خسروجردی؛ دولت نمی‌تواند متولی تمام برنامه‌های فرهنگی باشد


حسین خسروجردی هنرمند نقاش، طراح گرافیک و مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با فارس، درباره عدم برگزاری دوسالانه‌های تجسمی درموعد مشخص گفت: پذیرفتن این قضیه برای من بسیار مشکل است که دولت متولی برپایی تمام برنامه‌های هنری در کشور باشد و هیچ خطایی هم نداشته باشد.
وی با تأکید بر حضور بخش خصوصی در برنامه‌های فرهنگی وهنری کشور،پیوند میان بخش خصوصی و دولتی در برپایی برنامه‌های فرهنگی وهنری کشور را حلال بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور دانست و گفت:هر دولتی وظیفه دارد برای تقویت پشتوانه فرهنگی کشور خود برای این منظور هزینه کند ولی اگر نگران بودجه ملی است می‌تواند بخش خصوصی را برای فعالیت در زمینه‌های فرهنگی وهنری موظف کند.
این هنرمند در ادامه گفت:در کشور ما به جز برنامه‌های مربوط به دهه فجر،‌ هیچ برنامه فرهنگی دیگری، تقویم مشخصی برای برگزاری ندارد و تغییر وتحولات در برنامه‌ریزی این دوسالانه‌ها نیز باعث تأخیر در زمان‌بندی‌‌های قبلی می‌شود.
خسروجردی درباره برگزاری دوسالانه‌های پوستر جهان اسلام و گرافیک ایران گفت: برگزاری این دو بی‌ینال در فاصله زمانی نزدیک به یکدیگر اصلآ مشکلی ایجاد نمی‌کند و با توجه به نیاز کشور ما به برپایی برنامه‌های تجسمی، می‌توان در تمام طول سال نمایشگاه‌ها وبرنامه‌های مختلف تجسمی داشته باشیم تا فضای هنری کشورمان همیشه فعال باشد.
خسروجردی همچنین درباره کیفیت آثار دوسالانه‌ پوستر جهان اسلام گفت: مگر چند طراح گرافیک برجسته در کشور و جهان اسلام داریم که توقع داشته باشیم تمام دیوارهای نگارخانه‌‌های صبا به آثار برجسته اختصاص داشته باشد.
وی افزود:زمانی که قرار باشد دیوار نگارخانه‌های بزرگترین مجموعه تجسمی کشور به آثار طراح گرافیک‌های ایران و جهان اسلام اختصاص یابد، نمی‌توان توقع داشت که تمام آثار روی دیوار از بهترین طراح گرافیک‌ها باشد. بنابراین بعد از چیدمان آثار هنرمندان برجسته،‌ طبیعی است که آثار هنرمندان نیمه‌حرفه‌ای درجه 2 ودرجه 3 نیز روی دیوار برود و نمی‌توان این حق را از هنرمندان نیمه‌حرفه‌ای سلب کرد.
خسروجردی ادامه داد:گاهی نام یک طراح گرافیک آذین‌بند نمایشگاه می‌شود ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام آثار این هنرمند برجسته حتماً خوب باشد. ولی به تأیید خود این هنرمند و به احترام امضای او پای آثارش، موظف هستیم که آثارش را روی دیوار ببریم.
این هنرمند طراح گرافیک ونقاش، همچنین به نسبی بودن نظرات مخاطبان درباره کیفیت آثار هنری اشاره کرد وگفت:بخشی از قضاوت وداوری آثار هنری علمی وبخش دیگری از آن احساسی و عاطفی است که ممکن است در داوری‌ آثار، بخش احساسی و عاطفی آن پررنگتر باشد و در نتیجه، یک اثر از نظر برخی هنرمندان، خوب و از نظر برخی دیگر از هنرمندان، خوب نباشد.
خسروجردی تأکید کرد: ممکن است قضاوت ما روی این آثار کاملاً‌ علمی نباشد وبخش احساسی وعاطفی آن پر رنگتر باشد ولی معمولاً‌ آثار هنری دوسالانه‌ها که از فیلتر حرفه‌ای عبور می‌کند،کمتر احتمال خطا در آن می‌رود ولی به این معنا نیست که قطعاً‌ هیچ خطایی در آن نباشد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن